Citat:
Ursprungligen postat av
Straminsky
Ja precis det måste hända något hela tiden.
Det tycks vara vanligt numera att människor hela tiden måste fly sig själva och verkligheten från att dom vaknar på morgonen till att dom somnar på kvällen.
.
.
De som reagerar över den allmänna mobilfixeringen är väl de som är över 35-40 år och som levt innan folk blev som förhäxade av sina mobiltelefoner och smartphones. Det besynnerliga beteendet är ju nu etablerat sedan ca 15 år tillbaka och för de som är yngre än 35 är det en absolut självklarhet att ha mobilen tillhands precis hela tiden, ungefär som att ha skor på fötterna.
För oss som varit med om en tid när det inte fanns några mobiltelefoner, varken GSM (-92) eller NMT (-82) och definitivt inga "smartphones" är det en remarkabel förändring i det "offentliga rummet". På tåg och bussar sitter folk och delger medpassagerarna sin privata förhållanden helt ogenerat. Ibland eller ofta pratar de på högt och ljudligt utan minsta hänsyn till medpassagerarna som om de var helt ensamma. Alla, precis alla, fiskar upp mobilen ur fickan på en sekund så fort de kommit på tunnelbanevagnen såvida de inte redan har den i handen när de kliver på, vilket många har. Och en kaffemugg eller energidryck i andra handen. De andra passagerarna finns inte i deras egen värld.
Och så sitter de sedan och scrollar med tummarna oupphörligt för att titta på det ena efter det andra. De rullar på och rullar på. Jag antar att det handlar om Bianca Ingrosso, Mello-låtar, popartister, annnonser om kläder och smink, trendiga tjejer eller killar på X osv. eller vad som skrivs av "influensers" eller andra obildade nollor på sociala medier etc. etc. Bara strunt alltså. Eller så går tummarna som trumpinnar när de skriver om sina senaste upplevelser och känslor till andra smartphoneinnehavare.
Det som framstår som så egendomligt för mig är att allt detta strunt anses så viktigt att de inte kan släppa sin smartphone för en sekund. Det är så BESYNNERLIGT och obegripligt. Det är som att aliens har programmerat dem att bete sig så här.
I mitt perspektiv ser jag det som en förslumning av det offentliga rummet och sedernas förfall. Vad har det blivit av människorna som tycks helt ointresserade av sin närmsta omgivning för att fly in i nätets trams och strunt?