2026-09-22, 19:53
Medlem
Straminskys avatar
En lätt surrealistisk känsla, lite grann åt 1984 storebror ser dig samhället när jag åkte tunnelbana idag... först på en station, nåt i stil med:

"Ha gärna hörlurar på dig, tänk på att inte störa andra"

Och på stationen efter:

"Titta gärna upp från mobilen ibland, någon kan behöva sittplatsen mer"

Det är alltså så här samhället ser ut... folk är så förbannat jävla efterblivna och totalstyrs av sina mobiltelefoner att dom behöver HÖGTALARE som talar dom tillrätta och lär dom vanligt folkvett... först trodde jag det var ett invandrarproblem, dom är ju extremt överrepresenterade när det gäller att gapa i mobilen utan hörlurar så halva vagnen hör allt (+ att dom kör videosamtal jämt) men sen när det gäller att sitta och titta i mobilen, det är fan ett svenskt beteende...

Man har lust att gå genom en hel tunnelbanevagn och bara dra ett baseballträ i varenda jävla mobil.

Men eftersom det inte är tillåtet så får vi alltså stå ut med dessa högtalare som ska uppfostra folk eftersom deras egna föräldrar misslyckats.

Än har jag inte hört högtalare-rösten tala om för folk att inte gå och titta i mobilen samtidigt men det kanske kommer... förr var det bara KUFAR som t ex gick och läste en bok samtidigt, man skrattade åt dom, gav dom armbåge i sidan och sånt... men nu går var och varannan människa och tittar i mobilen samtidigt... dom kan alltså inte vara utan mobilen ens när dom går! Dessa jävla zombies...

Hoppet är ute...
Senast redigerad av Straminsky 2026-09-22 kl. 19:55.
Citera
2026-09-22, 19:57
Medlem
halaltarzans avatar
Ser jag till mig själv så går resan betydligt fortare om jag har något som intresserar mig i mobben. Hur ska man annars få tiden att gå då, sitta och slöprata med någon medpassagerare eller?
Citera
2026-09-22, 20:02
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ser jag till mig själv så går resan betydligt fortare om jag har något som intresserar mig i mobben. Hur ska man annars få tiden att gå då, sitta och slöprata med någon medpassagerare eller?

Ja precis det måste hända något hela tiden.

Det tycks vara vanligt numera att människor hela tiden måste fly sig själva och verkligheten från att dom vaknar på morgonen till att dom somnar på kvällen.
Citera
2026-09-22, 20:10
Medlem
De har väl också börjat med att visa löjliga videos på bussarna där man skall ge sin plats till nåt mongo eller liknande. Tycker det är ett intressant fenomen. De finns stora staber av informatörer som försöker hitta på något att sysselsätta sig med.

Kan inte tänka mig att det ger någon som helst mätbar effekt.
Citera
2026-09-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Och på stationen efter:

"Titta gärna upp från mobilen ibland, någon kan behöva sittplatsen mer"

De glömde kanske:

"Titta gärna upp från mobilen ibland, det kan finnas ett anslag som du behöver läsa"

fast då hade det varit uppenbart att de kanske inte når sin målgrupp? Hade kanske varit mer effektivt att försöka sig på att komma in i mobilens reklamflöde? Då hade det kanske varit något som de åtminstone hade behövt klicka förbi och kanske som allra hastigaste skulle kunna uppfatta något ifrån?

Rent generellt är det ganska tunt med folks känsla för att ta hänsyn. Dessvärre premieras det ofta, som de som står och trängs mitt framför dörren istf att vänta på att folk skall gå av. Visst det tar längre tid och så, men sittplatser får de, medan de som är mer hänsynsfulla och ställer sig ur vägen får finna sig i att stå inne i vagnen. När välkomstkommiten står där så brukar jag försöka ge dem en cluebat och bara plöja på, men inte ens då verkar de fatta att de står lite i vägen.
Citera
2026-09-22, 20:39
Medlem
Det är väl förinspelade meddelande? Likt: Se upp, dooorarna stängs!
Citera
2026-09-22, 21:39
Medlem
YP4XQs avatar
Se filmen Idiocrazy om du inte har gjort det. Trodde inte den kunde bli verklighet men den är slående.
Citera
2026-09-22, 21:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Ja precis det måste hända något hela tiden.

Det tycks vara vanligt numera att människor hela tiden måste fly sig själva och verkligheten från att dom vaknar på morgonen till att dom somnar på kvällen.
.
.
De som reagerar över den allmänna mobilfixeringen är väl de som är över 35-40 år och som levt innan folk blev som förhäxade av sina mobiltelefoner och smartphones. Det besynnerliga beteendet är ju nu etablerat sedan ca 15 år tillbaka och för de som är yngre än 35 är det en absolut självklarhet att ha mobilen tillhands precis hela tiden, ungefär som att ha skor på fötterna.

För oss som varit med om en tid när det inte fanns några mobiltelefoner, varken GSM (-92) eller NMT (-82) och definitivt inga "smartphones" är det en remarkabel förändring i det "offentliga rummet". På tåg och bussar sitter folk och delger medpassagerarna sin privata förhållanden helt ogenerat. Ibland eller ofta pratar de på högt och ljudligt utan minsta hänsyn till medpassagerarna som om de var helt ensamma. Alla, precis alla, fiskar upp mobilen ur fickan på en sekund så fort de kommit på tunnelbanevagnen såvida de inte redan har den i handen när de kliver på, vilket många har. Och en kaffemugg eller energidryck i andra handen. De andra passagerarna finns inte i deras egen värld.

Och så sitter de sedan och scrollar med tummarna oupphörligt för att titta på det ena efter det andra. De rullar på och rullar på. Jag antar att det handlar om Bianca Ingrosso, Mello-låtar, popartister, annnonser om kläder och smink, trendiga tjejer eller killar på X osv. eller vad som skrivs av "influensers" eller andra obildade nollor på sociala medier etc. etc. Bara strunt alltså. Eller så går tummarna som trumpinnar när de skriver om sina senaste upplevelser och känslor till andra smartphoneinnehavare.

Det som framstår som så egendomligt för mig är att allt detta strunt anses så viktigt att de inte kan släppa sin smartphone för en sekund. Det är så BESYNNERLIGT och obegripligt. Det är som att aliens har programmerat dem att bete sig så här.

I mitt perspektiv ser jag det som en förslumning av det offentliga rummet och sedernas förfall. Vad har det blivit av människorna som tycks helt ointresserade av sin närmsta omgivning för att fly in i nätets trams och strunt?
Senast redigerad av Comitium 2026-09-22 kl. 21:52.
Citera
2026-09-22, 22:52
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl förinspelade meddelande? Likt: Se upp, dooorarna stängs!
Dörrarna stängs är inte förinspelat...
Citera
2026-09-22, 22:56
Medlem
LittleFishs avatar
Håller helt med. Bara för en yta är allmän betyder det inte att man kan bete sig som en jävla apa. Bibliotek är ett annat exempel. På spårvagn, buss, tåg och tunnelbana håller man käften eller pratar tyst som en mus med medpassagerare eller i mobilen och lyssnar på musik i lurar om man måste. Kallas att vara vuxen och respektera andra. Helt obegripligt att underutvecklade dårar inte kan begripa detta och att man ens ska behöva upplysa om detta säger tusen gånger mer om folk i allmänhet än om SL. Bara slänga ut och porta folk precis som på krogen om de inte kan bete sig civiliserat bland folk. Kollektivtrafik är inte en mänsklig rättighet.
Senast redigerad av LittleFish 2026-09-22 kl. 23:01.
Citera
2026-09-22, 23:10
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Håller helt med. Bara för en yta är allmän betyder det inte att man kan bete sig som en jävla apa. Bibliotek är ett annat exempel. På spårvagn, buss, tåg och tunnelbana håller man käften eller pratar tyst som en mus med medpassagerare eller i mobilen och lyssnar på musik i lurar om man måste. Kallas att vara vuxen och respektera andra. Helt obegripligt att underutvecklade dårar inte kan begripa detta och att man ens ska behöva upplysa om detta säger tusen gånger mer om folk i allmänhet än om SL. Bara slänga ut och porta folk precis som på krogen om de inte kan bete sig civiliserat bland folk. Kollektivtrafik är inte en mänsklig rättighet.

En sedlighetspolis som enbart riktar in sig åt de avskräden som beter sig olämpligt i Stockholms lokaltrafik vore faktiskt helt fantastiskt. Ser gärna att detta blir privatiserat och agenterna skall givetvis få belöning baserad på prestation. Givetvis måste han eller hon ha gott om bevis för att en sed har brutits innan han eller hon kan kasta ut negern.
Citera
2026-09-22, 23:16
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
En sedlighetspolis som enbart riktar in sig åt de avskräden som beter sig olämpligt i Stockholms lokaltrafik vore faktiskt helt fantastiskt. Ser gärna att detta blir privatiserat och agenterna skall givetvis få belöning baserad på prestation. Givetvis måste han eller hon ha gott om bevis för att en sed har brutits innan han eller hon kan kasta ut negern.
Nu bor jag inte i Stockholm men vet vilka jävla undermänniskor som rör sig på T-banan då jag bevittnat detta flera gånger vid besök - för att inte nämna det länet jag bor i, samma sak här. Instämmer till fullo. Sedlighetspolis är väl något överdrivet och då är jag känd i min bekantskapskrets för hyperboler men att applicera samma princip som ordningsvakter känns mer än rimligt. Köpcentrum i dagens Sverige har det redan. Till och med vissa mataffärer. Har SL väktare anställda för samma ändamål som tidigare nämnda exempel? Man kan inte tro det. Sen räcker det inte med att en väktare bevittnar degenererat beteende på slump. Gäller att avskräden portas. Knyt SL, eller annat landstings kollektivtrafikkort, till dörrslussarna. Neka passering redan vid ingång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in