2026-09-23, 18:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Komikern Viktor Klemming har inför valet gjort parodier av både Gustav Kasselstrand och Markus Allard. Han är nästan helt klockren när han parodierar Allard, men när han gör samma sak med Kasselstrand så är han bara pinsam. Precis som för boomergubbarna här på Flashback så räcker Viktor Klännings intelligens inte till för att förstå vad Kasselstrand säger, medan han förstår exakt vad Allard skriker ut. Det och att det kontrollerade oppositionspartiet ÖP lyftes fram så mycket av media är orsaken till att ÖP blev något större än vad Alternativ för Sverige blev.

Även i skolvalet blev Örebropartiet mer än dubbelt så stora som Afs.

Du borde iaf vara glad över att Lennart Matikainen antagligen kommer lämna Afs. Han är ju kritisk till Gustav:

https://argeutlandssvensken1.substack.com/p/lennart-matikainen-slanger-gustav
Citera
2026-09-23, 20:18
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Kan du utveckla det här? Alternativ för Sverige är väl inga fascister? På vilket vis slickar de överklassen i röven?

En intressant sak med AFS är att man inte alls kan se var någonstans i landet eller vilken klass som har röstat mest på dem. Rösterna är helt utspridda. I min hemkommun i Stockholms län, där det finns både en överklassig stad och en lite mer underklassig ort, har människor röstat ungefär lika mycket på partiet. Inga tydliga tecken på att rika eller fattiga röstar mer eller mindre på Alternativ för Sverige finns att se.

Jag tror förresten att jag har druckit så mycket vin de senaste tio åren att jag har nu har förstört min lever. På något vis är jag sjuk, det kan jag tydligt känna. Varje dag den senaste tiden har jag sovit minst 17 timmar varje dygn. En liten stund är jag vaken, sen måste jag efter bara någon timma gå och sova igen. Någonting stämmer inte med min kropp som en noshörningsnos. Jag kommer att dö innan jag blir 40 år gammal.

Tog Afs ett enda kommunalt mandat någonstans? Hur blev det med Gullspång och Filipstad?
Citera
2026-09-23, 23:15
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Kan du utveckla det här? Alternativ för Sverige är väl inga fascister? På vilket vis slickar de överklassen i röven?

En intressant sak med AFS är att man inte alls kan se var någonstans i landet eller vilken klass som har röstat mest på dem. Rösterna är helt utspridda. I min hemkommun i Stockholms län, där det finns både en överklassig stad och en lite mer underklassig ort, har människor röstat ungefär lika mycket på partiet. Inga tydliga tecken på att rika eller fattiga röstar mer eller mindre på Alternativ för Sverige finns att se.

Jag tror förresten att jag har druckit så mycket vin de senaste tio åren att jag har nu har förstört min lever. På något vis är jag sjuk, det kan jag tydligt känna. Varje dag den senaste tiden har jag sovit minst 17 timmar varje dygn. En liten stund är jag vaken, sen måste jag efter bara någon timma gå och sova igen. Någonting stämmer inte med min kropp som en noshörningsnos. Jag kommer att dö innan jag blir 40 år gammal.

Det finns helt vettiga leverstärkande receptfria tillskott. Leversupplement

Därutöver är bland andra vitlökskapslar också bra. Man kan ta dom utan att minska på drickandet och ändå känna en förbättring efter någon vecka.
Citera
Igår, 07:14
Medlem
Allard är karismatisk, en skön kille. Kasselstrand är arrogant och närmast dryg i sitt sätt.
Jag började verkligen att ogilla Kasselstrand efter Nicks intervju med honom.
Citera
Igår, 13:45
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Mera vanligt folk i ÖP. Tar upp frågor som engagerar folk som skolor och sjukvård.

Medan AFS/Kasselstrand kör mera dressmannazist-optiken med långa tal om globalism, sionism och Israel. Sånt attraherar mest foliehattar och incels som hänger på Flashback.

ÖP är väl en total enmanshow
Dressmannazist-optiken drar uppenbarligen kids till torgmöten

Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Kasselstrand har ju bara tuggat om Hamas vs Israelfrågan vilken nog är extremt ointressant för de flesta som kan tänka sig rösta på ett radikalare parti för att förändra invandringsinvasionen. De som tycker Hamas är viktiga röstar ju på V och S.

Allard däremot har 100% pratat om att slänga ut det slödder som invaderat och förpestar Sverige.

Nej.
Han har debatterat frågan 2-3 gånger under lika många år och ingen har väl utmanat honom på en debatt om återvandring?
Är ju svårt "tugga" om saker utan motdebattör
Citera
Igår, 13:56
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Du borde iaf vara glad över att Lennart Matikainen antagligen kommer lämna Afs. Han är ju kritisk till Gustav:

Vore bra för AFS om han lämnade partiet.

Sedan ägnar sig Matikainen åt "boomer chutzpah". Det är märkligt att dessa röster ( de som säger man att man bara skall prata om Sverige och svenskarna) börjar gnälla när utrikespolitiken är kritisk till Israel.....
Det brukar låta ungefär såhär.

"-Hmmm visst är det sjukt med Trump och Grönland.... Och hur fan kan ett land ta ett annat lands president .... Vad kommer hända med Maduro nu ?

- Jo det är viktiga frågor det är samma med den israeliska ministern som igår sa att världens lagar inte gäller judar

- VI SKALL INTE LÄGGA OSS I UTRIKESFRÅGOR VI SKALL FOKUSERA PÅ SVERIGE OCH SVENSKARNA JÄVLA HAMASKRAMARARE!"

Är det Katerina Janouch? som Lennart berättar om .... Rösten som anser AFS låter som Hamas
Citera
Igår, 14:13
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Även i skolvalet blev Örebropartiet mer än dubbelt så stora som Afs.

Det är såklart bra att den sionistiska boomergubben är borta, men nu kommer vi väl kanske att få in en massa Ambition Sverige-dårar i partiet istället. Väldigt, väldigt otäckt. En jobbig sak med den nationella rörelsen är att man jämt och ständigt måste känna sig orolig och rädd. Alla nationella borde vara pålitliga som Einar Åberg. Han är begravd vid Sollentuna kyrka. Jag ska åka och besöka hans grav en dag.
Citat:
Tog Afs ett enda kommunalt mandat någonstans? Hur blev det med Gullspång och Filipstad?
Nej, det verkar inte ha blivit något kommunalt mandat för Alternativ för Sverige. I Gullspång valde människoäcklen att ge de nystartade partierna Feministerna Gullspång och Vi i Gullspång mandat istället. Mitt hat till människor blir bara starkare och starkare för varje dag som går.

"I don't like people, to be honest"
- Morrissey
Citera
Igår, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Vore bra för AFS om han lämnade partiet.

Sedan ägnar sig Matikainen åt "boomer chutzpah". Det är märkligt att dessa röster ( de som säger man att man bara skall prata om Sverige och svenskarna) börjar gnälla när utrikespolitiken är kritisk till Israel.....
Det brukar låta ungefär såhär.

"-Hmmm visst är det sjukt med Trump och Grönland.... Och hur fan kan ett land ta ett annat lands president .... Vad kommer hända med Maduro nu ?

- Jo det är viktiga frågor det är samma med den israeliska ministern som igår sa att världens lagar inte gäller judar

- VI SKALL INTE LÄGGA OSS I UTRIKESFRÅGOR VI SKALL FOKUSERA PÅ SVERIGE OCH SVENSKARNA JÄVLA HAMASKRAMARARE!"

Är det Katerina Janouch? som Lennart berättar om .... Rösten som anser AFS låter som Hamas

Håller med. Detta är liksom vad man får med sådana som Matikainen. Tror dock att han gnällt mindre om han fått synas mer för AFS. Och det är ju bedrövligt bara det. Folk som anser att just de själva är extremt viktiga för ett parti/en förening/vadsomhelst är de man ska hålla kort, generellt sett.

Förhoppningsvis finns det fler människor att välja bland nu efter hand. Jag tror att AFS som parti har nytta av väldigt strama rutiner och tydlighet gällande vilka som får inflytande och vilka som får synas för partiet. Man måste kunna säga "Det är inte önskvärt att du uttalar dig för oss/gör reklam för oss".

Det finns allt en del tomtar runt (förhoppningsvis inte så många i) AFS som gör vettiga personer lite tveksamma att ta steget och engagera sig i AFS. Många har lång erfarenhet av dysfunktionella människor och orkar inte med det mer.
Citera
Idag, 08:09
Medlem
MohinderHerbs avatar
ÖP är inne i region och kommun redan så finns mycket material hur Allard debatterar, tycker, tänker och röstar kring ärenden i fullmäktige. Han har alltså praktisk politisk erfarenhet kring hur man gör en budget, räknar på saker, nischkunskap inom yrket, hur saker fungerar osv. Sen har han något som i princip alla etablerade politiker saknar, humor.
Detta skapar en seriositet där ÖP faktiskt kan växa, komma in i riksdagen och göra skillnad.
Kasselstrand i AfS bor i Finland och dyker upp var fjärde år. Står på torg och håller tal som mer liknar demonstrationer/brandtal än politisk praktik.

Allard är duktig retoriker som inte drar sig för härskartekniker för att uppnå sina politiska mål och kör smarta samt genomtänkta taktiker emot puckade frågor som är menade att få honom ur balans. En ledartyp som brinner för att göra förändring istället för att plocka hem lön och göra karriär.
Han är också insatt i historia, allmänbildad och förstår politisk teoribildning.

Politik är en sport för mig och följt Allard sedan pekade fingret började ladda upp klipp och inte förvånad över att folk gillar honom. En jävligt duktig politiker helt enkelt oavsett vad man tycker om hans sakpolitik.
Senast redigerad av MohinderHerb Idag kl. 08:17.
Citera
Idag, 08:54
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
ÖP är inne i region och kommun redan så finns mycket material hur Allard debatterar, tycker, tänker och röstar kring ärenden i fullmäktige. Han har alltså praktisk politisk erfarenhet kring hur man gör en budget, räknar på saker, nischkunskap inom yrket, hur saker fungerar osv. Sen har han något som i princip alla etablerade politiker saknar, humor.
Detta skapar en seriositet där ÖP faktiskt kan växa, komma in i riksdagen och göra skillnad.
Kasselstrand i AfS bor i Finland och dyker upp var fjärde år. Står på torg och håller tal som mer liknar demonstrationer/brandtal än politisk praktik.

Allard är duktig retoriker som inte drar sig för härskartekniker för att uppnå sina politiska mål och kör smarta samt genomtänkta taktiker emot puckade frågor som är menade att få honom ur balans. En ledartyp som brinner för att göra förändring istället för att plocka hem lön och göra karriär.
Han är också insatt i historia, allmänbildad och förstår politisk teoribildning.

Politik är en sport för mig och följt Allard sedan pekade fingret började ladda upp klipp och inte förvånad över att folk gillar honom. En jävligt duktig politiker helt enkelt oavsett vad man tycker om hans sakpolitik.

Jo, AFS tänkte fel kring trovärdighet redan från början när de satte upp en massa akademiker på riksdagslistan 2018 som de sen skyltade med för att visa upp vilken personlig status företrädarna har. Trams rakt av. Allard bygger trovärdighet genom karaktär och lokal förankring, två saker som Kasselstrand saknar.
Citera
Idag, 10:05
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Jo, AFS tänkte fel kring trovärdighet redan från början när de satte upp en massa akademiker på riksdagslistan 2018 som de sen skyltade med för att visa upp vilken personlig status företrädarna har. Trams rakt av. Allard bygger trovärdighet genom karaktär och lokal förankring, två saker som Kasselstrand saknar.
Låter som något som leder till teknokrati och elitism, som i sin tur leder vidare till byråkrati. En stor skiljelinje från Allard som trycker på folkviljan, populism och sunt förnuft istället för regler och standardisering.
Gillar också att han trycker på att Sverige måste tillbaka till politisk maktutövning. T.o.m folket köper idag när politiker säger att "det inte går" eller "tar tid" och låter de har ryggen fri. Därför som det inte händer något.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in