2026-09-22, 15:05
Medlem
Krösus Sorks avatar
Det är rätt vanligt ja, att uppdraget förändras innan och under. De må kalla sig konsulter, men i praktiken är det ju snarare bemanning det handlar om.

Går ju alltid att snacka med folk både på kundsidan och sin konsultchef om man vill förändra sin situation dock
Citera
2026-09-22, 18:28
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det nya uppdraget att skura golvet eller varför denna formulering?

Ja det var dumt uttryckt, det är ungefär samma fast annat programmeringsspråk och ort.
Senast redigerad av Crejzi 2026-09-22 kl. 18:32.
Citera
2026-09-22, 21:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Ja det var dumt uttryckt, det är ungefär samma fast annat programmeringsspråk och ort.
Under hur lång tid förväntas det uppdrag som hon nu fått pågå? Om det inte är alltför länge så är väl det enklaste att bara hålla god min och jobba sig igenom det.
Citera
2026-09-22, 22:10
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Under hur lång tid förväntas det uppdrag som hon nu fått pågå? Om det inte är alltför länge så är väl det enklaste att bara hålla god min och jobba sig igenom det.

Tror det handlar om 6 månader, så inte jättelänge. Ja känns som rimligt.
Citera
2026-09-23, 10:16
Medlem
bithaxs avatar
Man kan alltid söka jobb.

Jag vet inte vad gamet är i Sverige längre, men antar att man blir konsult först för att det är lättare att få ett gig via konsultbolag än en anställning. Och sedan när man byggt upp erfarenhet så antingen börjar man hos kunden eller söker något annat jobb som man nu lyckats få efter all intervjuträning på konsultbolaget.

Så långsiktigt ska hon väl inte jobba där, utan målet är att få fast och sedan göra karriär i 30 år på samma företag (om det är ett coolt företag dvs).
Senast redigerad av bithax 2026-09-23 kl. 10:19.
Citera
2026-09-23, 10:20
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Senaste uppdrag jag hade var 3 år.
Och jag hade kunnat fortsätta, men jag ville inte längre efter 3 år.
Citera
2026-09-23, 10:52
Medlem
Citat:

Ok, betydelsefulla saker, särskilt om hon inte är bekväm med det nya språket eller orten innebär väsentliga olägenheter.
Citera
2026-09-23, 11:11
Medlem
När jag tag mitt första konsultjobb för sisådär en 20 år sedan fick jag intrycket av att det var mer regel än undantag att man pratade ganska vitt och bredd om vilka coola, avancerade uppdrag man arbetade med. För att sedan när anställningen väl började, sätta juniora konsulter på de mest själsdödande skitjobben man hade kunder för.

Konsultbolagen brukar under intervjuer också påstå att "trivs man inte med ett uppdrag kan man alltid byta".
Lycka till med det när det finns en betalande kund som vill ha en kvar säger jag bara...

Jag vill inte såga konsultbranchen helt och hållet, det kan vara ett bra första jobb, men det gäller att ha lite tur med kunder och uppdrag. Och man ska absolut inte vara rädd för att gå vidare om man måste.
Citera
2026-09-23, 11:24
Medlem
ashlateoberduzems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ok, betydelsefulla saker, särskilt om hon inte är bekväm med det nya språket eller orten innebär väsentliga olägenheter.

Jag hade nog velat ta ett samtal med konsultchefen, oavsett om graden är förvåning eller missnöje.

Säga att man kanske blev lite överraskad, eller förväntade sig språk x och inte y, .. något i den stilen.
Citera
2026-09-23, 11:34
Medlem
Citat:
Min tjej arbetar som mjukvaruutvecklare via ett konsultbolag och har börjat ett uppdrag hos ett stort svenskt företag.

Under intervjun hos det stora svenska företaget kunde hon visa intresse för lite olika produkter att jobba med.

Efter intervjun fick sedan konsultbolaget (där hon faktiskt är anställd) besked om att hon får börja med de produkter hon visade intresse för, vilket hon såklart tackade ja till.

När hon väl börjar hos kunden visar det sig att de har förberett för att hon ska jobba med en helt annan produkt än vad hon tackat ja till.

Är det bara att äta denna bajsmacka eller borde hon stå på sig?
Någon som varit i en liknande situation?

Det är en fråga mellan henne och konsultbolaget. Hon borde iallafall dunka till sin chef/arbetsledare på konsultbolaget och berätta att arbetet hos kund inte är som väntat, så att inget kontraktsbrott föreligger eller liknande.
Citera
2026-09-23, 11:38
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Skulle inte säga att hon är oerfaren men är det inte lite oseriöst av kunden att ändra uppdrag utan att medella varken konsultbolaget eller henne? Eller är hon för kräsen kanske... hon har tackat ja till ett uppdrag, dagen hon börjar hos kund är det ett annat uppdrag de förberett.
Oseriöst... Företaget är hennes arbetsgivares kund som betalar dyrt för hennes tjänster.
Om det ändå finns frågetecken tar hon det med sin chef som for avgöra om något ändå ska bråkas om
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in