Citat:
Ursprungligen postat av
AIPsAndraKonto
Tittar på det utifrån och har inte lika nära koll som jag har på mitt lag så ni får mer än gärna rätta mig.
AIK är i ombyggnad och kommer vara det ett tag framöver, oavsett var de slutar denna säsong. Man är långt ifrån klara men deras ungtuppar har fått nyttig erfarenhet denna säsong (även om den är påtvingad pga alla skador) och såvida man inte prickar rätt i sina nyförvärv kommer man fortsätta guppa runt där i mitten. Blir intressant att se ifall man lyckas få fart på Assadi när han väl acklimatiserat sig till en ny kontinent och liga. Annars ett ganska meh trupp. Filling var intressant, synd att han åkte på en så stor skada. Har lång väg att vandra tills man är den konstanta toppkandidaten.
När det kommer till Hammarby så tycker jag att denna säsong känns rätt så mycket "last night with the gang" för flertalet spelare. Även om man inte har ett behov av att sälja alla så är känslan att x antal spelare är redo att ta nästa steg och har pratat om det (Lind, Madjed, Eriksson, Karlsson, Skoglund) och med Besara som lär lägga av med tanke på hur det låtit på sistone om man läser det som kommit ut i media så är det ganska en grov ombyggnad som kommer ske. Nu ska det sägas att man har en god kassa och kommer få in ännu mer deg men det gäller att spela in ett nytt lag, vilket leder mig till nästa problem, hur mycket står man emot Rydström och hans föredragna värvningar för den snubben anpassar sig inte utan kommer köra sitt spel oavsett vad. Det såg vi hos oss, det såg man även i Crew och det kommer han fortsätta med i Hammarby. Precis som hos oss så ser spelet fantastiskt ut och kommer göra det första året, därefter krackelerar det lite i taget (man kan slänga in argumentet att han inte fick de förvärv han ville ha, men då blir det en diskussion om ska man följa sina principer eller ifall man ska vara tränarstyrda). Crew var åtminstone smartare än oss och upptäckte det ganska tidigt. Missförstå mig rätt, jag tror att ni vinner nästa säsong men därefter lär det inte bli något mer.
När det kommer till Djurgården så vet jag inte riktigt, känns som att man gett någon som spelat FM för mycket utrymme och sagt här har du en välfylld kassa gå loss och hitta spelare med "intressanta" egenskaper som sticker ut och sedan förädlar vi det övriga. Påminner oerhört mycket som en annan fd sportchef som skulle göra samma sak 2022 i ett lag betydligt söderöver. Hegeland och Lien lär inte heller vara kvar så där tappar man sin hela offensiv och jag är osäker kring att Rosenqvist är rätt man att satsa på. Räknar även med att Honkavaaras dagar är räknade (kan väl rädda sig själv ifall han vinner titeln) och då kan man kan kallt räkna med att det kommer ta ett halvår innan den nya tränarens spelsätt och principer sätter sig, sedan är det ingen garanti att ersättare blir rätt heller. Tycker Djurgården är svårast att bedöma när det kommer till dessa tre lag, det kan bli fågel, det kan bli fisk.
Utöver era egna lag så står inte direkt de övriga och bara tittar på. Alla lag kan slå varandra, tidigare pratade om att ligan höll på att skikta sig men tycker de senaste säsongerna säger emot det. Jag har även svårt att tro att vår kräftgång fortsätter och trots att vi är i "besparingsläge" så är vi fortsatt rikast och hade kunnat släppa på bromsen ifall man hade velat se kortsiktiga framsteg. Det kommer alltid finnas mindre uppstickare som lyckas nå zenith just vid rätt tillfälle där det kulminerar i att man får fullträff såsom Mjällby och Sirius om man ska använda exempel i närtid. Häcken och Elfsborg smyger med och glöms alltid bort. Götet kanske äntligen vaknar ur sin dvala även om det ska erkännas att det är mer en förhoppning än något konkret.
Fan vad långt utlägg det blev till slut... Och då har jag ändå utelämnat x antal parametrar.
Jag förstår att att du resonerar sådär för som supporter vill man att en viss subjektivt känsla skall vara sann, så skapar man sig ett narrativ för att backa upp den verkligheten. Så det öppnar upp för en fiktiv framtid för ens egna lag, som ger en varm och fuzzy feeling i brallan.
- - -
Personligen är jag ju mer pragmatiskt om jag skall tvingas sia om framtiden. Jag har ju alltid pratat om "mest pengar = störst chanser till framgång över tid". Så för mig är det snarare en fråga att se vilka lag i framtiden som kommer ha bäst ekonomi.
Då ser jag MFF, Dif och Bajen kommer dominera kommande år, så som pusslet ligger nu.
Det som talar för Djurgården:
Man har en bra grundstomme i laget, ekonomin och organisation. Dom har dessutom fördelen att fortfarande ha 3 år av seedning kvar i Europa, med allt vad det innebär (även om vi inte skall överskatta hur lätt vägen skulle vara för dem). Hegland bör ge ett fint ekonomiskt överskott till slut, och nya pengar att värva för.
Det som talar för Bajen:
Har också en bra grundstomme i laget, ekonomin och organisation. Ja, som du är inne på kommer det bli ovanligt mycket rokader till nästa år, men det är inget onaturligt utan det säger mest om hur välspänt Bajen haft det tidigare år. Pengar kommer iaf fortsätta flöda in under vintern då massor av spelare är högvilt, inte minst Lind.
Att man inte står och faller med Besara, så som många antagonister spekulerat om, har framgått med all önskvärd tydlighet iår. Att Rydström skulle vara en last för Bajen är det bara en MFF:are som (av förståliga skäl) resonerar sig fram till.
Det som talar för MFF.
Har visserligen en sämre grundstomme att bygga lag på. Men organisationen och pengarna finns där även om man snabbt tappat det stora ekonomiska försprånget från klungan bakom. Behöver vända trenden med dåligt utfall på dyra spelare och istället få bättre utväxling.
Har inga seedningar i Europa kvar att räkna med den dagen man väl tar en sådan plats igen, så den stora USP:en när spelare skall lockas är borta för nu. Men fortfarande tillräckligt mycket pengar i kassan att kunna vända kräftgången inom 1-2 år.
Det som talar för Sirius.
Betydligt mindre än ovan lag. Men det är ett väldigt stort upptagningsområde i Sveriges 4:e största stad. Tar man guldet iår så skulle man kunna argumentera för att dom håller på att skapa sig sin egen publikkultur, som är A och O (och varför Häcken, Mjällby mfl kommer in på listan). Har väl fullsatt hela tiden i år, och dessutom planer på att bygga ut arenan till 16 000 pers.
Men det är mycket OM och MEN som skapar frågetecken för framtiden, men dom har några möjligheter dom inte skall ge upp på.
Det som talar för IFK.
Ungefär samma som för Sirius. Bra upptagningsområde. Dom fyller sin arena i ur och skur. Det är imponerande. Det är en bra grundplåt att på sikt iaf kunna utmana de 3 förstnämnda ordentligt, även om dom alltid kommer kämpa i uppförsbacke med tanke på sin på tok för lilla arena.
Men har inte lyckats få snurr på sin ekonomi hur mycket dom försökt. Kanske kommer det en dag, men är den 1, 5 eller 15 år bort är frågan?
Det som talar för Aik
Till skillnad från övriga så är det enda laget i allsvenskan som inte alls är begränsad av arenastorleken. Dom har visat att dom är bra på att fylla den oavsett sportsliga resultat. Det är en väldigt stor USP dom har där.
Det som talar emot är en historia av att fucka upp det för sig så fort man skaffat sig en bra position i startfältet. Lite som för IFK så har man inte fått snurr på ekonomin. Man har saknat tålamod med sina strategier, främst pga ett tryck från supportrarna. Den dagen jag ser en strategi överleva 18 månader vågar jag tro på att dom hittat rätt kurs. Men samma där, är den 1, 5 eller 15 år bort är frågan?
Yohanna pengarna har gett dom ytterligare en bra grundplåt för en nystart. Ska bli intressant hur det går denna gång. Än så länge är jag inte imponerad av hur man spenderat ganska stora delar av dessa pengar iaf.
Honorable mention är Elfsborg som av och till utmanar om guldet och Häcken som har en relativt bra ekonomi sin usla publik till trots. Norrköping skall nämnas även om dom är på ett riktigt dåligt ställe i startfältet nu. Hur många år tar det innan dom är jämbördiga med Elfsborg igen?
Sedan har vi alltid haft lag som Kalmar, Halmstad, Mjällby som tar ett enstaka guld ett år för att sedan försvinna igen. Det har alltid hänt och lär alltid fortsätta hända, men vilka det blir och NÄR är helt random att spekulera om.
Helsingborg är så kassa att dom inte är värda att nämna mer än så. Är dom ens ett stabilt lag i allsvenskan inom 10 år så får dom nog vara nöjda så långt.