2026-09-21, 14:23
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Är man doktorand bör man ha förståelsen att brott kan göra det svårt att få jobb eller bli tagen seriöst. Till och med barn förstår sånt, att man inte ska bryta mot lagen

Fast nu kunde han uppenbart följa sin övertygelse och protestera för klimatets skull. Han har ju blivit tagen seriöst.

Det är ju folk här som ondgör sig och som tycks anse att lagar bör skrivas om eller tolkas efter egen agenda. 🥹

Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Bra gjort att låta honom stanna. Vi behöver folk med civilkurage i detta landet.

🙏 ❤️❤️❤️
Citera
2026-09-21, 14:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Då ska jag utnyttja min yttrandefrihet och lufta alla däcken på ambulansen när den kommer för att hämta dig efter en allvarlig olycka och sedan stjäla medicinen, för barnen i Afrika behöver den bättre.

Det är just det att det finns en skillnad mellan att utföra klimataktioner som politiska demonstrationer och att utsätta andra för fara som i dina exempel. Det är därför han får stanna och det är därför han bör få stanna.
Citera
2026-09-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är just det att det finns en skillnad mellan att utföra klimataktioner som politiska demonstrationer och att utsätta andra för fara som i dina exempel. Det är därför han får stanna och det är därför han bör få stanna.
Nu greppar du efter halmstråna eftersom att du inte vet vad mitt motiv är. Du menar att det är skillnad på folk och folk? Att vi ska vara olika inför lagen? Jävla hycklare.
Citera
2026-09-21, 14:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nu greppar du efter halmstråna eftersom att du inte vet vad mitt motiv är. Du menar att det är skillnad på folk och folk? Att vi ska vara olika inför lagen? Jävla hycklare.

Nej, jag menar precis som rätten att det är skillnad på handling och handling och brott och brott. Alla är inte lika allvarliga.

Brott som handlar om aktivism bör en demokrati se mildare på eftersom de i grunden handlar om åsiktsyttringar och inte att förstöra för människor.
Citera
2026-09-21, 14:44
Medlem
Citat:
Nej, jag menar precis som rätten att det är skillnad på handling och handling och brott och brott. Alla är inte lika allvarliga.

Brott som handlar om aktivism bör en demokrati se mildare på eftersom de i grunden handlar om åsiktsyttringar och inte att förstöra för människor.
Bevisa att det inte är aktivism jag håller på med.
Citera
2026-09-21, 14:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Bevisa att det inte är aktivism jag håller på med.

Där går gränsen vid att du utsätter människor för fara i exemplet med ambulansen, enligt min bedömning av vad du skrev du skulle göra. Det bedömdes inte David Alcer göra, av allt att döma korrekt.

På det sättet är det skillnad mellan din (fiktiva) handling och hans faktiska handling.
Citera
2026-09-21, 14:52
Medlem
Citat:
Där går gränsen vid att du utsätter människor för fara i exemplet med ambulansen, enligt min bedömning av vad du skrev du skulle göra. Det bedömdes inte David Alcer göra, av allt att döma korrekt.
Så han som låg i ambulansen när David Alcer och hans kumpaner blockerade vägen, och dog på grund av den förseningen blev alltså inte utsatt för fara? Dubbla måttstockar. Lägg ner hyckleriet.
Citera
2026-09-21, 15:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Han och hans polare har många liv på sitt samvete när de har blockerat stora vägar som förhindrar ambulanser att komma fram till sjukhus.
Citera
2026-09-21, 16:03
Medlem
Citat:
Så han som låg i ambulansen när David Alcer och hans kumpaner blockerade vägen, och dog på grund av den förseningen blev alltså inte utsatt för fara? Dubbla måttstockar. Lägg ner hyckleriet.

Vart får du den informationen ifrån? Finns inget om någon ambulans med i artikeln.

"Han har dömts för att ha stört en hinderlöpningstävling och en omröstning i riksdagen."
Citera
2026-09-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han och hans polare har många liv på sitt samvete när de har blockerat stora vägar som förhindrar ambulanser att komma fram till sjukhus.

När gjorde han det? Vart får du den informationen ifrån?
Citera
2026-09-21, 16:31
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rätt eller fel att David Alcer får stanna i Sverige?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/beskedet-lundaforskaren-david-alcer-far-stanna-i-sverige

Det är klart bättre att vi har ett demokratiskt hot i vårt land än att utvisa stackaren.

Handhjärta på det 🫶
Citera
2026-09-21, 16:45
Medlem
(FB) Forskaren David hotas av utvisning – på grund av sin klimataktivism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in