2026-09-21, 13:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Trots att Migrationsverket bedömer honom som ett hot mot den demokratiska ordningen är det inte tillräckligt allvarligt för att utvisas från Sverige.

Citat:
Han har dömts för att ha stört en hinderlöpningstävling och en omröstning i riksdagen.

Citat:
Enligt Migrationsverkets beslut är Alcer misstänkt för ytterligare sju brott, varav han står åtalad för fem.

Citat:
Alcer tillhör klimataktivist-gruppen Återställ Våtmarker och uppmärksammades efter att han stormade scenen och höll upp ett plakat med klimataktivistiskt budskap under ett framträdande i Melodifestivalen 2023.

Rätt eller fel att David Alcer får stanna i Sverige?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/beskedet-lundaforskaren-david-alcer-far-stanna-i-sverige
Citera
2026-09-21, 13:27
Medlem
Hur var det nu... för bara nån vecka sedan stod samtliga partier, inklusive de rödgröna, och påstod att vi självklart ska utvisa specifikt kriminella invandrare. Här har vi en solklar kriminell invandrare. Majoriteten säger sig vara för utvisning. Vad fan väntar de på? Ut med packet.
Citera
2026-09-21, 13:28
Medlem
Vitiss avatar
Jag blev upprörd när jag läste det.
Och, n.b:
Det är avgående regerings (tjänstemäns?) beslut.
Citera
2026-09-21, 13:29
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att David Alcer får stanna i Sverige?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/beskedet-lundaforskaren-david-alcer-far-stanna-i-sverige

Man kan ju fråga sig vilka signaler det svenska samhället sänder ut när en sådan figur får stanna. Han skulle ju utvisas till Tyskland, knappast ett fattigt u-land direkt.
Citera
2026-09-21, 13:38
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Hur var det nu... för bara nån vecka sedan stod samtliga partier, inklusive de rödgröna, och påstod att vi självklart ska utvisa specifikt kriminella invandrare. Här har vi en solklar kriminell invandrare. Majoriteten säger sig vara för utvisning. Vad fan väntar de på? Ut med packet.
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag blev upprörd när jag läste det.
Och, n.b:
Det är avgående regerings (tjänstemäns?) beslut.

Att utvisa en doktorand för att han engagerar sig i miljöfrågor låter lite väl magstarkt i mina öron. Visst att många anser att vi går med stormsteg mot en polisstat, men någon måtta får det vara. Dessutom till ett annat EU-land.

Typ som att Tyskland plötsligt skulle utvisa Greta Thunberg (om hon nu hade bott där) för att hon deltagit på en Palestinademonstration och uttryck:
"From the river to the sea, Palestine will be free!"
Någon form av yttrandefrihet och acceptans för civil olydnad måste alltid finnas.
Citera
2026-09-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Någon form av yttrandefrihet och acceptans för civil olydnad måste alltid finnas.
Då ska jag utnyttja min yttrandefrihet och lufta alla däcken på ambulansen när den kommer för att hämta dig efter en allvarlig olycka och sedan stjäla medicinen, för barnen i Afrika behöver den bättre.
Citera
2026-09-21, 13:47
Medlem
Puffgeckos avatar
Citat:
Att utvisa en doktorand för att han engagerar sig i miljöfrågor låter lite väl magstarkt i mina öron. Visst att många anser att vi går med stormsteg mot en polisstat, men någon måtta får det vara. Dessutom till ett annat EU-land.

Typ som att Tyskland plötsligt skulle utvisa Greta Thunberg (om hon nu hade bott där) för att hon deltagit på en Palestinademonstration och uttryck:
Att sjunga en sång om att slakta alla judar från Jordanfloden till Medelhavet kan knappast ses som yttrandefrihet.
Citera
2026-09-21, 13:48
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Då ska jag utnyttja min yttrandefrihet och lufta alla däcken på ambulansen när den kommer för att hämta dig efter en allvarlig olycka och sedan stjäla medicinen, för barnen i Afrika behöver den bättre.

Jag tror inte du kommer finna någon större acceptans efter ett sådant tilltag. Till och med folk här på Flashback skulle gå emot dig om du går mot Afrikas barn.

Wakanda forever!

🤟
Citera
2026-09-21, 13:50
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffgecko
Att sjunga en sång om att slakta alla judar från Jordanfloden till Medelhavet kan knappast ses som yttrandefrihet.

Det är inte heller det den gode doktor David Alcer gjort. 🙃

🙏❤️🌈
Citera
2026-09-21, 13:58
Medlem
Puffgeckos avatar
Citat:
Det är inte heller det den gode doktor David Alcer gjort. 🙃

🙏❤️🌈
Nej det är klart, men terrorism i kamouflage som aktivism är nästan snäppet värre än att sjunga på en sång.
Citera
2026-09-21, 13:59
Medlem
Citat:

Är man doktorand bör man ha förståelsen att brott kan göra det svårt att få jobb eller bli tagen seriöst. Till och med barn förstår sånt, att man inte ska bryta mot lagen
Citera
2026-09-21, 14:11
Medlem
Bra gjort att låta honom stanna. Vi behöver folk med civilkurage i detta landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in