https://www.mitti.se/nyheter/akte-utan-slbiljett--fick-chocknota-i-ratten-6.3.386218.586627cc48
"Det var i början av juni som Väsbybon åkte fast i en biljettkontroll och fick en avgift på 1 893 kronor utfärdad. Mannen, som är i 30-åldersåldern, menade att hans biljett hunnit gå ut på grund av en tågförsening och bestred kontrollavgiften.
SL hävdar dock att mannen helt saknat biljett och valde efter mejlväxling med mannen, där han fortsatte att neka till att han skulle ha saknat biljett, att låta tingsrätten pröva ärendet."
Vad tycker ni? Rimligt av SL?
Konduktör kan ju se när ev. biljett har gått ut. Råkade ut för samma skit, skulle åka från Nacka ut till Lidingö, förseningar i tunnelbanan gjorde att min biljett gick ut 2 minuter efter jag satte mig på lidingöbanan, när konduktören kom blev det ett jävla liv.
Jag visade att den ju hade gått ut 2 minuter tidigare och om det inte hade varit pga kaos i tunnelbanan hade jag inte varit sen. Han gormade vidare på bruten svenska att jag "måste ha en giltig biljett!!". Så det är mitt ansvar att betala mer i avgift för att SL schablar till det?
I vilket annat fall måste jag betala för ett företags misstag? Tappar mathem min beställning i backen så den går sönder måste jag ju inte betala för den bara för att det var jag som beställde den?