2026-09-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man redan bra vitaminer då hjälps ju inte att ta mer. Jag låg lite lågt på mina D-vitaminer, min läkare sa ingen fara. Men jag började ändå ta dem och jag klarar saker jag inte kunde innan. Fick hjärtrusning av att bara gå 5 minuter. Det får jag inte nu.

Det är ju känt att rekommendationerna för hur mycket D-vitamin man bör ta är i lägsta laget, själv tar jag motsvarande 5 000 IE (125 µg) dagligen från och med oktober till och med mars månad då det inte ska behövas under de andra månaderna om man är utomhus tillräckligt mycket och vistas i solen.

Upptaget av vitaminer och mineraler från kosten varierar ju mellan individer så att man får nog ta rekommendationerna lite med en nypa salt, exempelvis mutationer i genen MTHFR, alkoholintag, kosthållning, sjukdomar och tarmflorans sammansättning kan ju påverka upptaget.

Om man själv vill experimentera får man bara se till att ej ta för mycket av de vitaminer som ej är vattenlösliga och också kolla så att man inte överdoserar av andra ämnen som exempelvis järn eller kalcium. En del vitaminer och ämnen är ju också beroende av att tas i kombination med andra samtidigt för optimalt upptag och balans så det får man ju också tänka på som t.e.x. magnesium som bör tas tillsammans med vitamin B6.

Jag tar också förutom 5 000 IE D-vitamin ett kosttillskott med ZMA (Zink, Magnesium + B6) dagligen eftersom jag läst att magnesiumbrist är vanligt då det är svårt att få i sig tillräckligt nuförtiden via kosten.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor. 2026-09-28 kl. 10:35.
Citera
2026-09-28, 10:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Jag tar också förutom 5 000 IE D-vitamin ett kosttillskott med ZMA (Zink, Magnesium + B6) dagligen eftersom jag läst att magnesiumbrist är vanligt då det är svårt att få i sig tillräckligt nuförtiden via kosten.

Tar zink och magnesium också. Är det inte väldigt mycket D-vitamin 125 mikrogram? Tar 72 mikrogram och det känns nästan i mesta laget.
Citera
2026-09-28, 10:50
Medlem
Citat:
Tar zink och magnesium också. Är det inte väldigt mycket D-vitamin 125 mikrogram? Tar 72 mikrogram och det känns nästan i mesta laget.

Har också varit och kontrollerat magnesium på vårdcentralen några gånger, (P-25-OH Vitamin D2+D3 (nmol/L) 50-250) hade 79 i maj ett år och 119 ett annat år i juni. Sedan 2019 har jag tagit 5 000 IE (125 µg) efter att ha läst om andras erfarenheter av att ta högre doser, långt över de rekommenderade.
Citera
2026-09-28, 11:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Har också varit och kontrollerat magnesium på vårdcentralen några gånger, (P-25-OH Vitamin D2+D3 (nmol/L) 50-250) hade 79 i maj ett år och 119 ett annat år i juni. Sedan 2019 har jag tagit 5 000 IE (125 µg) efter att ha läst om andras erfarenheter av att ta högre doser, långt över de rekommenderade.

Om jag får så tänkte jag ta om min d-prov om ett halvår. Skulle vilja se vad det är på då. Har tagit det jag har kanske 5 veckor vilket är ganska lite. Började se förbättring efter bara 2 veckor.

Sedan kanske en liten varning till TS. Jag struntade i att jag inte orkade utan körde på ändå. Gick till benen fysiskt inte bar eller hade haft maxpuls hela tiden vid "ansträngning" med andnöd. Jag vet inte om detta har något att göra med att det är något fel på hjärtat nu, vet inte vad det är än. Men tror att jag kan ha pressat för hårt.
Citera
2026-09-28, 11:40
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Vad blir du stressad över?

Typ inget särskilt. Livet, jobbet osv.
Citera
2026-09-28, 12:11
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Typ inget särskilt. Livet, jobbet osv.
Jag blev nästan utbränd och jag har inte ens börjat jobba. Prioritera sömn och powernap så mycket du kan.
Citera
2026-09-28, 13:21
Medlem
Citat:
Om jag får så tänkte jag ta om min d-prov om ett halvår. Skulle vilja se vad det är på då. Har tagit det jag har kanske 5 veckor vilket är ganska lite. Började se förbättring efter bara 2 veckor.

Sedan kanske en liten varning till TS. Jag struntade i att jag inte orkade utan körde på ändå. Gick till benen fysiskt inte bar eller hade haft maxpuls hela tiden vid "ansträngning" med andnöd. Jag vet inte om detta har något att göra med att det är något fel på hjärtat nu, vet inte vad det är än. Men tror att jag kan ha pressat för hårt.

Har du POTS? Vanligt med POTS hos individer med någon av följande diagnoser: CFS/ME/FM/EDS.
Citera
2026-09-28, 13:28
Medlem
Matadhamsters avatar
Kaffet och frukten gör dig tröttare.

Kaffet orsakar en felaktig ökning av adenosinreceptorer vilket skapar en kronisk trötthet som innebär att du är koffeinberoende.

Frukten har iofs fruktkött men låter ändå blodsockret öka på och sedan dippa tvärt.

Lever själv med kronisk trötthet pga koffeinberoende. Samtidigt är drt allt jag har mot ADHD vilket innebär att jag egentligen behöver lägga 3-4 månader på att bli helt koffeinfri för att hjärnans adenosinreceptorer ska återgå till det normala. Men jag kör snabbkaffe som jag då blandar ut med koffeinfritt minst hälften för att sänka koffeinet.

Vill tillägga att man tydligen aldrig ska börja dagen med en kopp kaffe. Omöjligt för mig men det är jätteviktigt för adenosinet.
Citera
2026-09-28, 19:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Har du POTS? Vanligt med POTS hos individer med någon av följande diagnoser: CFS/ME/FM/EDS.

Nej, det har jag inte. Däremot kan jag få pulspåslag utan synlig anledning, dock inte posturalt. Har ingen av de sjukdomarna, bara hyperflexibilitet som inte är hEDS.
Citera
2026-09-28, 20:44
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte. Däremot kan jag få pulspåslag utan synlig anledning, dock inte posturalt. Har ingen av de sjukdomarna, bara hyperflexibilitet som inte är hEDS.

Låter obehagligt men du vet alltså inte ännu vad det kan bero på? Har du gjort långtids-EKG (Holter)?
Citera
2026-09-28, 21:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Låter obehagligt men du vet alltså inte ännu vad det kan bero på? Har du gjort långtids-EKG (Holter)?

Japp, inväntar svar bara att jag inte hade någon attack under holtern. Men talat med fyra vårdpersonal om dessa attacker och de viftar bort det. Står inte ens i journalen. Sökte för amaurosis fugax. Hade också ett högt blodtryck som skulle tas om och de ville inte ta om det och sedan togs det på sjukhuset men de sa inte vad det var och finns inte i journalen.

Jaja, får väl skriva mitt testamente snart. Står på lågdos ASA efter detta, men kom det från hjärtat ska det inte vara ASA utan NOAK.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-09-28 kl. 21:14.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrunVonSchlitz
Att sova och medvetet ignorera sin tankar är inte samma sak, vila är något man gör aktivt när det handlar om mental vila.
Jag håller inte helt med. Vanligen har du tankar av diverse slag av två anledningar:

1. Dum

eller

2. Du har ett faktiskt problem som behöver lösas.

I fall 1 blir det ofta bättre om man sover på saken. Då visade det sig att man faktiskt inte hade ett problem, eller att man bara var van att tänka för mycket och att det är lättare att sluta med sånt när man har sovit ut. Eller så är det 2 och då behöver man sova innan man agerar för att lösa problemet.

Sov.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in