2026-09-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lite så är det nog många som känner. Om Sverige inte är svenskarnas land, varför ska då svenskar kriga för att försvara den geografiska ytan Sverige?

Du satte fingret på hur jag känner kring Sverige. Folket har röstat på politiker som förstört all nationell tillhörighet, kultur, gemensamma värdering till den grad att det enda vi kan enas om och därmed kriga för är en geografisk yta kallat ”Sverige”. Ingen politiker kommer någonsin övertala mig att dö för mångkultur. pride, islam, könskorrigering av barn, dragqueens som läser sagor, mängdrabatt för brott, somalier som korrumperar politiken, miljardbistånd, lägre straff, våldtäktsmän som inte utvisas, världens högsta skatter. Lycka till politiker att samla truppen vid krig.
Citera
2026-09-23, 06:53
Medlem
När en reell kris inträder kommer helt nya sidor fram hos människor. Man kommer få helt nya mål och lojaliteter. Ingenting av det du tar för givet idag kommer vara säkert tillgängligt vid en sådan situation. Dem man har direkt omkring sig kommer få en avgörande betydelse, för stöd som information, råd och direkt hjälp. Det gör att lojalitet väcks och banden mellan människor stärks till att likna det som var i en gången tid när levnadsvillkoren var mycket hårdare. Denna dag kommer människor på allvar upptäcka skillnaden mellan det egna folket, dem som i varierande grad liknar det egna folket, kan språket osv och rena främlingar som har märkliga kläder, konstiga vanor och inte talar språket.
Citera
2026-09-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Vem är egentligen beredd att försvara Sverige, och vad säger det om Sverige som samhälle?

Det här är en fråga jag tycker att man borde våga ställa betydligt mer rakt.

Om Sverige hamnar i krig är det inte bara en fråga om hur många JAS-plan, stridsvagnar eller soldater vi har. Sverige bygger på att människor faktiskt är beredda att göra en insats när landet utsätts för ett allvarligt hot.

Men vad händer när en växande del av befolkningen inte känner någon särskild samhörighet med landet?

Har flera decennier av individualism, liberalism, identitetspolitik, massinvandring och en allt svagare idé om nationell gemenskap gjort att vi har blivit dåliga på att förklara varför Sverige överhuvudtaget är värt att försvara?

Jag menar inte att invandrare automatiskt skulle vara mindre lojala mot Sverige.
Det vore en alldeles för enkel slutsats.
Många som kommit hit kan säkert känna en mycket stark tillhörighet till Sverige.

Men integration handlar väl ändå om mer än att kunna få ett personnummer, gå till jobbet och betala skatt?

Om vi samtidigt säger att:
"Du behöver inte identifiera dig särskilt mycket med svensk kultur."

"Nationell identitet är misstänkt."

"Alla kulturer är bara olika."

"Individen står över kollektivet."

"Staten ska ge dig rättigheter men vara försiktig med att tala om skyldigheter."

...vad händer då när staten plötsligt säger:

"Nu behöver vi dig."

För krig ställer en ganska brutal fråga som vårt fredliga samhälle har kunnat undvika:

Vad är vi beredda att offra för varandra?

Och där tycker jag faktiskt att både vänstern och den liberala högern har saker att svara för.

Vänstern har historiskt betonat klass, internationalism och solidaritet över nationsgränser. Liberalismen har i sin tur gjort individens frihet och självförverkligande till centrala ideal.

Det finns mycket gott i båda idéströmningarna.

Men vad händer när det gemensamma "vi" blir så svagt att människor inte längre känner att de har någon särskild skyldighet gentemot just det samhälle de lever i?

För ett land är inte bara BNP, myndigheter och geografiska gränser.

Det är människor som accepterar att vissa saker är större än den egna bekvämligheten.

Att man betalar skatt även när man inte har lust.

Att man hjälper en granne.

Att man ställer upp när katastrofen kommer.

Och i yttersta konsekvens:

att man är beredd att försvara landet när någon försöker ta det ifrån oss.

Sverige har dessutom redan ett system där totalförsvarsplikten gäller från 16 års ålder till slutet av det år man fyller 70. Den omfattar även utländska medborgare som är bosatta i Sverige.

Det gör frågan ännu mer intressant.

Vi har alltså ett samhälle som juridiskt säger:

"Du är en del av vårt totalförsvar."

Men har vi samtidigt byggt ett samhälle där människor känner:

"Det här är mitt land. Det här är mitt samhälle. Det här är något jag faktiskt vill försvara."

Det är två helt olika saker.

Och jag tycker att invandringen måste diskuteras i just det perspektivet också.
Inte bara i termer av ekonomi, kriminalitet, arbetsmarknad och integration.

Nationell sammanhållning är också en försvarsfråga.

Om människor lever parallella liv, identifierar sig starkare med andra gemenskaper än den svenska och inte känner någon djupare samhörighet med resten av befolkningen, då borde det rimligen vara relevant för ett lands motståndskraft.

Det betyder inte att lösningen är att kräva att alla ska tänka likadant.

Men kanske har vi gått för långt åt andra hållet?

Kanske har vi varit så rädda för nationalism att vi glömt bort att ett demokratiskt samhälle faktiskt behöver ett "vi"?

Och kanske är det dags att återupptäcka skillnaden mellan nationalism som aggressiv ideologi och nationell samhörighet som socialt kitt.

För när bomberna faller är det ganska sent att börja fundera på vad Sverige betyder.

Så frågan är egentligen inte bara:

Är svenskar beredda att försvara Sverige?

Utan:

Har vi byggt ett Sverige som människor känner att det är värt att försvara?

Vad menar du med Sverige ? Är det din uppväxt med pappa och mamma ?
Citera
2026-09-23, 08:58
Medlem
Roffedyngiss avatar
Hur mycket skatt är det på dagersättningen när man är och krigar?

Finns det någonstans jag kan ställa bilen medans jag är borta, eller har jag fått böter när jag kommer hem?

Kommer jag att få knulla när jag kommer hem, eller får jag en lista på allt som måste fixas och en halvtimmes utläggning om hur jobbigt det var att vara ensam hemma och ta hand och ungarna?

Om jag och mina soldatkomisar vill gå ut och festa när vi är hemma på permission, får vi gå in gratis eller får vi stå i kön och bli förnedrade medans den syrianska gangstern går före?

Vem ansvarar för att fylla på tamponger på herrtoaletten på logementet?
Citera
2026-09-23, 09:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vem är egentligen beredd att försvara Sverige, och vad säger det om Sverige som samhälle?

Det här är en fråga jag tycker att man borde våga ställa betydligt mer rakt.

Om Sverige hamnar i krig är det inte bara en fråga om hur många JAS-plan, stridsvagnar eller soldater vi har. Sverige bygger på att människor faktiskt är beredda att göra en insats när landet utsätts för ett allvarligt hot.

Men vad händer när en växande del av befolkningen inte känner någon särskild samhörighet med landet?

Har flera decennier av individualism, liberalism, identitetspolitik, massinvandring och en allt svagare idé om nationell gemenskap gjort att vi har blivit dåliga på att förklara varför Sverige överhuvudtaget är värt att försvara?

Jag menar inte att invandrare automatiskt skulle vara mindre lojala mot Sverige.
Det vore en alldeles för enkel slutsats.
Många som kommit hit kan säkert känna en mycket stark tillhörighet till Sverige.

Men integration handlar väl ändå om mer än att kunna få ett personnummer, gå till jobbet och betala skatt?

Om vi samtidigt säger att:
"Du behöver inte identifiera dig särskilt mycket med svensk kultur."

"Nationell identitet är misstänkt."

"Alla kulturer är bara olika."

"Individen står över kollektivet."

"Staten ska ge dig rättigheter men vara försiktig med att tala om skyldigheter."

...vad händer då när staten plötsligt säger:

"Nu behöver vi dig."

För krig ställer en ganska brutal fråga som vårt fredliga samhälle har kunnat undvika:

Vad är vi beredda att offra för varandra?

Och där tycker jag faktiskt att både vänstern och den liberala högern har saker att svara för.

Vänstern har historiskt betonat klass, internationalism och solidaritet över nationsgränser. Liberalismen har i sin tur gjort individens frihet och självförverkligande till centrala ideal.

Det finns mycket gott i båda idéströmningarna.

Men vad händer när det gemensamma "vi" blir så svagt att människor inte längre känner att de har någon särskild skyldighet gentemot just det samhälle de lever i?

För ett land är inte bara BNP, myndigheter och geografiska gränser.

Det är människor som accepterar att vissa saker är större än den egna bekvämligheten.

Att man betalar skatt även när man inte har lust.

Att man hjälper en granne.

Att man ställer upp när katastrofen kommer.

Och i yttersta konsekvens:

att man är beredd att försvara landet när någon försöker ta det ifrån oss.

Sverige har dessutom redan ett system där totalförsvarsplikten gäller från 16 års ålder till slutet av det år man fyller 70. Den omfattar även utländska medborgare som är bosatta i Sverige.

Det gör frågan ännu mer intressant.

Vi har alltså ett samhälle som juridiskt säger:

"Du är en del av vårt totalförsvar."

Men har vi samtidigt byggt ett samhälle där människor känner:

"Det här är mitt land. Det här är mitt samhälle. Det här är något jag faktiskt vill försvara."

Det är två helt olika saker.

Och jag tycker att invandringen måste diskuteras i just det perspektivet också.
Inte bara i termer av ekonomi, kriminalitet, arbetsmarknad och integration.

Nationell sammanhållning är också en försvarsfråga.

Om människor lever parallella liv, identifierar sig starkare med andra gemenskaper än den svenska och inte känner någon djupare samhörighet med resten av befolkningen, då borde det rimligen vara relevant för ett lands motståndskraft.

Det betyder inte att lösningen är att kräva att alla ska tänka likadant.

Men kanske har vi gått för långt åt andra hållet?

Kanske har vi varit så rädda för nationalism att vi glömt bort att ett demokratiskt samhälle faktiskt behöver ett "vi"?

Och kanske är det dags att återupptäcka skillnaden mellan nationalism som aggressiv ideologi och nationell samhörighet som socialt kitt.

För när bomberna faller är det ganska sent att börja fundera på vad Sverige betyder.

Så frågan är egentligen inte bara:

Är svenskar beredda att försvara Sverige?

Utan:

Har vi byggt ett Sverige som människor känner att det är värt att försvara?

I händelse av krig kommer de absolut flesta svenskar att gå till sina vanliga arbetsplatser och göra sin insats för att samhället ska fungera så bra som möjligt. Det tror jag att de ABSOLUT flesta är beredda att göra.

Nån enstaka promille kommer fly landet eller gömma sig i nån sommarstuga.
Citera
2026-09-23, 09:52
Medlem
Terrorstorms avatar
Jag hade inte slagits, och än mindre dött, för Sverige ens om jag fick betalt. Det suger att vara svensk när en så stor del av ens eget folk är lågintelligenta horungar som aktivt påskyndar vår undergång.

Utbryter krig kommer jag istället att börja begå grova hemfridsbrott där jag under vapenhot tillskansar mig ägodelar från människor vars namn återfinns på min lista över sydsvenska landsförrädare, S-, V- och MP-politiker, quislingar, massinvandringsivrare och andra undermänniskor vars framtida trauman jag ställer mig helt likgiltig inför. De kommer önska att det var ryssen som dök upp istället
Citera
2026-09-23, 10:30
Medlem
radarpars avatar
Först och främst, verkligen beklämmande att du behöver använda AI för att skriva ett inlägg på flashback.

Nu till din fråga: Nej, de flesta har ingen aning om vad det innebär att försvara sitt land i krig. Svensken saknar helt förståelse för vad en väpnad konflikt mellan länder innebär. Det svenskar tror "ställa upp" betyder, kan vi se i kriget mot Ukraina: att modigt uttrycka stöd i sociala medier, ha en flagga på profilbilden, och vara helt OK med bistånd som är större än den samlade sjukvårdsbudgeten går till Ukraina.
Citera
2026-09-23, 10:34
Medlem
Pinoputchins avatar
Om vi hade haft Kung Göran som president, inte annars...
Citera
2026-09-24, 09:19
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Jag hade inte slagits, och än mindre dött, för Sverige ens om jag fick betalt. Det suger att vara svensk när en så stor del av ens eget folk är lågintelligenta horungar som aktivt påskyndar vår undergång.

Utbryter krig kommer jag istället att börja begå grova hemfridsbrott där jag under vapenhot tillskansar mig ägodelar från människor vars namn återfinns på min lista över sydsvenska landsförrädare, S-, V- och MP-politiker, quislingar, massinvandringsivrare och andra undermänniskor vars framtida trauman jag ställer mig helt likgiltig inför. De kommer önska att det var ryssen som dök upp istället
Dumt att lämna vittnen när det ändå kan skyllas på ryssen. Var snäll och spraya i alla fall ett stort hakkors på dörren så att jag slipper komma till ett länsat hus när jag kör min purge.
Citera
2026-09-25, 02:57
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag har tänkt igenom saken tidigare, mest för att jag provar tankar mot mig själv. Det här scenariot har kommit upp tidigare när mina närmaste män som alla gjort värnplikten blev friställda från försvarsplikt i händelse av krig, minns det som att det hände samtidigt, typ 2008 när dem var olika gamla men jag är osäker och drog årtalet ur hatten. Medan jag har civilförsvarsplikt med yrket, från legitimation och genom hela livet tom flera år som pensionär. Idag har försvarsplikten justerats.

I händelse av- skulle jag stationeras på närmaste sjukhus och utan eget vapen. Men jag skulle hellre jobba ovan jord än gömma mig under. Men det jag skulle behöva för att det skulle vara en självklar sak är premissen att det är begripligt.

Citat:
Vem är egentligen beredd att försvara Sverige, och vad säger det om Sverige som samhälle?... Har vi byggt ett Sverige som människor känner att det är värt att försvara?
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-09-25 kl. 03:18.
Citera
2026-09-25, 04:41
Medlem
KastlosaBerits avatar
Uppviglingen av befolkningen mot Ryssland har hållit på sedan februari 2022 och början på den ryska speciella militäroperationen i Donbass och längs svartahavskusten och frågar ni mig har uppviglingen fungerat. Svensken är till 90% motiverad att gå ut i krig och döda ryssar. Kvinnorna i vanlig ordning hejar på och hetsar på. Flera av er drömmer ju om det här, eller hur? Detta stora krig i Europa har fått er att ställa upp för Sveriges militär och att få gå ut i kriget. Väl på plats kommer ni att bajsa på er av skräck och på så vis uppleva era sista minuter i livet, eller som hela människor med ben och armar fortfarande kvar men sedan smärtsamt bli stympade. Då är drömmen slut om inte förr.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-25 kl. 05:05.
Citera
2026-09-25, 04:48
Medlem
TjackOhejs avatar
Inte längre, jag fick uppleva en "barna i bullerbyn- uppväxt" för att sen sitta på första packett när det här landet gick sönder.
Jävla oppurtunister och psykopater som roffar åt sig och sen alla dessa pedofiler, varför är det så många jävla politiker som visar sig vara pedofiler!? Varför pratar vi inte om det?
Jag skiter i vilket parti dom kommer ifrån, men dom ska fan ha ett nackskott dirr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in