2026-09-22, 20:41
Medlem
Tack alla fina där ute. Sånt här får en att inte känna sig helt utelämnad åt sig själv ❤️
Citera
2026-09-22, 20:46
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisacryforhelp
Hon är den varmaste, finaste, vackraste, klokaste, härligaste människan jag förmodligen någonsin kommer känna. Jag har kännt henne hela mitt vuxna liv och senaste tiden har vi varit ett känslomässigt trassel i varandras tillvaro.

Så ikväll tog hon ett stilla hej då. Och vi har bägge vetat att det inte kunde bli annat. Det är inte det att jag inte vetat om och väntat mig detta. Men jag går fucking sönder nu. Håller inte ihop alls. Fulgråter okontrollerat. Allt är oskönt kaotiskt just nu. Allting i mig skriker.

Och Chat-GPT är ett satans verktyg, tomheten blir bara så oändligt mycket större av att jag faktiskt söker tröst av ett jävla datorprogram. Inga droger har jag förutom kaffe och vape. Så jag vänder mig till levande människor.

Vart tar man vägen när man inte har någonstans att ta vägen? Eller när huvudet skriker nej. Tomheten överväldigar mig just nu. Kan inte hålla en enda klar tanke i huvudet.

Säg nånting fint. Eller elakt om ni vill. Det gör detsamma. Bara finns här.

För det första: beklagar.

För det andra: vad är det för fel att söka hjälp hos AI? Det gör jag hela tiden. I många fall är de skickligare och mer on point än riktiga psykologer och kuratorer. Jag har vänt mig till AI med extremt kniviga frågeställningar om trauma, våld i relation och infekterade vårdnadstvister. Svaren har varit glimrande!

Men varför ChatGPT? Vad är det ens? Jag rekommenderar Grok och Google Gemini, som är hyfsat lika i hur de svarar.

Lycka till!
Citera
2026-09-23, 01:53
Medlem
Ofta kan det enkla svaret vara det bästa.

Det kommer kännas piss, med all rätt. Säkerligen ett bra tag.

Men inte för länge.

Tiden läker sår, tro mig.
Citera
2026-09-23, 06:27
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Hon är den varmaste, finaste, vackraste, klokaste, härligaste människan jag förmodligen någonsin kommer känna. Jag har kännt henne hela mitt vuxna liv och senaste tiden har vi varit ett känslomässigt trassel i varandras tillvaro.

Så ikväll tog hon ett stilla hej då. Och vi har bägge vetat att det inte kunde bli annat. Det är inte det att jag inte vetat om och väntat mig detta. Men jag går fucking sönder nu. Håller inte ihop alls. Fulgråter okontrollerat. Allt är oskönt kaotiskt just nu. Allting i mig skriker.

Och Chat-GPT är ett satans verktyg, tomheten blir bara så oändligt mycket större av att jag faktiskt söker tröst av ett jävla datorprogram. Inga droger har jag förutom kaffe och vape. Så jag vänder mig till levande människor.

Vart tar man vägen när man inte har någonstans att ta vägen? Eller när huvudet skriker nej. Tomheten överväldigar mig just nu. Kan inte hålla en enda klar tanke i huvudet.

Livet går vidare. Du är mer primitiv än att låsa fast dig i en människa om det inte håller.
Citera
2026-09-23, 07:23
Medlem
Hej
Beklagar smärtan.
Gått igenom liknande.

Mina 5öre, funkade för mig.
Gör en spellista med gråtlåtar, när man mår skit får texter en helt annan innebörd. Se till att sörj som fan, låt tårarna spruta. Släng alla kort, titta inte på din förlorade kärlek ens för en sekund.
Ai är skit fastnar i ett cirkelresonemang och hjälper lika mycket som att peta in en pinne med bajs på i ett öppet sår.

Ät nyttigt träna ge dig själv tid till att läka

Finns ingen bättre mylla för personlig utveckling: Nerbrunnet hjärta plus tårar.
Citera
2026-09-23, 21:25
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Tack! Så fint med genuin omtanke från medmänniskor! Natten gick bra, hel arbetsdag idag + barnaktiviteter på kvällen har hållit mig någotsånär distraherad. Tills hon hörde av sig igen. Men på ett bra sätt, antar jag. Det är en komplicerad relation vi har, ingen vill egentligen avsluta helt men vi hamnar alltid där pga det märkliga limbo vi hela tiden tycks skapa i varandra.

Tack ska du ha för omtanken. Sånt värmer och hjälper.

Ajdå - kan du inte berätta om det märkliga limbot? Kanske kan vi i tråden hjälpa att sortera lite eller komma med idéer?

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Men varför ChatGPT? Vad är det ens? Jag rekommenderar Grok och Google Gemini, som är hyfsat lika i hur de svarar.

Eh. Att fråga "vad är det ens" om ChatGPT men rekommendera Gemini och Grok är lite som att fråga vad en iPhone är och istället rekommendera Xiaomi/Huawei. ChatGPT är originalet som skapade hela den här AI-vågen och tvingade Google och xAI att panikbygga sina egna kopior för att inte hamna på efterkälken. De fungerar "hyfsat lika" just för att de andra har gjort allt de kan för att hinna ikapp ChatGPT.
Citera
2026-09-24, 00:17
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:

Låter skit helt enkelt. Beklagar.

Men det blir inte bättre av att du "skriver av dig" här. Då kan du lika gärna fortsätta med chat-gpt. Ring en psykologjour eller vad det heter så du får PRATA med någon istället.

Sagt i all välmening.
Citera
2026-09-24, 17:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Ajdå - kan du inte berätta om det märkliga limbot? Kanske kan vi i tråden hjälpa att sortera lite eller komma med idéer?

Eh. Att fråga "vad är det ens" om ChatGPT men rekommendera Gemini och Grok är lite som att fråga vad en iPhone är och istället rekommendera Xiaomi/Huawei. ChatGPT är originalet som skapade hela den här AI-vågen och tvingade Google och xAI att panikbygga sina egna kopior för att inte hamna på efterkälken. De fungerar "hyfsat lika" just för att de andra har gjort allt de kan för att hinna ikapp ChatGPT.

Aha. Jag menade inte ordagrant. Jag började min AI-användning relativt sent och är inte mycket för att "hoppa på tåg" bara för att alla andra gör det. Känner mig därför lite stolt över att aldrig ha använt Chat GPT. Dåligt namn också! Typiskt "första prototypen".
Citera
2026-09-24, 21:08
Medlem
Citat:
Aha. Jag menade inte ordagrant. Jag började min AI-användning relativt sent och är inte mycket för att "hoppa på tåg" bara för att alla andra gör det. Känner mig därför lite stolt över att aldrig ha använt Chat GPT. Dåligt namn också! Typiskt "första prototypen".

Du vet att man faktiskt får säga ”oj, där var jag visst dåligt insatt” utan att behöva göra okunskapen till en principfråga.
Citera
2026-09-25, 15:41
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Du vet att man faktiskt får säga ”oj, där var jag visst dåligt insatt” utan att behöva göra okunskapen till en principfråga.

Jadå, det känner jag till! Men jag visste givetvis att ChatGPT är en AI. Folk tjatar ju det den hela tiden. Men det är lite som med Iphone: jag har aldrig fattat syftet med själva produkten 😅

(Och nu behöver du inte förklara för mig vad syftet med Iphone är, för jag uttrycker mig - i någon mån - sarkastiskt.)
Citera
2026-09-26, 00:45
Medlem
Citat:
Jadå, det känner jag till! Men jag visste givetvis att ChatGPT är en AI. Folk tjatar ju det den hela tiden. Men det är lite som med Iphone: jag har aldrig fattat syftet med själva produkten 😅

(Och nu behöver du inte förklara för mig vad syftet med Iphone är, för jag uttrycker mig - i någon mån - sarkastiskt.)

Du har nu haft två perfekta möjligheter och valt en ny förklaring båda gångerna. Noted.
Citera
2026-09-26, 00:53
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Du har nu haft två perfekta möjligheter och valt en ny förklaring båda gångerna. Noted.

Möjligheter att göra vad? 😆

Jag kan ju inte sitta och ljuga och säga att jag aldrig har hört talas om ChatGPT, bara för att du har bestämt dig för att tolka mitt uttalande ordagrant..!

"Noted". OK... vart har du skrivit det, i din intressebok eller?

Antagligen gjorde jag väl ytterligare ett "fel" nu som du kan anteckna i din lilla anteckningsbok. Grattis. 3-0 till dig! Fortsätter vi på det här spåret kanske du få hela 5 värdefulla intressepoäng innan helgen är slut.

Några fler brott du vill att jag ska erkänna?

(Kan tillägga att jag studerar informationsvetenskap, jag har alltså läst om AI i 2-3 år på universitetsnivå och kan således en hel del om maskininlärning och stora språkmodeller.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in