2026-09-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rythmsticks
Varför så mycket mobilsurf på jobbraster och AW?
Beroende
Citera
2026-09-20, 19:49
Medlem
Sitter i öppet kontorslandskap och känner väl att jag behöver skärma (no pun intended) av med mobilen då och då. Det är en sjukt översocial miljö.
Citera
2026-09-20, 20:17
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
När man är på en arbetsplats blir man hopbuntad med en massa andra man inte valt. Ibland orkar man inte med det vanliga tugget på varje fikarast, då är telefonen bra att ha. Man är där för att arbeta, inte integrera med hel och halvidioter.

Var väl ungefär lika nära jag var liten batting i skolan, men då hade man ingen telefon och fick inte vistas inomhus på rast om det inte blåste upp till snöstorm. Hårdare liv förr, då slogs man.

9h om dagen träffar du dom, öppnar man käften så lär man känna en människa in på djupet.

Ska man lägga fokus på telefonen så får man tugget om vädret och vad hände i helgen.

Är jag med människor så tar jag inte upp mobilen om inte nån ringer .
Gäller även om jag är på tex fotboll, telefon i fickan njut av stunden.
Den där filmen eller fotot du tog ligger i tel minnet och raderas senare
Citera
2026-09-20, 20:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
9h om dagen träffar du dom, öppnar man käften så lär man känna en människa in på djupet.

Ska man lägga fokus på telefonen så får man tugget om vädret och vad hände i helgen.

Är jag med människor så tar jag inte upp mobilen om inte nån ringer .
Gäller även om jag är på tex fotboll, telefon i fickan njut av stunden.
Den där filmen eller fotot du tog ligger i tel minnet och raderas senare
Eller så har man arbetat med dem i 8+ år och vet precis vad de skall säga innan de öppnar käften. Lunchrasten är ledig tid, då behöver man inte umgås.

Han jag refererade till tidigare i tråden var en jävel på att arbeta, men totalt noll social kompetens 200 arbetspass om år, a´5 år räckte liksom. Håll käften när det är ledig tid! "Har inte betalt för att prata med dig nu"
Citera
2026-09-20, 20:38
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Hej,
Är nyreggad här på FB. Mest för att dela och diskutera musik.
Men jag har en fundering.
Har varit anställd pä mitt företag i 14 år nu. Jag trivs väldigt bra och jag har bra kollegor.
Men det finns en sak som jag tycker känns rätt negativ.
Förr satt vi och pratade betydligt mer och jag upplevde en rätt skön stämning i lunchrummet. Ville man inte prata fick man givetvis vara för sig själv.
Samma sak på fredagarna då vi brukar dra iväg till något mathak. Vi pratade om allt möjligt förut, men åker vi ut o käkar idag är det oftast rätt tyst och alla surfar runt i mobilen.
Själv tycker jag så klart det är trist. Det finns väl annan tid för mobilen tänker jag? Och nu blir jag lite personlig, men det mesta kan man vara utan men det är min åsikt.
Vad tycker ni?
Är det någon som upplever likadant på sin arbetsplats?
Självklart får väl alla göra som de vill, men som sagt jag tycker det är lite trist.

Inom vilken bransch är du 🤔
Citera
2026-09-20, 21:32
Medlem
Mobiler har förstört mänskligheten, de flesta tittar in i sin mobil hela tiden numera.
Citera
2026-09-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Mobiler har förstört mänskligheten, de flesta tittar in i sin mobil hela tiden numera.

Så är det.. De som framför fartyg, bussar, läkare, lärare, sjuksköterskor osv... Flera av de är helt inne i sina mobiler, patienter dör... barn blir inte sedda osv... Horribelt är det.

Det måste få ett stopp! Inför förbud åtminstone för vårdpersonal och pedagoger.
Citera
2026-09-20, 22:41
Medlem
Citat:
Hej,
Är nyreggad här på FB. Mest för att dela och diskutera musik.
Men jag har en fundering.
Har varit anställd pä mitt företag i 14 år nu. Jag trivs väldigt bra och jag har bra kollegor.
Men det finns en sak som jag tycker känns rätt negativ.
Förr satt vi och pratade betydligt mer och jag upplevde en rätt skön stämning i lunchrummet. Ville man inte prata fick man givetvis vara för sig själv.
Samma sak på fredagarna då vi brukar dra iväg till något mathak. Vi pratade om allt möjligt förut, men åker vi ut o käkar idag är det oftast rätt tyst och alla surfar runt i mobilen.
Själv tycker jag så klart det är trist. Det finns väl annan tid för mobilen tänker jag? Och nu blir jag lite personlig, men det mesta kan man vara utan men det är min åsikt.
Vad tycker ni?
Är det någon som upplever likadant på sin arbetsplats?
Självklart får väl alla göra som de vill, men som sagt jag tycker det är lite trist.

För min del så vill jag inte sitta och upprepa det gamla vanliga, oftast är det ju samma personer som är gapiga också. Så ofta åker mobilen upp när jag blir uttråkad.

Skillnaden nu mot förr är att nu har man det valet, förr var valet den där tidningen som man redan läst 20ggr, så då kanske man valde att snacka om samma sak för 20:e gången istället.

Det är generellt så överlag på min arbetsplats, några gapiga som tycker att det dom vil diskutera är det viktigaste på denna jord. Och resten sitter med mobilen.
Senast redigerad av SaJavlaTragist123 2026-09-20 kl. 22:43.
Citera
2026-09-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du kanske är en tråkig jävel som vill diskutera musik ur ett genusperspektiv?
Då förstår jag att folk drar upp sina mobiltelefoner.

På min sista arbetsplats fungerade det så att om man ville snacka skit med kompisarna på fikarasten gick man och satte sig i fikarummet, behövde man utnyttja tiden för att surfa så satt man kvar vid skrivbordet. Luncherna intogs på någon närliggande restaurang, under väldigt begränsad användning av mobiltelefonen.
Nej att diskutera musik ur ett "genusperspektiv" är inte min grej haha.

Måste väl vara rätt skönt att inte längre vara på den arbetsplatsen?
Citera
2026-09-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Beroende
Ja så är det nog.
Ur mitt perspektiv lite läskigt att man kan bli beroende av detta?
Vad har de för liv?
Citera
2026-09-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Inom vilken bransch är du 🤔
VVS
Citera
2026-09-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaJavlaTragist123
För min del så vill jag inte sitta och upprepa det gamla vanliga, oftast är det ju samma personer som är gapiga också. Så ofta åker mobilen upp när jag blir uttråkad.

Skillnaden nu mot förr är att nu har man det valet, förr var valet den där tidningen som man redan läst 20ggr, så då kanske man valde att snacka om samma sak för 20:e gången istället.

Det är generellt så överlag på min arbetsplats, några gapiga som tycker att det dom vil diskutera är det viktigaste på denna jord. Och resten sitter med mobilen.
Jo du har en poäng.
Vissa personer kan man vara utan, så är det.
Det jag tycker är negativt är just att mobilen generellt tar så stor plats där samtalen man tidigare hade på rasterna till så stor del försvunnit. Jag tyckte bara det oftast var kul, även om man inte alltid tyckte lika i en del samtal.
Senast redigerad av rythmsticks 2026-09-20 kl. 23:13. Anledning: felstavat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in