2026-09-24, 23:09
Medlem
particulum1s avatar
Så din metod för att motverka mental trötthet är att utöka belastning på hjärnan?

Det verkar kontraproduktiv.
Citera
2026-09-24, 23:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Stenhård träning är det enda som hjälper

Då måste man kolla sig för bristsjukdomar innan. Har man anemi och tvingar sig till stenhård träning, kan man få förstorat hjärta eller dö.
Citera
2026-09-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Då måste man kolla sig för bristsjukdomar innan. Har man anemi och tvingar sig till stenhård träning, kan man få förstorat hjärta eller dö.
Jo var lite över energisk där
Citera
2026-09-25, 00:47
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vissa dagar så är jag helt fackt av stress och sömnproblem.

Jag konsumerar mängder av kaffe och frukt, men det hjälper inte. Det känns som att någonting saknas i hjärnan. Detta leder också till att det blir väldigt ansträngande att göra enkla sysslor som att städa, tvätta och stryka. Jag tar en massa pauser och väldigt lite blir gjort åt gången. Varje liten sak känns som en ansträngning.

Jag undrar, baserat på er erfarenhet, vilka stimulanter som bäst för att motverka detta. Vill såklart ha så lite biverkningar som möjligt och helst slippa beroenden och annat skit.
Prova elvanse.

Annars blir man mer pigg av träning och att ta promenader. Men svårt att motivera sig att gå ut eller göra armhävningar när man är oerhört seg. Är väldigt paradoxalt hur kroppen och psyket fungerar. Få mer energi genom att förbruka energi.
Citera
2026-09-26, 00:23
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafAgrell
Låter som hiv eller cancer i bukspotten

Är nog du som fått cancer i fittan din transbög.
Citera
2026-09-26, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Är nog du som fått cancer i fittan din transbög.

Oj du har hiv trampa på öm tår? Sorry puss på kuken finaste
Citera
2026-09-26, 11:07
Medlem
Har nyligen läst om detta, urolithin A, alla kan inte tillgodose sitt behov av urolithin A själva, det är bl.a. kopplat till energimetabolism och åldrande:

Citat:
One of the most talked-about is urolithin A, a postbiotic made by your gut after you eat certain foods. It’s been linked to energy metabolism, gut lining integrity, immune support, and healthspan.

But not everyone can make urolithin A. A lot depends on the composition of your microbiome.

https://www.tinyhealth.com/blog/urolithin-a-benefits-and-the-role-of-your-gut-microbiome

Tycker det verkar mycket intressant.

Vitamin B2 riboflavin är också något du kan undersöka då det också påverkar energimetabolism:

Citat:
Energy Production
One of the primary roles of Vitamin B2 is to help convert carbohydrates, proteins, and fats into usable energy. This process involves the synthesis of adenosine triphosphate (ATP), which is the energy currency of the body. ATP is produced in the mitochondria, the energy-producing structures within cells, and Vitamin B2 is necessary for this process to occur efficiently[3].

Citat:
Cognitive Function
Research has shown that adequate levels of Vitamin B2 are associated with improved cognitive function. Higher intake of Riboflavin has been linked to better global cognitive function, particularly in elderly individuals. This suggests that maintaining sufficient levels of Vitamin B2 can help mitigate cognitive decline associated with age or poor diet[2].

https://helpdementia.com/the-role-of-vitamin-b2-riboflavin-in-brain-metabolism/
https://kurera.se/vitamin-b2-riboflavin/

Upptaget av B2 från kosten varierar också mellan individer så det är inte säkert att det man får i sig via kosten räcker till för att täcka kroppens behov.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor. 2026-09-26 kl. 11:10.
Citera
2026-09-26, 12:27
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Inte för att vara sån men det som gör dig mentalt trött är för det mesta dina egna tankar om dig själv, din självbild och din plats i livet som ständigt snurrar bakom allt aktivt tänkande på ditt arbete etc.
Jag rekommendera dig att söka upp ett ställe där du kan lära dig meditera och kanske även lite lättare yoga.
Inte något gym utan ett ställe där dom jobbar med med meditation och/eller yoga.
Det är nog det enda sätt som finns att för en kort stund släppa tanke världen och därmed rubba sina egna cirklar några ögonblick och öppna upp för annat.

Alla råd om vitaminer och positivt tänkande etc kan vara ok men det är lite som huvudvärkspulver, du slipper känna av något för stunden men gör du inget åt grundproblemet så..
Styrkekram
Citera
2026-09-26, 12:29
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag vill inte vara tråkig men det som funkar allra bäst, och kanske även det enda som faktiskt funkar i det långa loppet, är att lägga sig ned på ett mysigt ställe typ en säng eller så, blunda och bara tänka på ingenting i c:a 8 timmar. Om du somnar under tiden så är det nog bara bra.
Att sova och medvetet ignorera sin tankar är inte samma sak, vila är något man gör aktivt när det handlar om mental vila.
Citera
2026-09-26, 15:23
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Amfetamin

this
Citera
2026-09-28, 08:42
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vissa dagar så är jag helt fackt av stress och sömnproblem.

Jag konsumerar mängder av kaffe och frukt, men det hjälper inte. Det känns som att någonting saknas i hjärnan. Detta leder också till att det blir väldigt ansträngande att göra enkla sysslor som att städa, tvätta och stryka. Jag tar en massa pauser och väldigt lite blir gjort åt gången. Varje liten sak känns som en ansträngning.

Jag undrar, baserat på er erfarenhet, vilka stimulanter som bäst för att motverka detta. Vill såklart ha så lite biverkningar som möjligt och helst slippa beroenden och annat skit.
Vad blir du stressad över?
Citera
2026-09-28, 08:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrunVonSchlitz
Alla råd om vitaminer och positivt tänkande etc kan vara ok men det är lite som huvudvärkspulver, du slipper känna av något för stunden men gör du inget åt grundproblemet så..
Styrkekram

Har man redan bra vitaminer då hjälps ju inte att ta mer. Jag låg lite lågt på mina D-vitaminer, min läkare sa ingen fara. Men jag började ändå ta dem och jag klarar saker jag inte kunde innan. Fick hjärtrusning av att bara gå 5 minuter. Det får jag inte nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in