2026-09-23, 00:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det gäller hela Dalarna, som jag förstår det. Tror ca 290 000 röstade av ca 315 000 berättigade om jag minns rätt.
Om det skulle göra någon skillnad vid ett omval är svårt att säga, det beror väl på om debaclet triggat höger eller vänsterväljare mest... Tänker jag.

Räknade röster: 190 081 · Röstberättigade: 229 598
Citera
2026-09-23, 01:28
Medlem
bithaxs avatar
Han Somaliern kan väl bli integrationsminister?
Citera
2026-09-23, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rätta mig om jag har fel, det gäller en valkrets och en rätt liten sådan. Tror knappast det blir nyval, men vi får se? De där somalierna lär nog inte hamna i riksdagen i alla fall!

Det är rätt vanligt, men det är kanske inte som du tror. Man drar inte igång och gör om röstningen i Stockholm för att det blivit något fel i Dalarna - det är kanske därför du heller inte inser hur vanligt det är. Det man gör är att man isf gör om röstningen i det område som är påverkat - det skulle i detta fallet vara dalarna.

Storleken har i det här fallet rätt liten betydelse, bortsett från ifall det är för litet för att ha betydelse. Om det är en hel valkrets som berörs så får det betydelse på riksplanet. Det var ju trots allt en person som blev invald (på enligt uppgift tvivelaktiga grunder).

Det lite intressanta i sammanhanget är ju om UK inte avgått, och en eller två vänsterpartister tagit timeout. Då hade ju de rödgröna kanske inte varit tilllräckliga för att rösta bort Uffe. Samma sak gäller ju när det kommer till att rösta igenom Maggan, har inte de rödgröna tillräckligt med folk på plats så kan de få problem även om C och V mot förmodan kan få till en kompromiss.

Ibland undrar jag om RF är så lyckad egentligen när det kommer till regeringsbildningen. Bättre vore nog ifall omröstning om att avsätta regeringen skulle kräva att man har ett alternativ att sätta det emot. Och i fallet med avgående statsminister vore bättre att avgående statsminister måste överlåta statsministerskapet till någon. Nu har UK avgått och vi kan få leva i limbo tills de rödgröna får ihop någonting som passerar riksdagen.
Senast redigerad av prostetnic 2026-09-23 kl. 01:36.
Citera
2026-09-23, 01:30
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Det är samlad trupp ifrån sex av åtta riksdagspartier mot V just nu. Onekligen. Miljöpartiet sträcker nog inte ut så värst mycket av en hand till V heller. MP prioriterar nog att fjäska för S just nu desto mer.

De har ju en somalier i Mp också som kryssades in.
Vad händer om det visar sig vara samma klannätverk bakom? Ska de sätta han på staben också med 80 papp?
Citera
2026-09-23, 01:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är rätt vanligt, men det är kanske inte som du tror. Man drar inte igång och gör om röstningen i Stockholm för att det blivit något fel i Dalarna - det är kanske därför du heller inte inser hur vanligt det är. Det man gör är att man isf gör om röstningen i det område som är påverkat - det skulle i detta fallet vara dalarna.

Storleken har i det här fallet rätt liten betydelse, bortsett från ifall det är för litet för att ha betydelse. Om det är en hel valkrets som berörs så får det betydelse på riksplanet. Det var ju trots allt en person som blev invald (på enligt uppgift tvivelaktiga grunder).
Du har säkert rätt då jag inte har insyn, men när skedde detta senast och var?
Citera
2026-09-23, 01:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De har ju en somalier i Mp också som kryssades in.
Vad händer om det visar sig vara samma klannätverk bakom? Ska de sätta han på staben också med 80 papp?

Fem somalier kom in i riksdagen:

Leila Ali Elmi, Miljöpartiet, Göteborgs kommun
Mursal Isam Miljöpartietm Dalarnas län
Mohamed Mohamed, Miljöpartiet, Södermanlands län
Ilyas Hassan, Vänsterpartiet, Stockholms kommun
Mohamed Abdukardir Ali, Vänsterpartiet, Dalarnas län
Citera
2026-09-23, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du har säkert rätt då jag inte har insyn, men när skedde detta senast och var?

Senast var 2018 då man fick göra om i Falun och 2014 i Båstad, men då inskränkte det sig till kommunalval. Antagligen var inskränkningen till kommunalvalet för att det inte bedömdes ha betydelse på riksplanet.
Citera
2026-09-23, 01:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Senast var 2018 då man fick göra om i Falun och 2014 i Båstad, men då inskränkte det sig till kommunalval. Antagligen var inskränkningen till kommunalvalet för att det inte bedömdes ha betydelse på riksplanet.
Googlade. Ja Bakgrunden var att en postsäck med 145 förtidsröster från falubor aldrig kom fram i tid för att räknas i valet i september 2018. Skillnaden är att nu rör det sig inte om 145 borttappade röster. Nu är det 5 somalier som spurtat sig förbi ordinarie listan på valsedlarna hela vägen in i riksdagen.

Får väl se om det blir nyval i Dalarnas valkretsar nu då? Utan förkryssade valsedlar.
Citera
2026-09-23, 02:13
Medlem
Riksreptilens avatar
Är det säkert att färgglada Zara Larsson delfiner är vad yngre feminister vill ha i dessa osäkra tider??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3paRW9/nooshi-dadgostar-har-varit-knapptyst-i-over-ett-dygn

" Under dagen kom ett livstecken på Instagram. Två delfiner som hoppar framför en regnbågssolnedgång – i något av en Zara Larsson-estetik.

”Du och din bästis när ni blir medlemmar i Vänsterpartiet”, står det i Dadgostars story."
Citera
2026-09-23, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
V kommer nog få några platser i kansli och utskott precis som SD fick inom Tidö-ramen. Det blir nog kompromissen. C släpper nog fortfarande inte igenom V-ministrar. Speciellt inte efter denna nya skandal/drev.
Problemet med det är att då kommer V att få igenom sin politik som kompensation. Kommer C att acceptera det?
Citera
2026-09-23, 02:32
Medlem
V har inte gjort bort sig. De har gjort det som de gick till val på, och de har lockat sina väljare (mestadels utländska) som jag inte alls håller med dem egentligen.
Och ja, folk kan sluta tro att man inte kommer bilda regering, såklart kommer man göra det men utan V i utbyte mot tjänstemän etc, precis som SD.

Jag hoppas på riktigt att ingen tror på att Nooshi kommer att framkalla nyval när partier närmast hennes parti vunnit valet, det kommer aldrig ske, det som sker nu är bara ett spel för galleriet.

Centerpartiet har inga problem med att vara stödröstade från V.

Däremot trycker jag utveckligen är riktigt farlig med tanke på det som sker i V nu och innan valet. Men, det var lika många skriverier om SD för fyra år sedan när det såg tvärtom ut.

Vi säger grattis till V, ni är lika stora vinnare som SD var 2022.
Citera
2026-09-23, 02:51
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Räknade röster: 190 081 · Röstberättigade: 229 598
OK tack för rättelsen. Mindes fel på ca 100 000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in