2026-09-20, 02:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Nästan allt kan sägas vara sekter, speciellt för troende av valfri idevärld. Ayn Rand skapade exempelvis en egoismens och libertarianismens sekt och var brutal mot följare som sedan gick emot hennes ideer.

En universitet är exempelvis ofta en slags sekt där du blir indoktrinerad att tro på olika saker, scientism har blivit en sekt likaså och materialisterna skyddar med näbbar och klor emot alla tendenser att ifrågasätta det som just de ser som självklarheter (exempelvis medvetandets materiella natur, trots att medvetandet förblir ett oförklarbar mysterium).

Givetvis är social utstötning resultat när vi har avhoppare inom någon världslig eller spirituell trossystem, det är inte något unikt för just kristendomen.

Det är inte dödsstraff för apostasi i kristendomen olikt islam.

Betoning har historiskt varit på så kallad synergi – att frälsningen är ett samarbete mellan Guds nåd och människans fria vilja. Gud tvingar ingen kvar. Om en människa helt vänder ryggen åt kyrkan och sakramenten, anses hon ha klippt av bandet till frälsningen, men kyrkan ber alltid för de avfälligas återvändande.

Nu relativiserar du å det grövsta.

Säg till folk som försökt lämna Jehovas Vittnen att ingen tvingas kvar. Säg det till dem.
Citera
2026-09-20, 02:32
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Nu relativiserar du å det grövsta.

Säg till folk som försökt lämna Jehovas Vittnen att ingen tvingas kvar. Säg det till dem.

Jehovas vittnen är väl en utav de få samfunden som inte ens ser andra kristna som kristna bröder, utan anser sig ha ensamrätt på deras tolkning och följare ska avskärma sig från resten av samhället.

Se att till och med extrema kristna rörelser som amish-samhället tillåter ungarna att gå ut på en ett års Rumspringa när de är unga vuxna där de får gå ut i riktiga världen och sedan bestämma ifall de vill leva som amish eller inte. Rentav så är det 10-15% som väljer att lämna amish-sekten därefter, och ändå får föräldrar och syskon umgås med dessa, de tillåts äta tillsammans, komma på besök och vara med på bröllop och begravningar.

Det är ju för att de är väldigt renlärda bibelföljare som verkligen tror på vad bibeln lär ut.

Jag nekar inte att kristna sekter existerar som utnyttjar religionen för att tillämpa en mer sektliknande kontroll av individer och där världslig makt och hierarki därmed blir av större vikt än ens vad teologin förkunnar.

Men de där munkarna i Mt Athos är exempel på människor som lever i kollektiv med modesta världsliga behov och där alla delar med sig av fri vilja.

Men när vi diskuterar fri vilja så har vi givetvis många subversiva försök att förföra dig med ideer som inte ens är dina egna överallt omkring dig. Men du kanske tror att folk betalar 100 spänn för en äcklig skosula mellan 2 billiga bröd i Mcdonalds för att det var deras fria vilja att sitta där sedan de var barn? I själva "fria marknaden" så är du exakt så materialistisk som du blivit förförd att bli av propaganda omkring dig och du kan bli lika social utstött av att enbart inte ha exklusiva klädmärken och exempelvis klä dig som en fattiglapp eller "tönt" som ungdom, eller för att du lyssnar på fel musik eller liknande.

Försök att vara en renlärd individ i någon social kontext överhuvudtaget och du lär dig att det alltid finns ett pris för att gå emot strömmen, i alla möjliga situationer. Till och med bland genier inom teoretisk fysik så finns exempelvis tendenser till kulter där strängteoristerna exempelvis socialt har fryst ut fysiker som inte tror på denna matematiska religion som omöjligen kan empiriskt bevisas (med Edward Witten som påve).

Tendensen att social stötta ut folk ur alla typer av sociala umgängen finns ju alltid där.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-09-20 kl. 02:40.
Citera
2026-09-20, 02:57
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Bra tråd!

Du utgår felaktigt från att bara en av förklaringarna stämmer och att någon paradox inte kan råda. Du missar att något kan vara en förutsättning för en utveckling och samtidigt, i sin ursprungliga form, begränsa den typen av utveckling.

I själva verket bidrog kristendomen med universalistiska föreställningar som senare sekulariserades, samtidigt som sekulariseringen gjorde det möjligt för dessa föreställningar att frikopplas från den kristna teologin och kombineras med helt andra idéer. Så man kan betrakta vissa delar av kristendomen som en del av vänsterns idéförhistoria, ett frö till vad som komma skulle -- som möjliggjorde vad som kunde växa fram, men det räckte inte med ett frö utan krävde även modernisering och upplysning för att få en växt.

Så länge kyrkan och den kristna världsåskådningen hade stark kulturell och politisk auktoritet var det svårt att få en självständig sekulär vänsterideologi att etablera sig. Men det innebär inte att fröet till vänsterideologi inte fanns inom kristendomen.

Det påstås att religionsnörderi (alltså mer eller mindre alltid kristendom när det handlar om vita västerlänningar) går hand i hand med att vara relativt välanpassad och att vänstertomteri korrelerar med alla möjliga typer av psykiska sjukdomar och andra dysgeniska vanskligheter. Med tanke på hur kristendom och vänstertomteri speglar varandra kunde man tro att de båda skulle tilltala ungefär samma människovariant men tydligen inte. Känslan blir lite att alla möjliga typer kan tro på utopiska saker som kretsar kring en värld bortom denna värld, det de tror på kan ju aldrig bevisas eller motbevisas. Däremot krävs det alldeles särskilt dåraktiga spärrmongoloider för att tro på utopiska saker som kretsar kring den här världen, deras utopiska vanföreställningar motbevisas ju några miljarder gånger om dagen.

Längtan efter att tro på nåt utopiskt verkar vara en aspekt av väldigt många människors psyken, det är väl en oundviklig respons på världens mest deprimerande aspekter. Och religion är nog det enda rimliga alternativet, att sekularisera denna längtan efter utopiska fantasier och förkunna att den här världen är platsen där dessa fantasier ska förverkligas känns som en obegriplig nivå av stollighet med tanke på att den här världens alla hemskheter är vad som gör att folk måste trösta sig med sina utopiska fantasier. Det känns som lite av en ironi.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-09-20 kl. 03:18.
Citera
2026-09-20, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Jag är inte kristen själv och har ingen längtan efter att bli det, borde väl påpekas.

Vänstertomteri betyder att vi aldrig nånsin kan ta ställning för oss själva och istället måste vara egalitära, alltså låta oss domineras, terroriseras, mördas och sprängas av lakritstroll som vi försörjer genom skattesedeln.

En del påstår ungefär att problemet är att kristendom förkunnar att varje människa har en odödlig själ och att alla dessa själar är lika mycket värda. Om man tror på en religion som förkunnar att det själsliga är viktigare än det världsliga och att etniska främlingar är ens jämlikar i själslig bemärkelse blir det bekymmersamt när diverse vänstermongon börjar kräva att etniska främlingar ska vara lika prioriterade som medlemmar av den egna befolkningen, vanskligt att hitta en stabil grund att stå på när man vill argumentera mot dessa dårar.

Andra påstår att religion förstärker etnocentrism och kollektiv identitet genom att det som är bra för den egna gruppen jämställs med Guds vilja och motsatsen jämställs med hädelse mot Gud. Sociala tabun tenderar att vara sånt som ses som destruktivt för det kollektiva välmåendet, och en stark känsla av moralisk vämjelse mot de som bryter mot sådana tabun är en aspekt av ett konservativt och etnocentriskt samhälle. Det känns som ett rimligt antagande åtminstone, har aldrig bott i ett sånt samhälle. Kristendom är ju rätt nördigt angående det där med att vara själsligt ren, en god grund för att tabubelägga allt möjligt. Och i dagens ateistiska vänstertomtedystopi har vi mer eller mindre bara ett enda socialt tabu; att vara en viting som tar ställning för sin egen grupp.

Känner att det är svårt att ta ställning till vilken sida som har rätt, måste jag välja känner jag nog att jag står närmare den första sidan. Det vore trevligt om nån övertygade mig om det ena eller andra alternativet. Eller kanske vill nån hävda att kristendomen överhuvudtaget inte varit relevant för att det blivit som det blivit.
Kommunistdiktaturen DDR's säkerhetstjänst Stasi infiltrerade den svenska skolan för att hjärntvätta barn att ge upp sin självbevarelsedrift.

En mycket målmedveten och framgångsrik strategi att bryta ned en nations motståndskraft.

https://web.archive.org/web/20200502222516/https://skolvarlden.se/artiklar/den-svenska-ddr-skolan

Det är dessa barn som nu är vuxna och har en så extremt stark övertygelse på vänsterns värdegrund och kommunistisk lysenkoism att fakta, logik och enkla observationer helt saknar betydelse. Även gud eller ickegud har underordnats den kommunistiska hjärntvätt folket utsatts för.

Detta är vad som skapat vänstertomtarna.

Till skillnad från de som genomlidit och vaknat upp ur både nazisternas och kommunisternas totala tankekontroll har Sverige blivit mer kommunistiska än DDR någonsin var. Ingen i DDR skulle accepterat massinvandring av muslimska somalier.
Citera
2026-09-20, 08:02
Medlem
Mechilas avatar
Jag känner att tråden bygger på en märklig utgångspunkt.

Varför försöker ni göra Gud och Jesus till höger eller vänster?

Om man nu ska utgå från Bibeln är det väl snarare tvärtom. Där återkommer gång på gång uppmaningen att hjälpa den fattige, den sjuke, främlingen och den som är i nöd. Samtidigt finns det inget stöd för att göra staten eller något politiskt system till vägen till frälsning.

Det är människans handlingar som står i fokus.

Därför förstår jag inte uppdelningen. Sedan när blev medmänsklighet en vänsteridé? Och sedan när blev "jag sköter bara mitt" en kristen dygd?

Jakobsbrevet säger rent ut att tro utan gärningar är död. Den barmhärtige samariern stannar inte och frågar efter etnicitet, nationalitet eller partitillhörighet innan han hjälper den misshandlade mannen.

Det känns som att många i dag läser in sin politik i Bibeln i stället för att låta Bibeln utmana den egna politiken. Det gäller både höger och vänster.

Jag tror betydligt fler har hört talas om kristendom än faktiskt läst vad Jesus själv lärde ut.
Citera
2026-09-20, 08:19
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Jag är inte kristen själv och har ingen längtan efter att bli det, borde väl påpekas.

Vänstertomteri betyder att vi aldrig nånsin kan ta ställning för oss själva och istället måste vara egalitära, alltså låta oss domineras, terroriseras, mördas och sprängas av lakritstroll som vi försörjer genom skattesedeln.

En del påstår ungefär att problemet är att kristendom förkunnar att varje människa har en odödlig själ och att alla dessa själar är lika mycket värda. Om man tror på en religion som förkunnar att det själsliga är viktigare än det världsliga och att etniska främlingar är ens jämlikar i själslig bemärkelse blir det bekymmersamt när diverse vänstermongon börjar kräva att etniska främlingar ska vara lika prioriterade som medlemmar av den egna befolkningen, vanskligt att hitta en stabil grund att stå på när man vill argumentera mot dessa dårar.

Andra påstår att religion förstärker etnocentrism och kollektiv identitet genom att det som är bra för den egna gruppen jämställs med Guds vilja och motsatsen jämställs med hädelse mot Gud. Sociala tabun tenderar att vara sånt som ses som destruktivt för det kollektiva välmåendet, och en stark känsla av moralisk vämjelse mot de som bryter mot sådana tabun är en aspekt av ett konservativt och etnocentriskt samhälle. Det känns som ett rimligt antagande åtminstone, har aldrig bott i ett sånt samhälle. Kristendom är ju rätt nördigt angående det där med att vara själsligt ren, en god grund för att tabubelägga allt möjligt. Och i dagens ateistiska vänstertomtedystopi har vi mer eller mindre bara ett enda socialt tabu; att vara en viting som tar ställning för sin egen grupp.

Känner att det är svårt att ta ställning till vilken sida som har rätt, måste jag välja känner jag nog att jag står närmare den första sidan. Det vore trevligt om nån övertygade mig om det ena eller andra alternativet. Eller kanske vill nån hävda att kristendomen överhuvudtaget inte varit relevant för att det blivit som det blivit.
Du med flera har feltolkat kristendomen, tror jag som troende (men har lämnar kyrkan just på grund av din tolkning.)

Att älska sin nästa och vända andra kinden till, handlar inte om att vara undergiven.

Att du tänker som du gör grundar sig i att du är uppväxt i ett kristet land, oavsett om du är troende eller ej. Få greppar detta. Hade du varit uppväxt i ett muslimskt eller judiskt eller vilket land grundat på religiösa aspekter som helst, hade din utgångspunkt varit annorlunda. För mig som växt upp i Sverige är det självklart att våra värderingar och tro grundar sig i kristen moral. Det är sanningen för mig, även om jag respekterar att andra tror vad de vill på sitt håll. De ska bara inte vara här och förstöra det vi troende eller ateister (med noll koll) lever för, och alltid gjort.
Citera
2026-09-20, 08:26
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag känner att tråden bygger på en märklig utgångspunkt.

Varför försöker ni göra Gud och Jesus till höger eller vänster?

Om man nu ska utgå från Bibeln är det väl snarare tvärtom. Där återkommer gång på gång uppmaningen att hjälpa den fattige, den sjuke, främlingen och den som är i nöd. Samtidigt finns det inget stöd för att göra staten eller något politiskt system till vägen till frälsning.

Det är människans handlingar som står i fokus.

Därför förstår jag inte uppdelningen. Sedan när blev medmänsklighet en vänsteridé? Och sedan när blev "jag sköter bara mitt" en kristen dygd?

Jakobsbrevet säger rent ut att tro utan gärningar är död. Den barmhärtige samariern stannar inte och frågar efter etnicitet, nationalitet eller partitillhörighet innan han hjälper den misshandlade mannen.

Det känns som att många i dag läser in sin politik i Bibeln i stället för att låta Bibeln utmana den egna politiken. Det gäller både höger och vänster.

Jag tror betydligt fler har hört talas om kristendom än faktiskt läst vad Jesus själv lärde ut.
Klokt.

Islam är både politik och tro. Kristendomen är det inte. Även om det finns avarter, och den svenska kyrkan svikit sina medlemmar. Tro på den kristna guden är för mig personlig och privat. Samtidigt som jag vet att hela vårt samhälle bygger på den. Något många ateister är hjärntvättade att förneka. Ändå är de arga på att andra inte följer den kristna moralen och vill i sin enfald följa den nya värdegrunden som enbart gynnar eliten.
Citera
2026-09-20, 09:44
Avslutad
Citat:
Jehovas vittnen är väl en utav de få samfunden som inte ens ser andra kristna som kristna bröder, utan anser sig ha ensamrätt på deras tolkning och följare ska avskärma sig från resten av samhället.

Se att till och med extrema kristna rörelser som amish-samhället tillåter ungarna att gå ut på en ett års Rumspringa när de är unga vuxna där de får gå ut i riktiga världen och sedan bestämma ifall de vill leva som amish eller inte. Rentav så är det 10-15% som väljer att lämna amish-sekten därefter, och ändå får föräldrar och syskon umgås med dessa, de tillåts äta tillsammans, komma på besök och vara med på bröllop och begravningar.

Det är ju för att de är väldigt renlärda bibelföljare som verkligen tror på vad bibeln lär ut.

Jag nekar inte att kristna sekter existerar som utnyttjar religionen för att tillämpa en mer sektliknande kontroll av individer och där världslig makt och hierarki därmed blir av större vikt än ens vad teologin förkunnar.

Men de där munkarna i Mt Athos är exempel på människor som lever i kollektiv med modesta världsliga behov och där alla delar med sig av fri vilja.

Men när vi diskuterar fri vilja så har vi givetvis många subversiva försök att förföra dig med ideer som inte ens är dina egna överallt omkring dig. Men du kanske tror att folk betalar 100 spänn för en äcklig skosula mellan 2 billiga bröd i Mcdonalds för att det var deras fria vilja att sitta där sedan de var barn? I själva "fria marknaden" så är du exakt så materialistisk som du blivit förförd att bli av propaganda omkring dig och du kan bli lika social utstött av att enbart inte ha exklusiva klädmärken och exempelvis klä dig som en fattiglapp eller "tönt" som ungdom, eller för att du lyssnar på fel musik eller liknande.

Försök att vara en renlärd individ i någon social kontext överhuvudtaget och du lär dig att det alltid finns ett pris för att gå emot strömmen, i alla möjliga situationer. Till och med bland genier inom teoretisk fysik så finns exempelvis tendenser till kulter där strängteoristerna exempelvis socialt har fryst ut fysiker som inte tror på denna matematiska religion som omöjligen kan empiriskt bevisas (med Edward Witten som påve).

Tendensen att social stötta ut folk ur alla typer av sociala umgängen finns ju alltid där.

Du bara slingrar dig i all oändlighet.

Du kan inte textremsa, gaslighta och relativisera bort att kristendomen och all organiserad religion fundamentalt är kollektivistisk och sekteristisk.

Varför är just du mån om att försvara kristendomen?
Citera
2026-09-20, 14:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du bara slingrar dig i all oändlighet.

Du kan inte textremsa, gaslighta och relativisera bort att kristendomen och all organiserad religion fundamentalt är kollektivistisk och sekteristisk.

Varför är just du mån om att försvara kristendomen?

Du tycks tro att den "religiösa instinkten" försvinner så fort religion inte är involverad, men jag säger att det inte är fallet.

Grupper organiserar sig kring ideer och individuella tänkare riskerar alltid att bannlysas ifall de inte håller sig till gruppens premiser om vad som är sant/falskt.

Tror du att du är mer illa behandlat bland kristna exempelvis som dissident än ifall du i en humaniorautbildning i universitet kommer ut som SDare?
Citera
2026-09-20, 15:28
Avslutad
Citat:
Du tycks tro att den "religiösa instinkten" försvinner så fort religion inte är involverad, men jag säger att det inte är fallet.

Grupper organiserar sig kring ideer och individuella tänkare riskerar alltid att bannlysas ifall de inte håller sig till gruppens premiser om vad som är sant/falskt.

Tror du att du är mer illa behandlat bland kristna exempelvis som dissident än ifall du i en humaniorautbildning i universitet kommer ut som SDare?

Nej jag har ju redan antytt att sekularismen bara är en fortsättning på kristen axiologi.

Du verkar ha svårt att läsa mellan rader.
Citera
2026-09-20, 16:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej jag har ju redan antytt att sekularismen bara är en fortsättning på kristen axiologi.

Du verkar ha svårt att läsa mellan rader.

Men jag nämnde just en instinkt, och detta sträcker ju sig långt bortom kristendomen och i princip till alla idevärldar som någonsin har existerat.

Instinkten att skapa grupper kring ideer och myter, samt bannlysa de som inte håller sig till det som av gruppen anses heligt.

Detta har försigått sedan mänsklighetens begynnelse, kristna har ofta varit mer förlåtande till avfällingar än andra ideologier.
Citera
2026-09-20, 17:34
Medlem
FunAndGamess avatar
Kristna uppskattar tjusigheter eller hur, åtminstone gjorde de väl det när kristendomen var som mäktigast i vitingvärlden. Det var, vill jag minnas, en del gnöl om att konstnärlig skönhet förde människan närmare Gud, och därför var så underbar. De lyckades säkert infektera diverse konstnärers ambitioner med sin töntighet men likväl hade de åtminstone ett intresse för det vackra och ett visst mått av duglighet att skapa stiliga saker. Även där har vi en aspekt där man kan tycka att kristna och vänstertomtar borde vara lika men är varandras raka motsatser. Vänstertomtar är istället besatta av att förfula allting, modern konst och dylikt bögeri.

Trevlig video: https://www.youtube.com/watch?v=fKKe0Pcwn2Q
"And what this found was that the medial orbital frontal cortex part of the brain is implicated in beauty, so those who have strong connections in this part of the brain are more likely to appreciate beauty..."
"...and those who have damage, essentially, to that part of the brain are more likely to basically like things that are ugly and hideous and unattractive..."
"...that part of the brain is very close to another part of the brain called the posterior frontal cortex and research has shown..."

Orkar inte citera mer men vad han får sagt är att den sistnämnda delen av hjärnan är kopplad till både etnocentrism och religiositet, och denna del är alltså i närheten av delen som får folk att trivas bättre i närheten av skönhet. Och har man en hjärna där de aktuella delarna är undermåliga blir man tvärtemot, alltså en vänstertomte. Och det är intressant med tanke på att en ganska så vanlig syn på vänstertomteri är att det bör betraktas på ungefär samma sätt som en religion (total verklighetsfrånvändhet, inget kan nånsin förklaras, allt låter som hämtat ur nån dårhuspatients dagbok, man fortsätter tro på saker oavsett hur många gånger raka motsatsen bevisas vara sann osv.) men baserat på vad diverse hjärnforskningsnördar säger är det tvärtom så att vänstertomteri korrelerar med att den religiösa delen av hjärnan inte håller måttet.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-09-20 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in