2026-09-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Du får gärna låta bli att dumförklara mig bara för att du inte begriper skillnaden tack.

ny fakta ändrar argumentationen och diskussionens ton, men inte den grundläggande positionen.
Detta för att positionen från början byggde på värderingar eller strategiska intressen snarare än på just den fakta som nu förändrats.

Jag kan förklara det för dig, jag kan inte förstå det åt dig.
Okej, bara tonläget alltså. Tack för förklaringen 🙄
Citera
2026-09-23, 10:00
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Okej, bara tonläget alltså. Tack för förklaringen 🙄

För att göra en mer begriplig jämförelse.

Du och din syster har en skattkista tillsammans men det finns bara en nyckel till den.

Ni tävlar om nyckeln och du vinner tävlingen.

Senare kommer det fram att du "eventuellt" har fuskat för att vinna tävlingen. D.v.s. det går rykten om att du fuskade men det finns inget bevis för det.

Nu vill din syster ha nyckeln, men du säger nej sålänge du inte får hennes rum istället.
Din syster har möjligheten att vända sig till en låssmed för att få kistan öppnad, men då kostar det pengar.
Din förhandlingsposition bygger på att du har tillgång till nyckeln och att du vill ha hennes rum i utbyte. Den positionen förändras inte av att hon säger sig vara besviken på dig eller saknar förtroende för att du kan bete dig i tävlingar framöver. Du har fortfarande nyckeln och hennes val är att byta bort sitt rum eller betala någon för att öppna låset.

Summa: diskussionen har påverkats men din förhandlingsposition förblir densamme.
Citera
2026-09-24, 09:41
Medlem
Bandriljaers avatar
Citat:
Hur beslutas det? Lag/grundlag eller på annat sätt? De borgerliga kan förväntas vilja behålla systemet.

Det är väl politikerna som beslutar. Utredning pågår sedan ett par år. Valmyndigheten vill ha tre valsedlar och på dessa ska det bara finnas kryssrutor för partierna.

https://omni.se/myndigheter-vill-ta-bort-system-for-valsedlar-brattom/a/JOdRa7
Citera
Igår, 22:53
Medlem
Citat:
Då kommer vare sig den nya eller den sittande bli kvar på sin position, och om kongressen inte godkänner i efterhand så är vi tillbaka på ruta 1.

Jag kan se det hända, jag kan inte se det leda till något positivt för V
Jag får ge dig rätt än så länge. V är ståndaktiga. Partiets hållning har dessutom flyttat fokus bort från röstfusket.
Citera
Idag, 06:36
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Jag får ge dig rätt än så länge. V är ståndaktiga. Partiets hållning har dessutom flyttat fokus bort från röstfusket.

Jag har noll procent över för V som parti men tycker ändå vi ska hålla oss till "påstådda" valfusket än sålänge.

I övrigt är det väl som jag var inne på tidigare. V har ingenting att vinna på att backa från sitt krav i dagsläget.
C har färre mandat men mer långtgående krav, vilket V ser som en större låsning och en större bidragande orsak till problematiken. Jag tror inte V ser sig som ett problem, jag tror V ser sig som ett mobbat barn som sätter ner foten, och därför är det högst otroligt att de kommer backa efter ett rekordval (fusk eller ej). Det här är deras sätt att vinna ännu fler röster inför nästa val.

Personligen hoppas jag att den röda sidan inte lyckas bilda regering överhuvudtaget.
Citera
Idag, 07:10
Medlem
Om man kan köpa en röst för en pizza är det rimligt att anta att den personen ändå skulle ha röstat på V eftersom V har den bästa politiken för mindre bemedlade. Därmed kan jag inte se att det skulle vara fusk.
Citera
Idag, 09:58
Medlem
Citat:
Jag har noll procent över för V som parti men tycker ändå vi ska hålla oss till "påstådda" valfusket än sålänge.

I övrigt är det väl som jag var inne på tidigare. V har ingenting att vinna på att backa från sitt krav i dagsläget.
C har färre mandat men mer långtgående krav, vilket V ser som en större låsning och en större bidragande orsak till problematiken. Jag tror inte V ser sig som ett problem, jag tror V ser sig som ett mobbat barn som sätter ner foten, och därför är det högst otroligt att de kommer backa efter ett rekordval (fusk eller ej). Det här är deras sätt att vinna ännu fler röster inför nästa val.

Personligen hoppas jag att den röda sidan inte lyckas bilda regering överhuvudtaget.
Att det förekommit fusk är konstaterat vad jag förstår. En annan sak är att det ännu inte är utrett huruvida det rör sig om brottsligt agerande. Röstfusk är i sig inte ett juridiskt begrepp.
Citera
Idag, 10:23
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Att det förekommit fusk är konstaterat vad jag förstår. En annan sak är att det ännu inte är utrett huruvida det rör sig om brottsligt agerande. Röstfusk är i sig inte ett juridiskt begrepp.

Mjaaaeee... Valfusk definieras som "politisk manipulation till sin egen fördel".

Om den invalda ligger bakom så är det "till egen fördel", om någon annan ligger bakom är det manipulation av människors egen bestämmanderätt, men ligger i min tolkning utanför "till egen fördel".
Då landat det i otillbörlig påverkan, men inte säker på att jag skulle lagt det i samma fack som fusk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in