2026-09-21, 09:07
Medlem
Bogandoffs avatar
Kort och gott så handlar det väl om att det de finner i mobilen är mer intressant och underhållande än tugget. Tråkig och lite deprimerande insikt kanske men jag ser ingen annan anledning. Själv så förbryllas jag inte av att folk sitter med mobilen på lunchrasterna, då jag kan förstå det.
Folket, om man kan kalla de så, som sitter med mobilen medans de cyklar, kör elspark, eller andra aktiviteter som gör surfandet helt ineffektivt förbryllar mig mycket mer. Klarar man inte av att vara utan mobilen för ens en liten stund?
Citera
2026-09-21, 09:08
Medlem
fuzemans avatar
Det är väl en kombination av den tid vi lever i, visst att mobiltelefonen är beroende framkallad och lätt att fastna i. Men vi förväntas också att göra mer och mer själva, och ta ledigt från jobbet så fort det är något.

Förr kunde man besiktiga bilen utan att flexa ut från jobbet, och banken hade öppet 09-18 och bolånen var så små så att det fanns inget extremt värde i att jaga 0,20% extra ränterabatt.

Idag ska vi effektivisera allting. Jobbet, familjelivet, privatekonomin och det är dessutom en förutsättning för att få en bra position i livet.

Har man inte ett kontorsjobb eller jobb där man av naturliga skäl använder dator/telefon så är rasterna mycket avhängt på att sköta livets all administration.

Ungarnas skoladmin, vab, frånvaro, sjukintyg, bankärenden, eventuella övriga ärenden som i värsta fall behöver support/kundtjänst under dagtid, boka service på bilen, se över ett recept till middagen efter jobbet.
Citera
2026-09-21, 11:24
Medlem
Majsmannen2s avatar
Stora frågan är väl snarare varför vi inte skulle sitta med våra lurar? Är ett inlärt beteende som ger oss dopamin och trygghet.

Sitta utan luren kan ju bli obekvämt, tänk om det blir tyst några sekunder?
Citera
2026-09-21, 11:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2026-09-21, 14:43
Medlem
Luren behöver man väl inte ens ta med till fika/lunch-rummet kan jag tycka. Ska man sitta och surfa kan man väl göra det vid sitt skrivbord?
Citera
2026-09-21, 15:19
Medlem
KastlosaBerits avatar
Politiskt är 2020-talet värre än tidigare. Är man inte PK håller man därför oftast tyst. De andra pratar om "det nödvändiga" vaccinet eller om kriget mot Ryssland, där NATO och Väst gör allt rätt förstås. Trumphatet lever vidare. Vissa är transpersoner och jag är fob. Jag drar mig därför gärna tillbaka och idiotförklarar i tystnad samtliga kollegor. Varför ska jag istället prata med dem?
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-21 kl. 15:21.
Citera
2026-09-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rythmsticks
Jo du har en poäng.
Vissa personer kan man vara utan, så är det.
Det jag tycker är negativt är just att mobilen generellt tar så stor plats där samtalen man tidigare hade på rasterna till så stor del försvunnit. Jag tyckte bara det oftast var kul, även om man inte alltid tyckte lika i en del samtal.

Jag tror det handlar mycket om storlek på grupp också, när jag jobbade på en arbetsplats där vi bara var 5st i gruppen så pratade vi mycket mer än nu när vi kan vara 25 pers i fikarummet. Känner att kvaliteten på fikan sjunker ju fler folk man blir. Kan det vara så att det är så utvecklingen på din arbetsplats har sett ut?

En till grej är också att kraven i arbetslivet bara ökar, om man kommer till fikan uppe i varv så kanske man inte är lika mottaglig socialt.
Senast redigerad av SaJavlaTragist123 2026-09-21 kl. 15:54.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in