2026-09-25, 05:06
Medlem
Om Sverige hamnar i krig kommer jag att checka ut.
Citera
2026-09-25, 12:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Alla som röstar på åttaklövern, på systemet, borde tvingas att försvara det samma.
Citera
2026-09-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Alla som röstar på åttaklövern, på systemet, borde tvingas att försvara det samma.
Jag har gjort lumpen och är därmed tvingad att försvara Sverige, men även utan hade jag gjort det. Och jag gör det för att skydda svin som dig eftersom du trots allt har rätt att vara det skadedjur du är.
Citera
2026-09-25, 12:35
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag har gjort lumpen och är därmed tvingad att försvara Sverige, men även utan hade jag gjort det. Och jag gör det för att skydda svin som dig eftersom du trots allt har rätt att vara det skadedjur du är.

Tack!

Försvara mig mot vem?
Citera
2026-09-25, 12:37
Medlem
Citat:
Tack!

Försvara mig mot vem?
De som militärt attackerar Sverige, oavsett vilka.

Själv då? Skulle du kunna tänka dig att försvara Sverige om exempelvis Ryssland anfaller?
Citera
2026-09-25, 12:42
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Själv då? Skulle du kunna tänka dig att försvara Sverige om exempelvis Ryssland anfaller?

Nej.

Jag hade möjligheten kunnat tänka mig att försvara oss mot den nuvarande regimen. Det globalistiska klägget i Stockholm.
Citera
2026-09-25, 12:56
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:

Glöm min insats! Eftersom "angreppet" är ett försvar som uppviglade idioter som du är, har tvingat fram. Anfaller Danmark igen så kan vi snacka
Citera
2026-09-25, 13:06
Medlem
Citat:
Nej.

Jag hade möjligheten kunnat tänka mig att försvara oss mot den nuvarande regimen. Det globalistiska klägget i Stockholm.
Så du skulle inte försvara ditt folk från att leva under ryskt förtryck? Förstår du varför du ses som ett skadedjur?

Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Glöm min insats! Eftersom "angreppet" är ett försvar som uppviglade idioter som du är, har tvingat fram. Anfaller Danmark igen så kan vi snacka
Jag tror att svenska försvaret skulle klara sig bättre utan en arbetslös bidragstagare, så det är lugnt.
Citera
2026-09-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Vem är egentligen beredd att försvara Sverige, och vad säger det om Sverige som samhälle?

Det här är en fråga jag tycker att man borde våga ställa betydligt mer rakt.

Om Sverige hamnar i krig är det inte bara en fråga om hur många JAS-plan, stridsvagnar eller soldater vi har. Sverige bygger på att människor faktiskt är beredda att göra en insats när landet utsätts för ett allvarligt hot.

Men vad händer när en växande del av befolkningen inte känner någon särskild samhörighet med landet?

Har flera decennier av individualism, liberalism, identitetspolitik, massinvandring och en allt svagare idé om nationell gemenskap gjort att vi har blivit dåliga på att förklara varför Sverige överhuvudtaget är värt att försvara?

Jag menar inte att invandrare automatiskt skulle vara mindre lojala mot Sverige.
Det vore en alldeles för enkel slutsats.
Många som kommit hit kan säkert känna en mycket stark tillhörighet till Sverige.

Men integration handlar väl ändå om mer än att kunna få ett personnummer, gå till jobbet och betala skatt?

Om vi samtidigt säger att:
"Du behöver inte identifiera dig särskilt mycket med svensk kultur."

"Nationell identitet är misstänkt."

"Alla kulturer är bara olika."

"Individen står över kollektivet."

"Staten ska ge dig rättigheter men vara försiktig med att tala om skyldigheter."

...vad händer då när staten plötsligt säger:

"Nu behöver vi dig."

För krig ställer en ganska brutal fråga som vårt fredliga samhälle har kunnat undvika:

Vad är vi beredda att offra för varandra?

Och där tycker jag faktiskt att både vänstern och den liberala högern har saker att svara för.

Vänstern har historiskt betonat klass, internationalism och solidaritet över nationsgränser. Liberalismen har i sin tur gjort individens frihet och självförverkligande till centrala ideal.

Det finns mycket gott i båda idéströmningarna.

Men vad händer när det gemensamma "vi" blir så svagt att människor inte längre känner att de har någon särskild skyldighet gentemot just det samhälle de lever i?

För ett land är inte bara BNP, myndigheter och geografiska gränser.

Det är människor som accepterar att vissa saker är större än den egna bekvämligheten.

Att man betalar skatt även när man inte har lust.

Att man hjälper en granne.

Att man ställer upp när katastrofen kommer.

Och i yttersta konsekvens:

att man är beredd att försvara landet när någon försöker ta det ifrån oss.

Sverige har dessutom redan ett system där totalförsvarsplikten gäller från 16 års ålder till slutet av det år man fyller 70. Den omfattar även utländska medborgare som är bosatta i Sverige.

Det gör frågan ännu mer intressant.

Vi har alltså ett samhälle som juridiskt säger:

"Du är en del av vårt totalförsvar."

Men har vi samtidigt byggt ett samhälle där människor känner:

"Det här är mitt land. Det här är mitt samhälle. Det här är något jag faktiskt vill försvara."

Det är två helt olika saker.

Och jag tycker att invandringen måste diskuteras i just det perspektivet också.
Inte bara i termer av ekonomi, kriminalitet, arbetsmarknad och integration.

Nationell sammanhållning är också en försvarsfråga.

Om människor lever parallella liv, identifierar sig starkare med andra gemenskaper än den svenska och inte känner någon djupare samhörighet med resten av befolkningen, då borde det rimligen vara relevant för ett lands motståndskraft.

Det betyder inte att lösningen är att kräva att alla ska tänka likadant.

Men kanske har vi gått för långt åt andra hållet?

Kanske har vi varit så rädda för nationalism att vi glömt bort att ett demokratiskt samhälle faktiskt behöver ett "vi"?

Och kanske är det dags att återupptäcka skillnaden mellan nationalism som aggressiv ideologi och nationell samhörighet som socialt kitt.

För när bomberna faller är det ganska sent att börja fundera på vad Sverige betyder.

Så frågan är egentligen inte bara:

Är svenskar beredda att försvara Sverige?

Utan:

Har vi byggt ett Sverige som människor känner att det är värt att försvara?

Sverige är ju egentligen en benämning på den nationen som fanns, inte den som är. Man kan nog börja i den änden och fråga sig själv då om man är beredd att försvara ett land som inte ens existerar i ens medvetande eller hjärta längre.

Sedan kan man utveckla det vidare och förklara varför det är så, ofta kommer man fram till en totalt oinsatt eller obrydd befolkning, all makt utgår ju från folket. När man vet det så börjar man mer eller mindre hoppas på att folket får vad dom förtjänar och är värda.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-25 kl. 13:10.
Citera
2026-09-26, 10:49
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Självklart skall man försvara sitt land när det är ens tur.

Min tur kommer när alla politiker och deras familjer gått åt (som ledare skall man väl gå först ute i fältet och leda sina styrkor).
När alla nysvenskar gått åt (har du flytt och ett land har skyddat och försörjt dig utan motkrav bör man ju försvara det nya landet)
När alla idioter som röstat för det här har gått åt. (Varför försvara något som de kommer skänka bort igen?)
SEN kommer jag försvara det som är kvar med näbbar och klor...

Innan dess har jag fullt upp att försvara min familj mot det Sverige har blivit... Tyvärr..
Citera
2026-09-26, 13:04
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Har det någonstans i tråden definerats vad TS avser när han/hon ställer sin fråga?
Vilket Sverige är det vi ska dö för i kamp mot?

Det absolut bästa sättet att försvaga ett land är att sudda ut dess nationella identitet.
Det är exakt vad som sker just nu med ett EU som vill sudda ut gränser och få oss att tro vi alla är någon sorts gemensam Europeisk nation med svenskar i norr och italienare i söder och vi har absolut inget gemensamt med varandra dessutom fylla på EU med så många andra kulturer och dessa kulturer uppmuntras att utöva sina kulturella särarter medans epitetet rasism sätts på de som vill hålla på det som kallas för nationella särdrag i from av kultur och socialt liv i den forna europeiska national staterna

EU styrs av ledare som är utsedda, utsedda av????
Knappast en demokratisk ordning
Sannolikheten är stor att det är samma personer som håller i dessa trådar som ser till att Europa fylls på med neger och muslimer då målet är att mala ner Europa så att en viss stat i mellanöstern ska bli den dominanta på denna sidan av klotet efter att Stor Israel blir verklighet och att i detta ny rike kommer stora delar av Saudi att ingå, just de delar där det svarta guldet finns.
Efter detta är ett faktum kommer USA att falla ner i avgrunden och en ny världsordning ta form.

Det är vad som händer i världen nu så vad vem vill att jag skulle dö för får nog se till och ha en väldigt bra motivering.
Senast redigerad av FriedrunVonSchlitz 2026-09-26 kl. 13:14.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in