Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Rätta mig om jag har fel, det gäller en valkrets och en rätt liten sådan. Tror knappast det blir nyval, men vi får se? De där somalierna lär nog inte hamna i riksdagen i alla fall!
Det är rätt vanligt, men det är kanske inte som du tror. Man drar inte igång och gör om röstningen i Stockholm för att det blivit något fel i Dalarna - det är kanske därför du heller inte inser hur vanligt det är. Det man gör är att man isf gör om röstningen i det område som är påverkat - det skulle i detta fallet vara dalarna.
Storleken har i det här fallet rätt liten betydelse, bortsett från ifall det är för litet för att ha betydelse. Om det är en hel valkrets som berörs så får det betydelse på riksplanet. Det var ju trots allt en person som blev invald (på enligt uppgift tvivelaktiga grunder).
Det lite intressanta i sammanhanget är ju om UK inte avgått, och en eller två vänsterpartister tagit timeout. Då hade ju de rödgröna kanske inte varit tilllräckliga för att rösta bort Uffe. Samma sak gäller ju när det kommer till att rösta igenom Maggan, har inte de rödgröna tillräckligt med folk på plats så kan de få problem även om C och V mot förmodan kan få till en kompromiss.
Ibland undrar jag om RF är så lyckad egentligen när det kommer till regeringsbildningen. Bättre vore nog ifall omröstning om att avsätta regeringen skulle kräva att man har ett alternativ att sätta det emot. Och i fallet med avgående statsminister vore bättre att avgående statsminister måste överlåta statsministerskapet till någon. Nu har UK avgått och vi kan få leva i limbo tills de rödgröna får ihop någonting som passerar riksdagen.