2026-09-20, 04:28
Medlem
Vem är egentligen beredd att försvara Sverige, och vad säger det om Sverige som samhälle?

Det här är en fråga jag tycker att man borde våga ställa betydligt mer rakt.

Om Sverige hamnar i krig är det inte bara en fråga om hur många JAS-plan, stridsvagnar eller soldater vi har. Sverige bygger på att människor faktiskt är beredda att göra en insats när landet utsätts för ett allvarligt hot.

Men vad händer när en växande del av befolkningen inte känner någon särskild samhörighet med landet?

Har flera decennier av individualism, liberalism, identitetspolitik, massinvandring och en allt svagare idé om nationell gemenskap gjort att vi har blivit dåliga på att förklara varför Sverige överhuvudtaget är värt att försvara?

Jag menar inte att invandrare automatiskt skulle vara mindre lojala mot Sverige.
Det vore en alldeles för enkel slutsats.
Många som kommit hit kan säkert känna en mycket stark tillhörighet till Sverige.

Men integration handlar väl ändå om mer än att kunna få ett personnummer, gå till jobbet och betala skatt?

Om vi samtidigt säger att:
"Du behöver inte identifiera dig särskilt mycket med svensk kultur."

"Nationell identitet är misstänkt."

"Alla kulturer är bara olika."

"Individen står över kollektivet."

"Staten ska ge dig rättigheter men vara försiktig med att tala om skyldigheter."

...vad händer då när staten plötsligt säger:

"Nu behöver vi dig."

För krig ställer en ganska brutal fråga som vårt fredliga samhälle har kunnat undvika:

Vad är vi beredda att offra för varandra?

Och där tycker jag faktiskt att både vänstern och den liberala högern har saker att svara för.

Vänstern har historiskt betonat klass, internationalism och solidaritet över nationsgränser. Liberalismen har i sin tur gjort individens frihet och självförverkligande till centrala ideal.

Det finns mycket gott i båda idéströmningarna.

Men vad händer när det gemensamma "vi" blir så svagt att människor inte längre känner att de har någon särskild skyldighet gentemot just det samhälle de lever i?

För ett land är inte bara BNP, myndigheter och geografiska gränser.

Det är människor som accepterar att vissa saker är större än den egna bekvämligheten.

Att man betalar skatt även när man inte har lust.

Att man hjälper en granne.

Att man ställer upp när katastrofen kommer.

Och i yttersta konsekvens:

att man är beredd att försvara landet när någon försöker ta det ifrån oss.

Sverige har dessutom redan ett system där totalförsvarsplikten gäller från 16 års ålder till slutet av det år man fyller 70. Den omfattar även utländska medborgare som är bosatta i Sverige.

Det gör frågan ännu mer intressant.

Vi har alltså ett samhälle som juridiskt säger:

"Du är en del av vårt totalförsvar."

Men har vi samtidigt byggt ett samhälle där människor känner:

"Det här är mitt land. Det här är mitt samhälle. Det här är något jag faktiskt vill försvara."

Det är två helt olika saker.

Och jag tycker att invandringen måste diskuteras i just det perspektivet också.
Inte bara i termer av ekonomi, kriminalitet, arbetsmarknad och integration.

Nationell sammanhållning är också en försvarsfråga.

Om människor lever parallella liv, identifierar sig starkare med andra gemenskaper än den svenska och inte känner någon djupare samhörighet med resten av befolkningen, då borde det rimligen vara relevant för ett lands motståndskraft.

Det betyder inte att lösningen är att kräva att alla ska tänka likadant.

Men kanske har vi gått för långt åt andra hållet?

Kanske har vi varit så rädda för nationalism att vi glömt bort att ett demokratiskt samhälle faktiskt behöver ett "vi"?

Och kanske är det dags att återupptäcka skillnaden mellan nationalism som aggressiv ideologi och nationell samhörighet som socialt kitt.

För när bomberna faller är det ganska sent att börja fundera på vad Sverige betyder.

Så frågan är egentligen inte bara:

Är svenskar beredda att försvara Sverige?

Utan:

Har vi byggt ett Sverige som människor känner att det är värt att försvara?
Citera
2026-09-20, 04:41
Medlem
FarliKorvs avatar
Hur ska vi veta det?
Självklart är ursvensken mer lojal, att dö för sitt land precis som Iraniern för Iran och Islänningen för Island, inget konstigt.
Citera
2026-09-20, 04:48
Medlem
Riksreptilens avatar
Högst andel som är beredd att dö är taxägare och gotlänningar.
I det senare fallet har de ovilliga gallras bort med utflyttning till främst Stockholm.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-20 kl. 04:57.
Citera
2026-09-20, 05:21
Medlem
Utmärkt trådstart.
Om man säger att Sverige tillhör alla, vem skall försvara och mot vem?

Det var väl miljöpartiet som sade, att har man bara åkt tunnelbana, så är man svensk?

Man har i femtio års tid tydligt i handling visat, att vara svensk, har inget värde alls och pratar du med någon ur våra många invandrargrupper, så blir dessa förolämpade om du kallar dom svensk.

Jag skulle gärna riskera livet för att försvara ett Sverige, där mina barn har en framtid.
Dagens Sverige, skulle jag inte riskera ett hårstrå i arslet för.

Oerhört tragiskt är det.
Citera
2026-09-20, 05:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
Jag är beredd. Kämpar varje dag för att mina medmänniskor ska begripa att vårt land står på spel. Men kriga med vapen och skicka mina barn ut i krig för att riskera livet, nej. Vi måste återta de kristna värderingarna och kriga med vår svenska moral på ett diplomatiskt vis. Leva och göra rätt. Inse vad som är rätt och riktigt och viktigt.
Citera
2026-09-20, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Utmärkt trådstart.
Om man säger att Sverige tillhör alla, vem skall försvara och mot vem?

Det var väl miljöpartiet som sade, att har man bara åkt tunnelbana, så är man svensk?

Man har i femtio års tid tydligt i handling visat, att vara svensk, har inget värde alls och pratar du med någon ur våra många invandrargrupper, så blir dessa förolämpade om du kallar dom svensk.

Jag skulle gärna riskera livet för att försvara ett Sverige, där mina barn har en framtid.

Oerhört tragiskt är det.

Jag håller med om kärnan. Att människor som bor i Sverige inte känner sig svenska eller har någon stark lojalitet till landet är faktiskt ett problem, särskilt den dag Sverige behöver försvaras.

Man kan inte bygga ett samhälle där nationell identitet ständigt tonas ned, samtidigt som man förväntar sig att människor ska vara beredda att offra något för nationen.

Invandring i sig behöver inte betyda bristande lojalitet. Men om människor efter generationer fortfarande främst identifierar sig med andra länder, kulturer eller grupper och inte känner någon stark samhörighet med Sverige, då har integrationen uppenbarligen misslyckats.

Ett land behöver inte bara invånare. Det behöver ett folk som känner att landet är deras och värt att försvara.
Citera
2026-09-20, 06:08
Medlem
cacas avatar
Ingår ej längre i det militära utan bara civilförsvaret…. Men precis som de man gjorde militärtjänst med så skulle man göra det man kan för landet.
För mig nu så handlar det nog nu mer om att ifall vi skulle ockuperas så blir man motståndsrörelse. Vän med fiende samtidigt som man saboterar allt man kan för den samtidigt som man hjälper övriga i samhället så gott man kan.

Blir det allt för jävligt, ja då eventuellt lämnar jag landet och troligen med segelbåt som bara försvinner ut över havet och bort.
Citera
2026-09-20, 06:48
Medlem
J.Doessons avatar
”Så frågan är egentligen inte bara:

Är svenskar beredda att försvara Sverige?

Utan:

Har vi byggt ett Sverige som människor känner att det är värt att försvara?”

Det fanns en tid då jag var en sann patriot och kände att detta landet var värt att dö för. Det tycker jag inte längre och det har sina olika skäl som jag inte tänker nämna.
Citera
2026-09-20, 06:52
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014

Oerhört tragiskt är det.

Sverige är fullt av svenskar, åtminstone 6 miljoner. Ingenstans på jorden finns fler svenskar.

Och du skulle inte riskera ett hårstrå för dom.

Sådana är svenska nationalister, de bryr sig inte om någon, minst av alla bryr de sig om svenskarna. Det är därför de kommer förbli en liten minoritet hatiska män.
Citera
2026-09-20, 06:53
Medlem
(FB) Dö för Sverige?
(FB) Är ni redo att dö för Sverige?
Citera
2026-09-20, 06:54
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
En känd författare, med erfarenhet av krig, hade denna åsikt om sitt land som var etniskt rent:

Ernest Hemingway famously rejected the romantic idea of sacrifice in war, writing in his 1935 essay "Notes on the Next War" that dying for your country in modern warfare is meaningless and brutal.
Citera
2026-09-20, 06:56
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson

Det fanns en tid då jag var en sann patriot och kände att detta landet var värt att dö för. Det tycker jag inte längre och det har sina olika skäl som jag inte tänker nämna.

Du har alltså inga skäl.

För det finns ingen anledning att utlämna eventuella skäl när man är anonym. Enda förklaringen är att skäl saknas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in