2026-09-20, 17:39
Medlem
Hej,
Är nyreggad här på FB. Mest för att dela och diskutera musik.
Men jag har en fundering.
Har varit anställd pä mitt företag i 14 år nu. Jag trivs väldigt bra och jag har bra kollegor.
Men det finns en sak som jag tycker känns rätt negativ.
Förr satt vi och pratade betydligt mer och jag upplevde en rätt skön stämning i lunchrummet. Ville man inte prata fick man givetvis vara för sig själv.
Samma sak på fredagarna då vi brukar dra iväg till något mathak. Vi pratade om allt möjligt förut, men åker vi ut o käkar idag är det oftast rätt tyst och alla surfar runt i mobilen.
Själv tycker jag så klart det är trist. Det finns väl annan tid för mobilen tänker jag? Och nu blir jag lite personlig, men det mesta kan man vara utan men det är min åsikt.
Vad tycker ni?
Är det någon som upplever likadant på sin arbetsplats?
Självklart får väl alla göra som de vill, men som sagt jag tycker det är lite trist.
Citera
2026-09-20, 17:47
Avslutad
Kanske för att man inte har tid att kolla grejer när man jobbar, så det blir på rasterna
Citera
2026-09-20, 17:53
Medlem
Onanikrems avatar
När man är på en arbetsplats blir man hopbuntad med en massa andra man inte valt. Ibland orkar man inte med det vanliga tugget på varje fikarast, då är telefonen bra att ha. Man är där för att arbeta, inte integrera med hel och halvidioter.

Var väl ungefär lika nära jag var liten batting i skolan, men då hade man ingen telefon och fick inte vistas inomhus på rast om det inte blåste upp till snöstorm. Hårdare liv förr, då slogs man.
Citera
2026-09-20, 17:53
Medlem
Men vadå? Menar du att alla över tiden har blivit tonåringar som bara häckar i sina mobiler? Känner inte alls igen mig i det du beskriver. Tycker det fortfarande är väldigt socialt även om mobilen åker fram. Själv tycker jag det är rätt skönt. Ger en tydlig signal att jag gärna är med i sällskapet men jag har ingen lust att prata med någon just nu.

Drar mig till minnes ett gammalt meme (kanske fejkat) som visar en tågkupé från 1980 och ett från typ 2015. I den förra sitter alla och läser tidningen och den senare läser alla på sin telefon. Så mycket har inte förändrats.
Citera
2026-09-20, 17:56
Medlem
Onanikrems avatar
Sa rent ut till en kollega en gång. -Jag har betalt för att integrera med dig under arbetstid, lunchrasten är inte betald arbetstid så håll käften! (Borde fan haft OB tillägg)
Citera
2026-09-20, 18:18
Medlem
Ok, som jag skrev får man ju göra som man vill, och det respekterar jag.
Samtidigt får jag någon bild av de svar här att arbetstiden är något man tillbringar för att få lön. Är det så?

För jag tänker att det kan faktiskt bli lite roligare om man släpper mobilen ibland.

Åtminstone är det värt ett försök.
Någon skrev att det är bra att kolla mobilen på jobbet så man inte missar något. Jag tror faktiskt inte du missar något. Skulle det vara något viktigt sms ar man eller ringer.
Citera
2026-09-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rythmsticks
Vad tycker ni?
Att vissa på fikarasten sitter med sina mobiler tycker jag låter trist, men det måste du nog stå ut med. Antar dock att alla inte är sådana, försök hitta några pratsugna, eller ta upp ämnen som är svåra att motstå.

Att sitta med mobilen när man gemensamt går ut och lunchar någon enstaka dag i veckan känns mer konstigt, till och med jättekonstigt. Men alla kan inte ha den där sociala kunskapen. Antagligen har deras föräldrar suttit med sina mobiler vid matsituationer under hela deras uppväxt.

Citat:
Samtidigt får jag någon bild av de svar här att arbetstiden är något man tillbringar för att få lön. Är det så?
Tror det är ganska vanligt att man ser det så, och då sitter man i den där berömda situationen där man tycker att arbete är slaveri.

Om man kan se arbetet och det omkring som en ganska stor och viktig del av ens liv, så kommer en väldigt stor del av ens liv bli betydligt trivsammare. Man kanske till och med kan se fram emot en ny arbetsdag med upplyftande arbetsuppgifter och trevliga kollegor.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-20 kl. 18:21.
Citera
2026-09-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ok, som jag skrev får man ju göra som man vill, och det respekterar jag.

Ehhh... ja. Vad annars? Visst trivs jag med mitt jobb men det är ju för att få lön.

Citat:
För jag tänker att det kan faktiskt bli lite roligare om man släpper mobilen ibland.

Åtminstone är det värt ett försök.
Någon skrev att det är bra att kolla mobilen på jobbet så man inte missar något. Jag tror faktiskt inte du missar något. Skulle det vara något viktigt sms ar man eller ringer.
Jag hänger inte riktigt med här nu. Menar du att man ska släppa mobilen på jobb eller lunch för att vara mer social? När jag jobbar sitter jag med mobilen om tjänsten kräver det, annars inte. Oavsett vill jag inte att nån kommer förbi och stör mig och ska vara social när jag jobbar.

På lunch kan jag gärna prata, om jag har lust. Men ibland vill jag bara njuta av mänskligt sällskap utan att behöva delta. Då är mobilen perfekt. För 30 år sedan hade jag säkert haft en bok med mig.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med den här tråden. Låter nästan som om du för ditt eget lilla korståg mot mobilanvändning.
Citera
2026-09-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att vissa på fikarasten sitter med sina mobiler tycker jag låter trist, men det måste du nog stå ut med. Antar dock att alla inte är sådana, försök hitta några pratsugna, eller ta upp ämnen som är svåra att motstå.

Att sitta med mobilen när man gemensamt går ut och lunchar någon enstaka dag i veckan känns mer konstigt, till och med jättekonstigt. Men alla kan inte ha den där sociala kunskapen. Antagligen har deras föräldrar suttit med sina mobiler vid matsituationer under hela deras uppväxt.
Du har verkligen en poäng här.
Tror många aldrig upplevt hur positivt det är att käka tillsammans utan mobiler.
Och jag tror de i hög grad bidrar till att vi blir mer och mer osociala idag.
Första gången jag upplevde mobilens negativa sidor var när jag var rätt nyanställd där jag arbetar idag.
Vi skulle installera värmepumpar i en skola. Vi fick använda lärarnas lunchrum nör vi skulle käka eller fika.
En dag när vi kom in där satt det ca 8-10 lärare där. Men det var knäppryst.
De enda som pratade var vi och vi började omedvetet nästan viska till varann för att inte störa..
Det vart nästan en shock att uppleva.
Citera
2026-09-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Ehhh... ja. Vad annars? Visst trivs jag med mitt jobb men det är ju för att få lön.

Jag hänger inte riktigt med här nu. Menar du att man ska släppa mobilen på jobb eller lunch för att vara mer social? När jag jobbar sitter jag med mobilen om tjänsten kräver det, annars inte. Oavsett vill jag inte att nån kommer förbi och stör mig och ska vara social när jag jobbar.

På lunch kan jag gärna prata, om jag har lust. Men ibland vill jag bara njuta av mänskligt sällskap utan att behöva delta. Då är mobilen perfekt. För 30 år sedan hade jag säkert haft en bok med mig.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med den här tråden. Låter nästan som om du för ditt eget lilla korståg mot mobilanvändning.
Jag uttryckte mig lite fel där. Ursäkta.
Det jag menade var att man inte behöver vara social på något vis utan man är enbart där för att göra det man är satt att göra men absolut inget mer.

Självklart ska ingen komma och störa dig när du arbetar. Men det var inte det ämnet handlade om, utan rasterna och att man t.om kan hitta på något kul utanför arbetet någon gång utan mobilen.
Senast redigerad av rythmsticks 2026-09-20 kl. 18:38. Anledning: felstavat
Citera
2026-09-20, 18:44
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Hej,
Har varit anställd pä mitt företag i 14 år nu. Jag trivs väldigt bra och jag har bra kollegor.
Förr satt vi och pratade betydligt mer och jag upplevde en rätt skön stämning i lunchrummet. Ville man inte prata fick man givetvis vara för sig själv.
Samma sak på fredagarna då vi brukar dra iväg till något mathak. Vi pratade om allt möjligt förut, men åker vi ut o käkar idag är det oftast rätt tyst och alla surfar runt i mobilen.
Själv tycker jag så klart det är trist. Det finns väl annan tid för mobilen tänker jag? Och nu blir jag lite personlig, men det mesta kan man vara utan men det är min åsikt.
Vad tycker ni?
Självklart får väl alla göra som de vill, men som sagt jag tycker det är lite trist.

Det är väldigt mycket som ändrats bara de senaste 10 åren. Ser vi 25 år tillbaka i tiden så är det tydligt att vi människor blivit mindre och mindre socialt kompetenta.

Men jag tror inte att vi enbart kan skylla på internet och smartphones.

Visserligen tror jag att den digitala revolutionen till viss del ligger bakom "krogdöden" i form av att inga går ut efter jobbet. Men glöm inte covid, den hysterin tror jag påverkade mycket. Inte minst i prissättning. Det är väl i princip bara i storstäderna man kan få tag på öl för en kväll till rimlig kostnad? Har svårt att tänka mig att folk på mindre orter där en öl kostar 90 kronor är lika benägna att umgås med arbetskamrater.

Eller, jag tycker det är skitmärkligt att inte umgås med sina arbetskamrater även på fritiden nån gång ibland. Givetvis inte alla, men några...

Men det går väl hand i hand med att man inte talar med varandra ens på rasterna...

🙏🌈🥹
Citera
2026-09-20, 19:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej,
Vad tycker ni?
Du kanske är en tråkig jävel som vill diskutera musik ur ett genusperspektiv?
Då förstår jag att folk drar upp sina mobiltelefoner.

På min sista arbetsplats fungerade det så att om man ville snacka skit med kompisarna på fikarasten gick man och satte sig i fikarummet, behövde man utnyttja tiden för att surfa så satt man kvar vid skrivbordet. Luncherna intogs på någon närliggande restaurang, under väldigt begränsad användning av mobiltelefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in