2026-09-20, 10:21
Medlem
triptykens avatar
Snackade med några bekanta involverade i V och svaret jag fick där "det är ju så demokrati funkar? Är väl bra?"

Sen kan man nog tycka att rent taktiskt är det jobbigt när planer ändras, men det är ju så ett demokratiskt system funkar?

Men svaret på frågan TS så vitt jag förhört mig kring det är: med ro. Jag vet att det kan kännas chockerande men många ser det demokratiska systemet som det kritiska. Alltså om Tidölaget vunnit hade man helt enkelt accepterat det och agerat i opposition, inte skrika om valfusk, röstboskap och att folk som bor i Djursholm klanröstar eftersom V fick så få röster där. Att demokratin har haft sin gång, att processen respekteras, det är det mest kritiska.

Varför har ni inte bollar nog att göra samma?

(alla dom här trådarna avslöjar så mycket om en politisk ådra där man anklagar folk för vad man själv antar att man skulle gjort: valfusk, tvång, misskreditera demokratiska beslut och gnäll. Den sista är det värsta. Gnället. Skäms ni inte?)
Senast redigerad av triptyken 2026-09-20 kl. 10:24.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det känns visserligen som att det är Tidö och SD som inte respekterar demokratin. Har aldrig hört så mycket gnäll över att svenska medborgare har rösträtt.
Haha. Det valfusk som uppenbarats här, har alltid varit från vänster mot höger. Nu vill man övertala någon som demokratiskt fått sin plats i riksdagen att lämna den till en etnisk vit i MP. Så jävla kul. Sen kallar man sig demokrater. Vilket skämt.
Citera
Medlem
Jag ser inte några problem? Vårt statsskick är ju de facto demokrati och alla har en röst vardera?

Socialdemokraterna och de andra på vänsterkanten vill ju uppenbarligen ha invandrare som röstar annars hade de väl inte kampanjat så hårt där babbarna har sina bosättningar?

Har jag missat nåt?
Citera
2026-09-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Haha. Det valfusk som uppenbarats här, har alltid varit från vänster mot höger. Nu vill man övertala någon som demokratiskt fått sin plats i riksdagen att lämna den till en etnisk vit i MP. Så jävla kul. Sen kallar man sig demokrater. Vilket skämt.

Nej så är det inte. Jag tror inte att Miljöpartiet vill ogiltigförklara valet, har du belägg för att MP försöker göra en Trump?
Citera
2026-09-20, 10:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Snackade med några bekanta involverade i V och svaret jag fick där "det är ju så demokrati funkar? Är väl bra?"

Sen kan man nog tycka att rent taktiskt är det jobbigt när planer ändras, men det är ju så ett demokratiskt system funkar?
Precis, snart består kanske ditt älskade parti av en majoritet som hatar bögar och är mot kvinnors frihet. I vissa områden, kanske redan nu.
Citera
2026-09-20, 10:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Nej så är det inte. Jag tror inte att Miljöpartiet vill ogiltigförklara valet, har du belägg för att MP försöker göra en Trump?
Nej inte alls, men man verkar inte vilja ha en negrer som representant och försöker övertala en demokratiskt vald att lämna plats för en etnisk vit istället. Det är det som är så jävla kul. De som själva är för den invandring som lett till det här.
Citera
2026-09-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej inte alls, men man verkar inte vilja ha en negrer som representant och försöker övertala en demokratiskt vald att lämna plats för en etnisk vit istället. Det är det som är så jävla kul. De som själva är för den invandring som lett till det här.

Är detta vår nya regering? Magda är nog lite fundersam nu
Citera
2026-09-20, 10:38
Medlem
HugoStieglitzs avatar
S och C påverkades inte alls i detta valet. C är ju ett parti för svenska PK-kvinnor på Södermalm så de lär inte påverkas i framtiden heller. S däremot kan faktiskt få problem om de inte påverkas. Tidigare vet jag att det var någon afrikan i Eskilstuna (S) som klagade på att invandrare duger som väljare (röstboskap höhö) och dörrknackare inför valen, men sen är det svenskar som får de politiska finjobben. Om S ska rikta in sig på att fortsätta vara de arbetslösa invandrarnas röst så måste de nog acceptera ett befolkningsutbyte i sin egen riksdagsgrupp också. Dock blir ju frågan varför de skulle göra det, för karriärpolitikerna driver ju främst befolkningsutbytet just för att säkra sina finjobb och inte för att de ska gå till någon inflyttad hottentott. Det här kommer att bli en mycket svår fråga för S. Ann-Sofie Hermansson (S) här i Göteborg fick ju lämna politiken och börja köra sopbil för att hon kom på kant med islamister om jag minns rätt.

V och MP är mer idealistiska partier så där tror jag faktiskt att svenskarna kommer att ge med sig.
Citera
2026-09-20, 10:44
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Har du hört att något Tidöparti krävt att en folkvald ska avstå sin plats för någon annan? Det har inte jag.

Berätta nu om de partier på den andra sidan som kräver att någon ska avstå sin plats. Du får gärna länka...
Citera
2026-09-20, 10:51
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Klanröstning, alltså där man berättar för folk hur de ska rösta, är inte demokrati.
Citera
2026-09-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Berätta nu om de partier på den andra sidan som kräver att någon ska avstå sin plats. Du får gärna länka...
Det finns en länk till Eskilstuna-Kuriren i trådstarten.
Citera
2026-09-20, 10:59
Medlem
Som man bäddar får man ligga. De har gjort detta mot sig själva och landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in