2026-09-20, 21:47
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Sålänge MP får igenom sin ide.om ett nytt kvittningsystem så spelar det ingen roll om de är där eller ej (sålänge inte SD har full styrka hela tiden).

SD skulle väl stängas ute från kvittningssystemet?
Senast redigerad av Mindbusiness 2026-09-20 kl. 21:50.
Citera
2026-09-20, 21:47
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Haha precis som jag förutspådde, så har Mikael Yüksel (Nyans) redan kommenterat det och han drog ungeför samma slutsats som mig (Facebook).
Citat:
V och MP placerade bägge muslimska namn på sina riksdagslistor för att locka röster. Men när samma personer faktiskt får röster, så pass många att de får plats i riksdagen, uttrycks skepsis respektive rentav motstånd i samma partier.

Gruppledaren för V säger nonchalant att han inte ens känner till den kandidat som röstats in i hans eget distrikt. MP går steget längre och försöker få sin muslimska kandidat att avstå från sin plats till förmån för en vit svensk. Så mycket för den antirasismen.

Detta är en skenhelig politik och på många sätt en perfekt illustration av V:s och MP:s ihåliga antirasism. Partierna använder mångfald som ett spel för att vinna väljare, men när makten väl ska fördelas och det är en muslimsk person ska tilldelas den, väcks motstånd. Strukturell rasism existerar även hos de partier som påstår sig kämpa mot den.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2026-09-20 kl. 21:59.
Citera
2026-09-20, 21:53
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
SD skulle väl stängas ute från kvittningssystemet?
Ja... De vill det iaf... Vi får väl se om det blir så.
Senast redigerad av Turphiee 2026-09-20 kl. 21:55.
Citera
2026-09-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det känns visserligen som att det är Tidö och SD som inte respekterar demokratin. Har aldrig hört så mycket gnäll över att svenska medborgare har rösträtt.
Kan man inte ens svenska så ska man väl för fan inte få rösta.
Det är löjligt att vänsterpartiet och sossarna har skickat ut tolkar och spelat in valbudskap på diverse språk för att fiska röster.
Citera
2026-09-20, 22:04
Medlem
De två klanröstade somalierna är förmodligen lättmutade. Det borde vara enkelt för Tidö att locka med tillräckligt för att få dem att bli politiska vildar och rösta för Tidö. Betalningen är inga problem, det är ju bara skattepengar det handlar om. Se bara hur mycket Kakabaveh utpressade sossarna på.
Citera
2026-09-20, 22:12
Medlem
tigerpus avatar
Skiter väl dom i, röstboskap är precis vad dom behöver för att klara gränsen
Citera
2026-09-20, 22:49
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
"Tänk om det är så enkelt att många i förorterna agerar precis som andra väljare?
Att de helt enkelt lyssnar på politiker som pratar med och om dem, och sedan drar slutsatser av det. När P1 frågar väljare i Tensta och Rinkeby om hur de resonerat svarar de att de inte vill ha högre bostadskostnader, slöjförbud och hot om utvisningar", som DN så klokt skrev i dagens ledarsida.
Ska bli kul att se hur de blekfeta politrukerna reagerar när en efter en blir ersatta av mörkare varianter.
Vågar de dra etnicitetskortet eller inte?

Jo DNs ledarsida är verkligen ett tillhåll för smarta och ärliga människor.

Jag har inte DN. Stod det i ledaren huruvida det var olika invandrargrupper som röstat på samma kandidat, att araber och somalier röstat på samma kandidat t.ex.? Om alla i förorterna röstar utan hänsyn till etnicitet så är det ju inte klanröstning, men om olika etniciteter röstar på olika kandidater så är det ju det.
Citera
2026-09-20, 23:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Är detta vår nya regering? Magda är nog lite fundersam nu

Mohamed tänker i alla fall "sätta sig in i fler frågor". Så det här ska bli "intressant" att följa...

SVT-avatar
Erik Norman
SVTReporter
Idag19:46
Inkryssad Vänsterpartist okänd inom partiet
Den 30-årige Vänsterpartisten Mohamed Abdukardir Ali från Borlänge fick så många personkryss att han kommer in i riksdagen istället för partiets klimatpolitiska talesperson Kajsa Fredholm.

”Jag är själv överraskad över stödet för mig personligen eftersom jag inte har haft nån egen kampanj eller valmaterial”, skriver han till Expressen.

Mohamed Abdukardir Ali känner ”ett stort ansvar för för att sätta mig in i fler frågor och hur jag på bästa sätt kan representera partiet i riksdagen”,

Ali har bara varit med i partiet i ett år.

– Jag har faktiskt inte riktigt koll på vem det är, säger Vänsterpartiets gruppledare i Borlänge, Matts Hammarqvist till Expressen.

Den tidigare moderatpolitikern i Borlänge, Agneta Nyvall, beskriver Mohamed Abdukardir Alis nätverk som stort, särskilt i den somaliska i gruppen i Borlänge.

Så sent som 2024 nekades Mohamed Abdukardir Ali, som kommer från Somalia, svenskt medborgarskap på grund av sina skulder. I februari i år gjorde Migrationsverket en ny bedömning och beviljade medborgarskap.

”Självklart ska jag fullfölja skuldsaneringen och göra rätt för mig”, skriver Mohamed Abdukardir Ali.

”Jag har ingen anledning att tro att han inte kommer att vara en utmärkt representant för oss i riksdagen”, skriver Vänsterpartiets ordförande i Borlänge, Erik Buller, till Expressen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akessons-skarpa-grans-for-l-tio-dagar?inlagg=1ea28f408459d8feba37e4d080133e81

Enligt Expressen så:
"Agneta Nyvall gläds åt affärskompanjonens framgångar, även om de tillhör olika partier, och beskriver hans nätverk som stort, särskilt i den somaliska diasporan.

Och hon berättar att Mohamed Abdukardir Ali för bolagets räkning åkt ner till Somalia flera gånger under våren och där träffat representanter för Somaliska regeringen. "

För ett företag som varit "vilande" sedan 2025-10-21? Samtidigt som han i praktiken saknar inkomster och har skuldsanering...
Det här kommer att bli en lysande representant för vår nya regering, tror jag!
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/
https://krafman.se/afritech-growth-aktiebolag/5562391671/sammanfattning
Citera
2026-09-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Hans valrörelse i Dalarna bedrevs tydligen på somaliska så antingen kan han inte svenska eller så kommer hans väljare inte förstå vad han säger i riksdagen.
Valrörelse i Dalarna??? Han bor väl i Eskilstuna.
Citera
2026-09-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Bra att du nämnde dessa två exempel innan jag googlade så jag vet vart nivån ligger.

Problemet annars är annars att du kommer dragandes med det extremt utslitna ordet antisemitism. Riktigt tröttsamt då antisemitism sedan länge mer eller mindre är synonymt med israelkritik och inget annat.

Nelson Mandela var terrorist.

Nelson Mandela ska fan inte jämföras med Hamas
Säg en gång ANC åkte till en musikfestival, våldtog unga tjejer med knivar och körde runt med deras nakna, döende kroppar på flak framför firande, dansande och skrattande ANC-supporters.
Säg en gång Nelson Mandela mördade bebisar i en jävla sadistisk lustmordsslakt.
Säg en gång Hamas har uppmanat Palestinier att lägga precis allt bakom sig och DELA området med judar som bröder och systrar.
Citera
2026-09-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
De två klanröstade somalierna är förmodligen lättmutade. Det borde vara enkelt för Tidö att locka med tillräckligt för att få dem att bli politiska vildar och rösta för Tidö. Betalningen är inga problem, det är ju bara skattepengar det handlar om. Se bara hur mycket Kakabaveh utpressade sossarna på.

Kanske kan lova medborgarskap mot att man avstår sin plats?
Citera
2026-09-21, 00:56
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Bra, då har han numera råd med både skulderna och fler resor till Somalia, samt skicka ner pengar till släkten där!

Citat:
Ursprungligen postat av 96002118
Valrörelse i Dalarna??? Han bor väl i Eskilstuna.

Annika Hirvonen jobbar för fullt med brandsläckningen:

https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/mp-fornekar-patryckningar-mot-mohamed-abdukani/lw6ennwj

Citat:
Det här ryktet stämmer naturligtvis inte, säger Annika Hirvonen.

https://kvartal.se/nyheter/artiklar/mp-tillbakavisar-press-mot-abdukani/cG9zdDoyMDI2MzI

Citat:
Miljöpartiet avfärdar uppgifterna om att Mohamed Abdukani kan utsättas för interna påtryckningar att lämna sin nyvunna riksdagsplats till Linus Lakso. Partiets gruppledare Annika Hirvonen har i stället bjudit in Abdukani till riksdagsgruppens första möte.

Undrar dock vad det här ”första mötet” ska handla om då istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in