2026-09-23, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag antar att det handlar om Bianca Ingrosso, Mello-låtar, popartister, annonser om kläder och smink, trendiga tjejer eller killar på X osv. eller vad som skrivs av "influensers" eller andra obildade nollor på sociala medier etc. etc. Bara strunt alltså.
Jag tror de förväntar sig att det ska komma något relevant och viktigt så att letandet kan upphöra. Vem vet, det kanske det gör bara de fortsätter scrolla.
Citera
2026-09-23, 02:34
Medlem
fel tråd!
Citera
2026-09-23, 03:34
Medlem
Matadhamsters avatar
Intressant att folk sitter på internet och klagar på internetkonsumtionen.

Jag scrollar alltid nyheter när jag åker buss. Lyssnar gärna på något gör jag också. Stlr mig ingenting på andra i kollektivtrafiken, det krävs mycket för det.
Citera
2026-09-23, 06:44
Medlem
Sjukt att det krävs ett utrop i högtalarna för att få folk att begripa, även om det är föga troligt att alla MENA från Rinkeby kommer ta till sig av denna information och respektera den.
Citera
2026-09-23, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl förinspelade meddelande? Likt: Se upp, dooorarna stängs!
Blir ju roligare om meddelandena skapas realtid av AI där input är vad perrongkamerorna ser vid tillfället.
Citera
2026-09-23, 08:43
Medlem
TheGretaResets avatar
Hjälper det när SF säger åt folk att stänga av mobilen under filmvisningen?
Citera
2026-09-23, 11:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.
De som reagerar över den allmänna mobilfixeringen är väl de som är över 35-40 år och som levt innan folk blev som förhäxade av sina mobiltelefoner och smartphones. Det besynnerliga beteendet är ju nu etablerat sedan ca 15 år tillbaka och för de som är yngre än 35 är det en absolut självklarhet att ha mobilen tillhands precis hela tiden, ungefär som att ha skor på fötterna.

För oss som varit med om en tid när det inte fanns några mobiltelefoner, varken GSM (-92) eller NMT (-82) och definitivt inga "smartphones" är det en remarkabel förändring i det "offentliga rummet". På tåg och bussar sitter folk och delger medpassagerarna sin privata förhållanden helt ogenerat. Ibland eller ofta pratar de på högt och ljudligt utan minsta hänsyn till medpassagerarna som om de var helt ensamma. Alla, precis alla, fiskar upp mobilen ur fickan på en sekund så fort de kommit på tunnelbanevagnen såvida de inte redan har den i handen när de kliver på, vilket många har. Och en kaffemugg eller energidryck i andra handen. De andra passagerarna finns inte i deras egen värld.

Och så sitter de sedan och scrollar med tummarna oupphörligt för att titta på det ena efter det andra. De rullar på och rullar på. Jag antar att det handlar om Bianca Ingrosso, Mello-låtar, popartister, annnonser om kläder och smink, trendiga tjejer eller killar på X osv. eller vad som skrivs av "influensers" eller andra obildade nollor på sociala medier etc. etc. Bara strunt alltså. Eller så går tummarna som trumpinnar när de skriver om sina senaste upplevelser och känslor till andra smartphoneinnehavare.

Det som framstår som så egendomligt för mig är att allt detta strunt anses så viktigt att de inte kan släppa sin smartphone för en sekund. Det är så BESYNNERLIGT och obegripligt. Det är som att aliens har programmerat dem att bete sig så här.

I mitt perspektiv ser jag det som en förslumning av det offentliga rummet och sedernas förfall. Vad har det blivit av människorna som tycks helt ointresserade av sin närmsta omgivning för att fly in i nätets trams och strunt?
OT, men det du beskriver handlat om "hjärnans kemi".
Enkelt beskrivit så har de blivit alkoholister fast digitala sådana.
De digitala flödena i mobilerna har blivit den nya tidens berusningsmedel och deras hjärnor är nu "kidnappade" av mobiltelefonföretagen, vilka cashar in på slutändan.
As always, follow the money!
Citera
2026-09-23, 14:14
Medlem
Det är ju inte SL som gör det, och det är många olika typer av meddelanden, inte bara om telefoner. Någon har hackat systemet, eller så är det föraren som spelar upp meddelandet utan SLs tillåtelse, eller så är det en anställd med tillgång som gör det. SL jobbar på att stoppa det.
Citera
2026-09-23, 19:03
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Intressant att folk sitter på internet och klagar på internetkonsumtionen.

Jag scrollar alltid nyheter när jag åker buss. Lyssnar gärna på något gör jag också. Stlr mig ingenting på andra i kollektivtrafiken, det krävs mycket för det.

klart du inte stör dig på andra i kollektivtrafiken, du är ju inte ens medveten om att dom finns, din värld är i mobilen.
Citera
2026-09-23, 19:04
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Sjukt att det krävs ett utrop i högtalarna för att få folk att begripa, även om det är föga troligt att alla MENA från Rinkeby kommer ta till sig av denna information och respektera den.

nej då kräver det ju att dom meddelar på 10 olika språk och då blir ju det mer störande än mobilbeteendet... moment 22
Citera
2026-09-23, 19:06
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Hjälper det när SF säger åt folk att stänga av mobilen under filmvisningen?

länge sen jag var på bio, sannolikt inte.

att stänga av mobilen var väl mer en vänlig påminnelse förr, men nu lär väl ingen knappt frivilligt "koppla ifrån sig"
Citera
2026-09-23, 19:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
OT, men det du beskriver handlat om "hjärnans kemi".
Enkelt beskrivit så har de blivit alkoholister fast digitala sådana.
De digitala flödena i mobilerna har blivit den nya tidens berusningsmedel och deras hjärnor är nu "kidnappade" av mobiltelefonföretagen, vilka cashar in på slutändan.
As always, follow the money!
.
.Beroendeproblematik
Kontrollförlust

Jo det ligger något i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in