2026-09-21, 22:06
Medlem
Crejzis avatar
Min tjej arbetar som mjukvaruutvecklare via ett konsultbolag och har börjat ett uppdrag hos ett stort svenskt företag.

Under intervjun hos det stora svenska företaget kunde hon visa intresse för lite olika produkter att jobba med.

Efter intervjun fick sedan konsultbolaget (där hon faktiskt är anställd) besked om att hon får börja med de produkter hon visade intresse för, vilket hon såklart tackade ja till.

När hon väl börjar hos kunden visar det sig att de har förberett för att hon ska jobba med en helt annan produkt än vad hon tackat ja till.

Är det bara att äta denna bajsmacka eller borde hon stå på sig?
Någon som varit i en liknande situation?
Citera
2026-09-21, 23:21
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Min tjej arbetar som mjukvaruutvecklare via ett konsultbolag och har börjat ett uppdrag hos ett stort svenskt företag.

Under intervjun hos det stora svenska företaget kunde hon visa intresse för lite olika produkter att jobba med.

Efter intervjun fick sedan konsultbolaget (där hon faktiskt är anställd) besked om att hon får börja med de produkter hon visade intresse för, vilket hon såklart tackade ja till.

När hon väl börjar hos kunden visar det sig att de har förberett för att hon ska jobba med en helt annan produkt än vad hon tackat ja till.

Vad står det i avtalet?
Som dussinkonsult, med generellt avtal, så får man finna sig att att göra det uppdragsgivaren vill att man ska göra.
Citera
2026-09-21, 23:54
Medlem
Citat:

Som föregående talare har skrivit så får man arbeta med det som arbetsgivaren erbjuder konsulten. Av din trådstart att döma låter det som din tjej har ytterst lite eller ringa erfarenhet av mjukvaruutveckling. Då har man absolut inte mandat att sålla bland det som erbjuds.
Citera
2026-09-22, 00:13
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad står det i avtalet?
Som dussinkonsult, med generellt avtal, så får man finna sig att att göra det uppdragsgivaren vill att man ska göra.

Anställningsavtalet på konsultbolaget? Ja det är väl ganska generellt, hon är inte anlitad för att jobba med någon specifik produkt eller så. Utan det är mer att uppdraget var för en annan produkt. Vad konsultbolaget och kunden har för avtal vet jag inte.
Citera
2026-09-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad står det i avtalet?
Jag har jobbat som konsult i 25år och det har aldrig stått i avtalet exakt vad man jobbar som utan bara tex Utvecklare eller tex validerings ingenjör som det gjort i mitt fall.
Citera
2026-09-22, 00:24
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Som föregående talare har skrivit så får man arbeta med det som arbetsgivaren erbjuder konsulten. Av din trådstart att döma låter det som din tjej har ytterst lite eller ringa erfarenhet av mjukvaruutveckling. Då har man absolut inte mandat att sålla bland det som erbjuds.

Skulle inte säga att hon är oerfaren men är det inte lite oseriöst av kunden att ändra uppdrag utan att medella varken konsultbolaget eller henne? Eller är hon för kräsen kanske... hon har tackat ja till ett uppdrag, dagen hon börjar hos kund är det ett annat uppdrag de förberett.
Senast redigerad av Crejzi 2026-09-22 kl. 00:36.
Citera
2026-09-22, 00:35
Medlem
auruns avatar
Hon får väl prata med sin chef?
Varför har vuxna folk det så svårt i livet?
Citera
2026-09-22, 00:53
Medlem
Citat:
Skulle inte säga att hon är oerfaren men är det inte lite oseriöst av kunden att ändra uppdrag utan att medella varken konsultbolaget eller henne? Eller är hon för kräsen kanske... hon har tackat ja till ett uppdrag, dagen hon börjar hos kund är det ett annat uppdrag de förberett.

Hur många års erfarenhet pratar vi om här? Det kan omöjligen vara senior erfarenhet (8 år). Hur som helst, det är vanligare än man tror att kunden förbereder något annat än tänkt för att sätta utvecklaren på prov. Funkar det inte så kan dom sedermera avsluta konsultuppdraget inom loppet av någon månad.
Citera
2026-09-22, 01:44
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur många års erfarenhet pratar vi om här? Det kan omöjligen vara senior erfarenhet (8 år). Hur som helst, det är vanligare än man tror att kunden förbereder något annat än tänkt för att sätta utvecklaren på prov. Funkar det inte så kan dom sedermera avsluta konsultuppdraget inom loppet av någon månad.

Runt 7 år. Vet inte, då har de lagt ner jäkligt mycket tid och resurser bara för ett 1 månads prov isåfall
Citera
2026-09-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag har jobbat som konsult i 25år och det har aldrig stått i avtalet exakt vad man jobbar som utan bara tex Utvecklare eller tex validerings ingenjör som det gjort i mitt fall.

Var ändå hyffsat specifikt, har för mig att det i mitt kontrakt när jag var konsult bara stod att jag var anställd som konsult sen tog man se uppdrag man fick. Att en kund hade flera att välja på var jag inte med om.
Citera
2026-09-22, 11:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Anställningsavtalet på konsultbolaget? Ja det är väl ganska generellt, hon är inte anlitad för att jobba med någon specifik produkt eller så. Utan det är mer att uppdraget var för en annan produkt. Vad konsultbolaget och kunden har för avtal vet jag inte.
Avtalet mellan uppdragsgivaren och konsultbolaget såklart. Där står troligen bara en svepande uppdragsbeskrivning (typ mjukvaruutveckling) och varaktighet, samt en hänvisning till ramavtalet.

Är hon inte nöjd med sina arbetsuppgifter får hon gå till sin chef på konsultbolaget, eller så kan hon ju alltid säga upp sig.
Citera
2026-09-22, 13:11
Medlem
Citat:
Är det bara att äta denna bajsmacka

Är det nya uppdraget att skura golvet eller varför denna formulering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in