2026-09-23, 20:14
Medlem
Straminskys avatar
Det är en kampanj:

"Tänk på att din resa också är andras"

- Använd hörlurar: Du uppmanas att lyssna på musik, poddar eller titta på videoklipp (exempelvis på TikTok) med hörlurar. Resten av vagnen ska inte behöva lyssna på ditt ljud.

- Prata inte så att alla hör: Håll rösten på en rimlig nivå om du pratar i telefon eller med ett resesällskap

- Ta av ryggsäcken: När det är mycket folk ombord ska du ta av dig ryggsäcken och ställa den på golvet eller hålla den i handen för att inte stöta till folk eller ta upp onödigt utrymme.

- Väskan i knät: Blockera inte sätet bredvid dig med väskor eller kassar om det är ont om plats.

- Sitt inte på gångplatsen: Undvik att sätta dig ytterst och därmed spärra fönsterplatsen så att andra inte kan sätta sig.

- Fötterna på golvet: Håll dina skor borta från sätena. Fötterna ska vara på golvet för att hålla sätena rena.

- Erbjud din sittplats: Visa omtanke och lämna din sittplats till äldre, gravida eller personer som har svårt att stå.

- Undvik mat som luktar starkt: Du får äta enklare saker som en frukt, men undvik varmmat, matos eller sådant som luktar mycket.
Citera
2026-09-24, 01:17
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
klart du inte stör dig på andra i kollektivtrafiken, du är ju inte ens medveten om att dom finns, din värld är i mobilen.
Jag stör mig sällan ens på människor som medvetet försöker störa mig även om de blir färre med åren.

Varför skulle jag då störa mig på människor som bara lever sina egna liv?

När jag åker buss uppträder alla som typisk norm i det svenska samhället. De är tysta och låtsas inte om andra.

Senast jag åkte buss blev jag störd och höll på att smälla av på mitt eget sällskap för att det bad ungen bredvid mig om att få röra vid hans hår.

Vi kan störa oss på andra människor men plötsligt är det vi som är de störande människorna i samhället. Därför lägger jag inte så mycket värderingar mot andra människor. Min egen inre stress var förr så extremt hög att min röst var lika hög som jag ständigt var upprörd över saker som gått fel. Och det var mycket som gick åt helvetet hela tiden för min del. Inte bara jobbigt för omgivningen om de hört utan även de människor jag talade med. Absomut jobbigast var det nog dock för mig.

Jag borde om någon, ha ödmjukhet när det gälla andra människor då jag själv har tampats med många personliga svårigheter och även stört stundtals förr. Den som talar högt i telefonen eller med högtalaren på kanske är sönderstressad av att systemet gått ur fas för dem. Eller har någon diagnos, låg intelligens eller annat som gör dem mindre socialt finkänsliga.

Givetvis är det bra om vi hjälper varandra att fungera i samhället men vi kan inte alltid kräva att hela samhället ska fungera omkring oss. Ett barn som är slut efter en lång dag på förskolan och som är på väg att bli sjuk, kan till exempel skrika och gråta förtvivlat. Någon med svår social fobi och ångest ksn prata högt i telefonen av att den är överstimulerad av allt liv omkring den. En person som aldrig förstått sociala regler drar upp samtal på samtal på fel plats eller den med psykosk ohälsa eller som är under akut stress.

Jag blir trött på mig själv när min hjärna drar iväg i adhd-läge och bara börjar prata på oavbrutet för jag har noll koll på vad jag själv säger. Folk blir alldeles chockade, lverväldigade och trötta. Jag också. Det är något med stressen. Men ja jag är rätt lugn omkring folk 99% av all tid. Folk har sagt att jag antagligen är ensam för mycket och därför får en stresstopp socialt. Det kan ju stämma också.

Men det ska till att någon står och skriker eller uppträder riktigt illa för att jag ska bli irritabel och grejen är att det brukar sluta med att jag säger till då.
Senast redigerad av Matadhamster 2026-09-24 kl. 01:26.
Citera
2026-09-24, 01:20
Medlem
Comitiums avatar
Det fanns en tråd Vad stör du dig på? och någon svarade: Jag stör mig på alla. Det tycker jag var kul.
Citera
2026-09-24, 01:30
Medlem
zombie-nations avatar
Konstigt att det anses fel att både ha högtalaren på och inte ha det och ha hörlurar.
Citera
2026-09-24, 01:30
Medlem
Bevisar ännu en gång att de är nå kraftiga fasfel i skallen på Stockholmare.
Citera
2026-09-24, 09:24
Medlem
Det du ser som uppfostrande ser jag som en påminnelse.

Men herregud, så stressade människor verkar vara i en storstad. Och lite smått egoistiska också

Det gäller verkligen att hänga med i tempot när man kommer som en bonde från landet till storstan
Citera
2026-09-29, 22:47
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
En lätt surrealistisk känsla, lite grann åt 1984 storebror ser dig samhället när jag åkte tunnelbana idag... först på en station, nåt i stil med:

"Ha gärna hörlurar på dig, tänk på att inte störa andra"

Och på stationen efter:

"Titta gärna upp från mobilen ibland, någon kan behöva sittplatsen mer"

Det är alltså så här samhället ser ut... folk är så förbannat jävla efterblivna och totalstyrs av sina mobiltelefoner att dom behöver HÖGTALARE som talar dom tillrätta och lär dom vanligt folkvett... först trodde jag det var ett invandrarproblem, dom är ju extremt överrepresenterade när det gäller att gapa i mobilen utan hörlurar så halva vagnen hör allt (+ att dom kör videosamtal jämt) men sen när det gäller att sitta och titta i mobilen, det är fan ett svenskt beteende...

Man har lust att gå genom en hel tunnelbanevagn och bara dra ett baseballträ i varenda jävla mobil.

Men eftersom det inte är tillåtet så får vi alltså stå ut med dessa högtalare som ska uppfostra folk eftersom deras egna föräldrar misslyckats.

Än har jag inte hört högtalare-rösten tala om för folk att inte gå och titta i mobilen samtidigt men det kanske kommer... förr var det bara KUFAR som t ex gick och läste en bok samtidigt, man skrattade åt dom, gav dom armbåge i sidan och sånt... men nu går var och varannan människa och tittar i mobilen samtidigt... dom kan alltså inte vara utan mobilen ens när dom går! Dessa jävla zombies...

Hoppet är ute...
Det är ofta invandrare som pratar högt i telefonen med högtalare på. Jävligt irriterande beteende. Jag tycker folk borde använda våld lite mer för att tillrättavisa andra. Våld brukar bita rätt bra och ibland det enda som biter på t.ex invandrare som inte kan bete sig. Ge invandraren en rejäl lavett så tänderna ryker.
Citera
2026-10-01, 17:21
Medlem
Jag såg nyligen den där affischen och inta fan är det "Anita" som stör.

Så vill SL att du ska bete dig i tunnelbanan
Det handlar om Anita som lyssnar på Tiktok utan hörlurar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in