Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
I väldigt vid bildlig bemärkelse borde alla svenska medborgare vara det.
I praktiken tycker jag dock att frågan är något felställd. Vi är med i NATO. Vi har bi- och trilaterala försvarsavtal med exempelvis Frankrike, GB och Tyskland. Hela Östersjön är numera omringade av NATO-länder, med undantag för området runt Kaliningrad. Något större anfall mot Sverige är mycket otroligt, då måste minst något annat av Östersjöländerna "fallit" innan för att Ryssland ska få "fri lejd in". Någon större ren mobilisering av soldater är knappast att förvänta. Däremot kommer samhället, redan vid angrepp mot annat land i Östersjöområdet, behöva ställa om mot högre beredskap, en aktiverad bred civilplikt, allmän tjänsteplikt m.m. Det är jag givetvis beredd att ställa upp på, och det hoppas jag alla mina andra medmänniskor är också. Däremot ser jag inte realistiskt sett att det skulle bli någon bredare massmobilisering. Vid konflikter i andra delar av NATOs sfär skulle vi skicka yrkesmilitärer, och vid ett angrepp i Östersjöområdet möjligen även en mindre andel färdigutbildade post-värnpliktiga, men att någon större andel "vanliga" värnpliktiga eller än mer vanliga människor bokstavligt talat skulle riskera att dö vid någon front, det är inte ett realistiskt scenario.
Tydligen ett tillräckligt "realistiskt" scenario för att myndighetssverige ska tycka att en halvmiljon gravar till Svearna är en väldigt viktig prioriteringsåtgärd? Det kan förstås i efterhand skyllas på -"ja men det är i ett worst case scenario ju", eller liknande MEN är det tänkt att vi ska börja förbereda det svenska samhället för varenda jävla "orealistiskt" framtidsscenario som överhuvudtaget går att föreställa sig nu helt plötsligt??
Få se, vad händer om en asteroid råkar krascha rakt in i de centrala delarna av Stockholm och utrotar de 349 ledamöterna i Rosenbad, alla tusentals myndigheter där och dess anställda, de stora mediehusen, teleförbindelserna etc etc,,, ska vi inte ha en plan för detta också så att vi är förberedda? Vi måste ha en reservhuvudstad nu med en gång, med dubbla uppsättningar av ett Rosenbad med dubbla uppsättningar av regeringar och dubbla uppsättningar av expressen och aftonbladet och SVT! Vi lånar bara pengarna för genomförandet så blir det ju i praktiken en gratis kostnad för oss, bra VA!
Men det kanske är som du säger, att det är helt orealistiskt att tänka sig väldigt många döda svenskar, och i så fall var en förberedelse av en halv miljon gravar mest en del av den riktade skrämselpropagandan mot oss Svear, eller en del av myndighetsSveriges påverkansoperationer mot sin egna jävla befolkning, allt enligt devisen att när vi gör sånt så är det alltid rätt och riktigt!
Svenska kyrkans uppdrag är att vara förberedd för att kunna begrava en halv miljon stupade om kriget kommer.
Planerna är detaljerade ner till kommunnivå. I Örebro behövs 6 500 extra gravplatser, i Eskilstuna 5 000, i Värnamo 1 100 och så vidare.
Gräva gravar för hand
I Göteborg förbereder sig kyrkan även för att klara sig utan digitala system och hitta format för att ändå hålla ordning på vem som begravs var, skriver Dagen som också konstaterar att kyrkans personal behöver kunna gräva gravar för hand.
https://www.dagensps.se/varlden/en-halv-miljon-nya-gravar-om-kriget-kommer/
Ha ha, de ska klara av att gräva gravar för hand skriver man, menar man bokstavligt då? Gräva gravar med sina bara händer, i femton minusgrader?

Det låter som något från programmet "Elitstyrkans hemligheter" eller nåt , de får en tesked var att gräva den med för det ska inte vara lätt sörru utan en riktig utmaning och uppoffring så att du verkligen förstår att du faktiskt bara är en liten S L A V ....
https://www.youtube.com/shorts/w2KJXOYmTN4