Citat:
Ursprungligen postat av
qwe67
https://www.dn.se/insandare/noterat-av-dns-lasare-den-21-september-2/
Jag rycker han har helt fel. Jag vill rikta ett tack till alla som röstat, oavsett parti. Jag anser att alla som bidrar till att bevara vår demokrati förtjänar ett tack. Vad säger ni?
Jag tycker att alla som valt att rösta på nånting "inte Tidö" förtjänar ett tack.
Men det har inget med SD att göra, och SD satt faktiskt inte ens med i den urusla Tidö-regeringen, partiet agerade bara stödparti. Illa nog, men inte lika illa som att vara direkt ansvarig för alla de idiotiska besluten.
Det som också är intressant är förstås att Tidö själv sänkte "Tidö 2.0". Det var Tidös aggressiva och direkt hatiska utspel mot invandrare som aktiverade dem, och väl aktiverade så röstade de förstås på "anti-Tidö"-alternativ.
Att V har fått mer sådana röster än S har flera naturliga orsaker, en av de mer avgörande orsakerna är att S kontinuerligt har flaggat för ett "mittensamarbete högerut". För en invandrare i Sverige innebär det att S signalerar en villighet att samarbete med partier från det "invandrarhatande Tidö". Och i den frågan har V haft en mycket hårdare/tydligare politisk linje.
- - -
Det som också är positivt är att Kristerssons och Moderaternas plan att kapa åt sig makten i Sverige genom att bygga ett "block" av högerpartierna och med hjälp av det "blocket kunna hålla ett hårt tag i den makten nu misslyckats. Inte bara genom att misslyckas redan i första skedet (årets val), utan genom att väcka en sovande opposition som man omöjligen kan komma åt under överskådlig tid.
De "rekordartade" ökningarna av röstningsaktiviteten bland invandrade svenska medborgare är bara halva ekvationen, den andra halvan är att röstningsprocenterna i den gruppen fortsättningsvis är förhållandevis låga. De som röstat i årets val kommar garanterat att göra det igen, få saker ger så mycket mersmak som att kunna delta i ett demokratiskt val och göra skillnad. En skillnad som det dessutom nu gråts och gnälls över ute i "anti-invandrar"-Sverige. Det är en klassisk win-win-win, man röstar, man påverkar valet, och man sätter krokben för sina "fiender". Det kommer garanterat att leda till ett kraftigt ökat deltagande från den gruppen i nästa val. Sannolikt redan i ett nyval, om det är dit regeringsbildningsprocessen trots allt leder.
Men det viktiga är att Kristerssons och Moderaternas "Tidö"-kupp har gjort en "crash-and-burn". Helt enkelt därför att den politik hans Tidö-regering presterade under 4 år var erbarmligt dålig, och skadlig för Sverige. Så om det behövdes invandrarröster för att sänka Tidö 2.0 så är jag evigt tacksam till alla invandrare som röstade, och jag hoppas de kör på samma linje också under den överskådliga fortsättningen. Sen kan man hoppas att de skulle bli såpass intresserade att de satte sig in i vad de svenska partierna faktiskt står för, vilket skulle leda till att de hittar bättre alternativ än V.