2026-09-22, 07:51
Medlem
tnems avatar
Det skaver i mig att man kalla sig nationalist och inte bo i landet och kandiderar till riksdagen.
Citera
2026-09-22, 09:10
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Kasselstrand har ju bara tuggat om Hamas vs Israelfrågan vilken nog är extremt ointressant för de flesta som kan tänka sig rösta på ett radikalare parti för att förändra invandringsinvasionen. De som tycker Hamas är viktiga röstar ju på V och S.

Allard däremot har 100% pratat om att slänga ut det slödder som invaderat och förpestar Sverige.
Citera
2026-09-22, 09:17
Medlem
Många väljare bryr sig inte om att sätta sig in i vad de röstar på, de röstar för röstandes skull, de röstar på "det vanliga", och de röstar på det parti som har ett lockande namn eller en lockande populistisk fras. De flesta är lagom och håller sig i mitten, partier som stämplats som ytterkantspartier undviker vanligt folk. Det är bara pålästa och extremister som röstar på ytterkantspartierna, folk som faktiskt tror på den politiken.

AfS väljare kommer nästan uteslutande från SD medan ÖP väljare kommer från alla olika partier. I lokala frågor har de helt enkelt mycket bra att erbjuda för alla. Ingen gillar slöseri, ingen gillar att sitta fast i trafiken, ingen gillar korruption, och ingen gillar onödigt "sparande" där man exempelvis drar in på kaffet på äldreboenden eller vägrar betala 100k för ett existerande system för hjärt och lungräddning vilket kan rädda liv. Något som är extra viktigt i Örebro då det är den fetaste staden i Sverige där folk löper högst risk för hjärtinfarkt.

AfS är ett bra val för antisemiter, men samtidigt så kan ingen anklaga Allard för att vara israelvän då jag har svårt att tro att han skulle åka ner dit för att jucka mot muren som alla de etablerade partiledarna.
Citera
2026-09-22, 10:43
Medlem
MobbadeJessicas avatar
ÖP är ju en ny uppstickare som dessutom har diskuterats om i olika medier. ÖP är ju rätt likt SD och får väljare därifrån och AfS anses enligt vissa vara mer extremt parti.
Citera
2026-09-22, 16:13
Medlem
ÖP är väldigt suspekta nu när både SVT och DN signalerade ut deras budskap just innan valet.

Partiprogrammet som var ganska oseriöst på det hela (såg ut som att någon hade skrivit ihop det på en fikarast) är nu också helt bortplockat på hemsidan: https://orebropartiet.se/var-politik/

Det fanns inget där om att varken lämna NATO eller EU när jag läste igenom det tidigare, så lycka till med att "kasta ut packet" när man fortfarande är kvar i EU. Det fanns även positiv inställning till biometrisk avläsning i ÖP partiprogram.

På det hela så lutar det tyvärr åt att ÖP är köpta. Nu när många har insett att SD har gjort sitt så kommer nästa kontrollerade opposition för att återigen fånga in väljare som vill försöka rädda landet.
Citera
2026-09-22, 18:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GudsAllard
Örebropartiets ledare är bra mycket mer sympatiskt än Kasselstrand som dessutom är antisemit och hatar Israel. Därför lyckas ÖP och inte Afs.

Kasselstrand varken hatar Israel eller är antisemit. Att han sedan inte kröker rygg för juden och Israel likt Åkesson och inte vill att vi ska stödja USAs och Israels krig är en annan sak.

Sedan kom ju inte heller ÖP in i riksdagen. Däremot gjorde de ett starkt val kommunalt och regionalt då de redan var etablerade i Örebro.
Citera
2026-09-22, 19:03
Medlem
Offerviljas avatar
Komikern Viktor Klemming har inför valet gjort parodier av både Gustav Kasselstrand och Markus Allard. Han är nästan helt klockren när han parodierar Allard, men när han gör samma sak med Kasselstrand så är han bara pinsam. Precis som för boomergubbarna här på Flashback så räcker Viktor Klännings intelligens inte till för att förstå vad Kasselstrand säger, medan han förstår exakt vad Allard skriker ut. Det och att det kontrollerade oppositionspartiet ÖP lyftes fram så mycket av media är orsaken till att ÖP blev något större än vad Alternativ för Sverige blev.
Citera
2026-09-22, 21:34
Medlem
Nu kan Ambition Sverige bli en del av AFS, kommer de i så fall gå om ÖP?

https://www.youtube.com/watch?v=ek-auNNvWag
Citera
2026-09-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyreggadjude
Nu kan Ambition Sverige bli en del av AFS, kommer de i så fall gå om ÖP?

https://www.youtube.com/watch?v=ek-auNNvWag

Osäkert. Det är ju dock väldigt negativt för Sverige och svenskarna att ÖP står som opposition till AfS när de ändå har ganska liknande partipolitik. Men någonstans klämmer ju uppenbarligen skon mellan dessa partier.

Att ÖP vägrar föra samtal med AfS tycker jag är rätt märkligt när man samtidigt skriker "ut med packet".
Är det för att Allard egentligen inte menar det han säger?

Det ligger verkligen i svenskarnas intressen att dessa partier samarbetar. Vi har inte tid med ännu en kontrollerad opposition som inte levererar någonting. Det finns inte tid för att gå igenom hela SD processen en gång till med ännu ett parti som kommer in i Riksdagen och sedan kör fast och inte levererar politiken man blev invald för.
Citera
2026-09-23, 08:57
Medlem
Epimaness avatar
Skillnaden är att AfS hoppades göra en valraket första valet istället för att växa långsiktigt med att ta platser kommunalt. Det var en riskabel strategi som misslyckades. Nu är vi här i denna situation.
Citera
2026-09-23, 16:27
Medlem
För att Örebropartiet inte är kvasifascister som slickar överklassen i röven.
Citera
2026-09-23, 18:49
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
För att Örebropartiet inte är kvasifascister som slickar överklassen i röven.
Kan du utveckla det här? Alternativ för Sverige är väl inga fascister? På vilket vis slickar de överklassen i röven?

En intressant sak med AFS är att man inte alls kan se var någonstans i landet eller vilken klass som har röstat mest på dem. Rösterna är helt utspridda. I min hemkommun i Stockholms län, där det finns både en överklassig stad och en lite mer underklassig ort, har människor röstat ungefär lika mycket på partiet. Inga tydliga tecken på att rika eller fattiga röstar mer eller mindre på Alternativ för Sverige finns att se.

Jag tror förresten att jag har druckit så mycket vin de senaste tio åren att jag har nu har förstört min lever. På något vis är jag sjuk, det kan jag tydligt känna. Varje dag den senaste tiden har jag sovit minst 17 timmar varje dygn. En liten stund är jag vaken, sen måste jag efter bara någon timma gå och sova igen. Någonting stämmer inte med min kropp som en noshörningsnos. Jag kommer att dö innan jag blir 40 år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in