2026-09-21, 14:05
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Att få fram en film som känns som att den är på riktigt trots att vi alla vet att orcher, rymdskepp med mera inte finns, det är fan i mig poesi.
Håller med.
Citera
2026-09-21, 15:27
Medlem
proconsuls avatar
Skådespelare har varit hyllade i alla tider, från grekiska dramer och framåt. För att de gör ett bra jobb.
Dåliga skådespelare hyllas inte.
Citera
2026-09-21, 15:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Folk kan nog hålla isär fiktion och verklighet, och riktigt hyllade är de nog egentligen inte heller. En del kända skådespelare vittnar om att det är en närmast aggressiv "beundran" (ref 1). Fredrik Lundström gjorde en film som försökte utreda trådfrågan svaret är ungefär "låtsaskompis" (ref 2).

https://youtu.be/xhSluKVwmr0?t=232 om knäppa beundrare
https://www.imdb.com/title/tt0271031/ om filmen Känd från teve
Citera
2026-09-21, 16:09
Medlem
Hur som kan man tycka att det är märkligt att affischnamnen betyder så mycket för filmpubliken. Många storproduktioner som strandar på att skådisarna är för dyra. Det vete fan när jag sist valde film baserad på castens stjärnstatus.

Förr var det kanske nån sorts garant för att en film inte var en direkt b-rulle men idag syns ju skådisar från a-listan i ren smörja hela tiden. Sätt dem på bänken.
Citera
2026-09-22, 07:25
Medlem
Brallkillens avatar
Att vara skådespelare är ett yrke som få människor klarar. Det beror mycket på att folk har fått lära sig att det är fult att förställa sig och låtsas vara någon man inte är. Att vara en duktig skådespelare kräver medfödd talang för det, flexibilitet när det gäller att kunna känna igen och imitera olika ansiktsuttryck, att kunna prata på ett "övertygande" sätt ungefär som en försäljare, det kräver också en inlevelse för den roll man gör. Ett extremfall är väl Shelley Duvall i sin roll som frun Wendy i The Shining, som fick ta om roller hundratals gånger och försöka framkalla äkta gråt och skräckkkänslor för att det skulle bli autentiskt nog, så pass att hon aldrig riktigt blev sig själv igen efter inspelningen av filmen och drabbades av psykisk ohälsa.

Även många som själva tycker att de är bra på skådespel skulle känna sig utmanade om de var tvungna att spela en roll i en film.
Citera
2026-09-22, 13:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tänk att helt obrydd knalla förbi nån toksnygg Hollywoodstjärna man vet just tjänat några hundra miljoner. Eller Tuva Novotny.
Jag har träffat två Hollywoodstjärnor i mitt liv. De var som människor är som mest. Yrkesutövare. Betydligt mer blygsamma än random influencers.
Citera
2026-09-22, 13:56
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har träffat två Hollywoodstjärnor i mitt liv. De var som människor är som mest. Yrkesutövare. Betydligt mer blygsamma än random influencers.

Jo, jag har faktiskt samma erfarenhet. Det var först när jag fattade vem hon var det vart lite skumt i huvudet.

Nu börjar jag tänka på salsa bara för det...

💖
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in