2026-09-22, 17:10
Medlem
Jag har blivit kontaktad av OGI Group om ett möjligt samarbete och försöker bilda mig en uppfattning om dem innan jag går vidare.

Är det någon här som har haft med dem att göra, exempelvis som delägare, anställd eller samarbetspartner?

Vore intressant att höra hur det har fungerat i praktiken och om det som diskuterades från början också blev verklighet. Något ni varit särskilt nöjda med eller något ni i efterhand önskar att ni hade kollat upp bättre innan?

Dela gärna egna erfarenheter. PM funkar också om ni hellre tar det privat. Tack!

https://www.oginvest.se/
Citera
2026-09-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honij
PM funkar också om ni hellre tar det privat. Tack!
Nej, det funkar inte.
Citera
2026-09-25, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Nej, det funkar inte.

Märkligt, du får gärna dela med dig i den mån du kan här. Det är en hel del pengar, tid och energi som ska investeras så jag uppskattar all hjälp jag kan få.
Citera
2026-09-25, 07:05
Medlem
Citat:
Märkligt, du får gärna dela med dig i den mån du kan här. Det är en hel del pengar, tid och energi som ska investeras så jag uppskattar all hjälp jag kan få.
Inte alls märkligt.

Q: Varför kan jag inte skicka PM?
A: Nya användare, som varit medlemmar i mindre än 30 dagar och postat färre än 50 inlägg, kan endast skicka PM till administratörer och moderatorer. Det är först när både medlemstid och antal inlägg är uppfyllda som en medlem kan ta emot och skicka PM till övriga medlemmar. Även mottagaren av ett PM måste uppfylla ovan nämnda kriterier. Observera att forumet uppdaterar PM-status en gång per dygn (vanligtvis nattetid).

Jag har inget att bidra med när det gäller din fråga.
Citera
2026-09-27, 11:01
Medlem
Jag har inte själv varit delägare, men har pratat med affärspartner i Västerås med omnejd med synnerligen god insyn. Min bild är väldigt positiv. Dikotomin är egentligen ganska binär. Vill du bygga bolag eller administrera din egen låda?

OGI eliminerar den operativa non-felicitation som annars uppstår mellan entreprenörskap och faktisk framdrift. Ekonomi, juridik, IT och styrelse skapar en slags infrastrukturell symbios runt entreprenören. Pengar uppstår inte ur luften. Det är nästan en finansiell konsensus. För rätt person är ett samarbete med OGI fullständigt logiskt stringent.
Citera
2026-09-27, 12:13
Medlem
Hahaha, vad fan pratar du om?! 😂 men jag kollade deras hemsida och grundarna med Anderbro i spetsen verkar ju duktiga och vet vad de håller på med. Sen hade jag personligen fortfarande velat snacka med nån som varit med på insidan innan man hoppar på något överhuvudtaget

Citat:
Ursprungligen postat av HansBanasnasas
Jag har inte själv varit delägare, men har pratat med affärspartner i Västerås med omnejd med synnerligen god insyn. Min bild är väldigt positiv. Dikotomin är egentligen ganska binär. Vill du bygga bolag eller administrera din egen låda?

OGI eliminerar den operativa non-felicitation som annars uppstår mellan entreprenörskap och faktisk framdrift. Ekonomi, juridik, IT och styrelse skapar en slags infrastrukturell symbios runt entreprenören. Pengar uppstår inte ur luften. Det är nästan en finansiell konsensus. För rätt person är ett samarbete med OGI fullständigt logiskt stringent.
Citera
2026-09-27, 12:18
Medlem
Har ingen egen erfarenhet av dem, men det finns en del offentlig information som kan vara värd att läsa innan man går vidare.

OGI Group AB (559475-3138) startades 2024 och beskriver sig själva som en slags “venture builder”, alltså att de går in som partner och hjälper till att bygga bolag snarare än att bara vara extern konsult. På deras hemsida beskriver de erbjudandet som stöd inom bl.a. affärsutveckling, struktur, ekonomi, juridik, IT, styrelsearbete och administration. De skriver också att OGI blir en del av teamet och att partnern ska kunna fokusera mer på den operativa affären.

Bakom bolaget står P@trik @nderbro, @nders H@llgren och Chr!stoffer L!nge (föredetta något annat). @nderbro beskrivs av OGI som styrelseordförande och tidigare revisor med lång styrelseerfarenhet och tidigare VD för KPMG Sverige, han är även nuvarande styrelseordförand för VSK Bandy. H@llgren har enligt samma källa bakgrund som VD/General Manager i tjänsteföretag och är ingenjör i grunden. L!nge beskrivs som affärsjurist med erfarenhet av företagsledning, bolagsstarter och styrelserådgivning. Samtliga tre sitter också i OGI:s styrelse och anges i publika bolagsregister som verkliga huvudmän.

Det jag personligen hade velat förstå innan ett samarbete är därför framför allt hur modellen ser ut i praktiken: hur ägandet fördelas, vilka löpande avgifter OGI tar, vem som bestämmer i styrelsen, vilka kapitalåtaganden respektive part har, vad som händer om bolaget behöver mer pengar och vilka exit-/inlösenregler som gäller om parterna inte längre vill fortsätta tillsammans.
Deras egen marknadsföring är ganska tydlig med att de vill vara en aktiv partner och inte bara rådgivare, så jag hade nog läst aktieägaravtal, finansieringsvillkor och ansvarsfördelning minst lika noggrant som själva presentationen.

Om någon faktiskt har varit partner/delägare i ett av bolagen vore det intressant att höra hur just de delarna fungerat i verkligheten.

@ = a
! = i
Citera
2026-09-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xalonim
Hahaha, vad fan pratar du om?! 😂 men jag kollade deras hemsida och grundarna med Anderbro i spetsen verkar ju duktiga och vet vad de håller på med. Sen hade jag personligen fortfarande velat snacka med nån som varit med på insidan innan man hoppar på något överhuvudtaget

Jag förstår uppriktigt sagt inte riktigt behovet av denna raljanta tonsättning. Min kommentar var avsedd som en saklig analys. Hade samtliga skribenter här haft faktisk insyn i hur tillväxtbolag fungerar så hade resonemanget inte varit särskilt kontroversiellt.

Sen bör det även tilläggas att, utöver Anderbro, så framstår Linge som varande synnerligen ponderös och imposant, vilket därutöver bygger ett betydande förtroende för samtliga nyss nämnda såväl individuellt som, i dess samlade helhet.

Det är uppenbart personer med betydande pondus och kommersiell förståelse, vilket kanske också förklarar varför vissa här reagerar mer på ord val än på själva sak innehållet.
Citera
2026-09-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansBanasnasas
Jag förstår uppriktigt sagt inte riktigt behovet av denna raljanta tonsättning. Min kommentar var avsedd som en saklig analys. Hade samtliga skribenter här haft faktisk insyn i hur tillväxtbolag fungerar så hade resonemanget inte varit särskilt kontroversiellt.

Sen bör det även tilläggas att, utöver Anderbro, så framstår Linge som varande synnerligen ponderös och imposant, vilket därutöver bygger ett betydande förtroende för samtliga nyss nämnda såväl individuellt som, i dess samlade helhet.

Det är uppenbart personer med betydande pondus och kommersiell förståelse, vilket kanske också förklarar varför vissa här reagerar mer på ord val än på själva sak innehållet.

Du verkar ha rätt bra koll på OGI och personerna bakom. Jag försöker fortfarande bilda mig en uppfattning innan jag tar nästa steg, så om du sitter på mer konkret erfarenhet eller vet hur det fungerat i praktiken får du gärna utveckla lite.
Citera
2026-09-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meteb
Har ingen egen erfarenhet av dem, men det finns en del offentlig information som kan vara värd att läsa innan man går vidare.

OGI Group AB (559475-3138) startades 2024 och beskriver sig själva som en slags “venture builder”, alltså att de går in som partner och hjälper till att bygga bolag snarare än att bara vara extern konsult. På deras hemsida beskriver de erbjudandet som stöd inom bl.a. affärsutveckling, struktur, ekonomi, juridik, IT, styrelsearbete och administration. De skriver också att OGI blir en del av teamet och att partnern ska kunna fokusera mer på den operativa affären.

Bakom bolaget står P@trik @nderbro, @nders H@llgren och Chr!stoffer L!nge (föredetta något annat). @nderbro beskrivs av OGI som styrelseordförande och tidigare revisor med lång styrelseerfarenhet och tidigare VD för KPMG Sverige, han är även nuvarande styrelseordförand för VSK Bandy. H@llgren har enligt samma källa bakgrund som VD/General Manager i tjänsteföretag och är ingenjör i grunden. L!nge beskrivs som affärsjurist med erfarenhet av företagsledning, bolagsstarter och styrelserådgivning. Samtliga tre sitter också i OGI:s styrelse och anges i publika bolagsregister som verkliga huvudmän.

Det jag personligen hade velat förstå innan ett samarbete är därför framför allt hur modellen ser ut i praktiken: hur ägandet fördelas, vilka löpande avgifter OGI tar, vem som bestämmer i styrelsen, vilka kapitalåtaganden respektive part har, vad som händer om bolaget behöver mer pengar och vilka exit-/inlösenregler som gäller om parterna inte längre vill fortsätta tillsammans.
Deras egen marknadsföring är ganska tydlig med att de vill vara en aktiv partner och inte bara rådgivare, så jag hade nog läst aktieägaravtal, finansieringsvillkor och ansvarsfördelning minst lika noggrant som själva presentationen.

Om någon faktiskt har varit partner/delägare i ett av bolagen vore det intressant att höra hur just de delarna fungerat i verkligheten.

@ = a
! = i

Tack men jag vill helst ha ytterligare information från insidan om möjligt!
Citera
2026-09-27, 13:40
Medlem
Citat:

För undanröjande av fortsatta missförstånd, vilka vid det här laget börjar framstå som mer själv valda än faktiska, vill jag återigen klargöra att jag varken äger, arbetar för eller företräder OGI Group. Det jag återger är sådant som kommit till min kännedom genom personer med, enligt min bedömning, synnerligen god affärs mässig insyn. Vad enskilda skribenter därefter väljer att göra av denna information är naturligtvis deras ensak, inom rimlighetens gränser.

Min uppfattning kvarstår att OGI’s modell bygger på en förhållandevis enkel princip: kompetens skall skapa värde, inte försvinna ned i administrativt brus, bokförings teknikaliteter och operativ non-felicitation. Att detta av vissa här uppfattas som märkvärdigt säger möjligen mer om betraktarens referensram än om själva sak förhållandet. Man bör generellt vara försiktig med att förväxla bristande egen förståelse med bristande logik hos motparten. Sådant tenderar förr eller senare att korrigera sig självt.

För egen del ligger fokus för närvarande på familjen och mitt eget bolag. När dessa delar nått önskvärd framdrift är OGI, utifrån vad jag hört på stan, absolut av intresse. Jag har således ingen anledning att vare sig sälja in eller försvara dem. Däremot finns det heller ingen större anledning för mig att sitta här och argumentera med personer som uppenbarligen redan bestämt sig för vad dom vill miss förstå.

Den som begriper innebörden begriper den. Övriga får, som alltid, erfara den i efterhand.
Citera
2026-09-27, 14:27
Medlem
Alltså supernöjd 😄 vi fick hjälp med typ allt från ekonomi och juridik till struktur och styrelsearbete och man kan faktiskt fokusera på kunderna och bolaget istället för allt runt omkring

dom har verkligen levererat på det som sas från början och det känns som att allt bara dinglar åt rätt håll nu

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in