Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Har man redan bra vitaminer då hjälps ju inte att ta mer. Jag låg lite lågt på mina D-vitaminer, min läkare sa ingen fara. Men jag började ändå ta dem och jag klarar saker jag inte kunde innan. Fick hjärtrusning av att bara gå 5 minuter. Det får jag inte nu.
Det är ju känt att rekommendationerna för hur mycket D-vitamin man bör ta är i lägsta laget, själv tar jag motsvarande 5 000 IE (125 µg) dagligen från och med oktober till och med mars månad då det inte ska behövas under de andra månaderna om man är utomhus tillräckligt mycket och vistas i solen.
Upptaget av vitaminer och mineraler från kosten varierar ju mellan individer så att man får nog ta rekommendationerna lite med en nypa salt, exempelvis mutationer i genen MTHFR, alkoholintag, kosthållning, sjukdomar och tarmflorans sammansättning kan ju påverka upptaget.
Om man själv vill experimentera får man bara se till att ej ta för mycket av de vitaminer som ej är vattenlösliga och också kolla så att man inte överdoserar av andra ämnen som exempelvis järn eller kalcium. En del vitaminer och ämnen är ju också beroende av att tas i kombination med andra samtidigt för optimalt upptag och balans så det får man ju också tänka på som t.e.x. magnesium som bör tas tillsammans med vitamin B6.
Jag tar också förutom 5 000 IE D-vitamin ett kosttillskott med ZMA (Zink, Magnesium + B6) dagligen eftersom jag läst att magnesiumbrist är vanligt då det är svårt att få i sig tillräckligt nuförtiden via kosten.