2026-09-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Sitter i öppet kontorslandskap och känner väl att jag behöver skärma (no pun intended) av med mobilen då och då. Det är en sjukt översocial miljö.
Jo i vissa situationer kan givetvis mobilen vara en tillflykt.
Citera
2026-09-20, 23:24
Medlem
killawifes avatar
Många är rätt nervösa över att tvingas att umgås med folk de inte känner, så de flyr in i sin mobil istället.
Citera
2026-09-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Eller så har man arbetat med dem i 8+ år och vet precis vad de skall säga innan de öppnar käften.
Men i mobilen finns alltid nya och spännande saker?
Citera
2026-09-20, 23:33
Medlem
Helt ärligt så är mobilen 100 gånger intressantare än mina kollegor. När vissa samtalsämnen kommer upp så åker mobilen fram.
Citera
2026-09-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Många är rätt nervösa över att tvingas att umgås med folk de inte känner, så de flyr in i sin mobil istället.
Kanske är ddt resultatet av att man inte umgås på samma sätt som tidigare då mobilerna inte fanns?
Citera
2026-09-21, 04:21
Medlem
talcsofts avatar
Toleransen för stela stunder har blivit extremt låg senaste åren. Tiktok och ChatGPT är som en aldrig sinande godispåse. Du sveper med fingret bara till nästa video. ChatGPT fortsätter alltid samtalet åt dig i slutet. "Vill du att jag ska ge fler förslag på x y z?"

Det är faktiskt lite skrämmande.
Citera
2026-09-21, 04:43
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rythmsticks
Hej,
Är nyreggad här på FB. Mest för att dela och diskutera musik.
Men jag har en fundering.
Har varit anställd pä mitt företag i 14 år nu. Jag trivs väldigt bra och jag har bra kollegor.
Men det finns en sak som jag tycker känns rätt negativ.
Förr satt vi och pratade betydligt mer och jag upplevde en rätt skön stämning i lunchrummet. Ville man inte prata fick man givetvis vara för sig själv.
Samma sak på fredagarna då vi brukar dra iväg till något mathak. Vi pratade om allt möjligt förut, men åker vi ut o käkar idag är det oftast rätt tyst och alla surfar runt i mobilen.
Själv tycker jag så klart det är trist. Det finns väl annan tid för mobilen tänker jag? Och nu blir jag lite personlig, men det mesta kan man vara utan men det är min åsikt.
Vad tycker ni?
Är det någon som upplever likadant på sin arbetsplats?
Självklart får väl alla göra som de vill, men som sagt jag tycker det är lite trist.

Tyvärr är telefonen viktigare än en fysisk person, jag upplever det själv på mitt jobb. Jag är 45 år gammal å idag så pratar man inte som förr i tiden å jag började jobba som 17 åring (okej ett sommarjobb men arbetslivet började där) då kan du nog tänka dig hur länge sen det var. Idag svarar man på fraser eller "halvlyssnar" på vad någon säger å 10 minuter senare så har man glömt bort det. Man är inte intresserad, tiden är tyvärr sådan men man får anpassa sig. Man är där men man är ändå inte där. Tråkigt, ja men vad ska man göra. Jag kan lika gärna sitta för mig själv även om det är andra i matrummet, jag har slutat bry mig. Jag lyfter telefonen i ansiktet som alla andra.
Senast redigerad av Onan-eraren 2026-09-21 kl. 05:24.
Citera
2026-09-21, 05:20
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack

Drar mig till minnes ett gammalt meme (kanske fejkat) som visar en tågkupé från 1980 och ett från typ 2015. I den förra sitter alla och läser tidningen och den senare läser alla på sin telefon. Så mycket har inte förändrats.

Den trötta gamla jämförelsen ja… även om aktiviteten idag inte är mer social i sig så läste alla samma tidning, det skapar en samhörighetskänsla samt att en dagstidning är allmänbildande, men framför allt - den tar slut.

Mobilerna består av ändlösa algoritmiska filterbubblor och korta TikTok-klipp som spränger dopaminreceptorerna på oss, inte jämförbart någonstans med en papperstidning.
Citera
2026-09-21, 06:08
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är väldigt mycket som ändrats bara de senaste 10 åren. Ser vi 25 år tillbaka i tiden så är det tydligt att vi människor blivit mindre och mindre socialt kompetenta.

Men jag tror inte att vi enbart kan skylla på internet och smartphones.

Visserligen tror jag att den digitala revolutionen till viss del ligger bakom "krogdöden" i form av att inga går ut efter jobbet. Men glöm inte covid, den hysterin tror jag påverkade mycket. Inte minst i prissättning. Det är väl i princip bara i storstäderna man kan få tag på öl för en kväll till rimlig kostnad? Har svårt att tänka mig att folk på mindre orter där en öl kostar 90 kronor är lika benägna att umgås med arbetskamrater.

Eller, jag tycker det är skitmärkligt att inte umgås med sina arbetskamrater även på fritiden nån gång ibland. Givetvis inte alla, men några...

Men det går väl hand i hand med att man inte talar med varandra ens på rasterna...

🙏🌈🥹

Helt klart är pandemin, eller den så kallade, för att vara båda sidor "till lags" en starkt bidragande orsak. Det var då folk fann sig tillrätta med att bara gå hemma och fisa med mobilen i näven. Man skulle hålla avstånd till varandra och undvika folksamlingar, under väldigt lång tid. Det är klart att det gör något med människors psyken. Först nu verkar det som om vissa börjar vakna upp och se att det finns en värld/ ett liv utanför mobilskärmen med.
Citera
2026-09-21, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rythmsticks
Hej,
Är nyreggad här på FB. Mest för att dela och diskutera musik.
Men jag har en fundering.
Har varit anställd pä mitt företag i 14 år nu. Jag trivs väldigt bra och jag har bra kollegor.
Men det finns en sak som jag tycker känns rätt negativ.
Förr satt vi och pratade betydligt mer och jag upplevde en rätt skön stämning i lunchrummet. Ville man inte prata fick man givetvis vara för sig själv.
Samma sak på fredagarna då vi brukar dra iväg till något mathak. Vi pratade om allt möjligt förut, men åker vi ut o käkar idag är det oftast rätt tyst och alla surfar runt i mobilen.
Själv tycker jag så klart det är trist. Det finns väl annan tid för mobilen tänker jag? Och nu blir jag lite personlig, men det mesta kan man vara utan men det är min åsikt.
Vad tycker ni?
Är det någon som upplever likadant på sin arbetsplats?
Självklart får väl alla göra som de vill, men som sagt jag tycker det är lite trist.

På min förra arb plats var det så. ALLA satt tysta med sina mobiler.
Citera
2026-09-21, 07:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Den trötta gamla jämförelsen ja… även om aktiviteten idag inte är mer social i sig så läste alla samma tidning, det skapar en samhörighetskänsla samt att en dagstidning är allmänbildande, men framför allt - den tar slut.

Mobilerna består av ändlösa algoritmiska filterbubblor och korta TikTok-klipp som spränger dopaminreceptorerna på oss, inte jämförbart någonstans med en papperstidning.

Samtidigt var det inte så jävla kul innan mobilernas tid heller. Korkade gaphalsar som älskar att höra sin egen röst verkar det finnas minst ett par av på varenda arbetsplats och har man mycket social interaktion i jobbet så är lugn och ro på rasten viktigt för att ladda batterierna..

Rast är fritid, det får man också respektera. Lite lågmäld konversation emellanåt , fine men vrålapor som skall analysera gårdagens fotbollsresultat oh my.....
Citera
2026-09-21, 09:05
Medlem
Cameltotems avatar
Länge sen jag jobba på en arbetsplats nu och speciellt med kids.

Men när jag var ung så satt man o snacka på luncherna och tjöta.

Nu sitter väl de flesta kids själv med telefonen framme, måste va tragiskt o bevittna och vara med om. Förstår alla kollegorna inte är roliga men man hittade alltid någon man kunde ha gott snack med och de gjorde än gladare än sitta på telefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in