2026-09-19, 19:30
Medlem
Ballcancers avatar
Jag är nästan aldrig inne på facebook längre men så en dag av ren tristess kollade jag in utbudet.

Det kryllar alltså av riktigt dåligt gjorda AI filmer. Det är alltså videor som ska föreställa människor men som man (om man inte är under fem år) förstår uppenbarligen är AI.

Det som förbryllar mig är de som rör sig i kommentarsfälten som inte verkar förstå att det är AI.

Kan alla dessa människor vara efterblivna? Är det bottar hela slanten? Jag vill inte leva i en värld där de här männisorna får rösta eller skaffa barn. När jag tänker efter så förstår jag varför världen ser ut som den gör om det här är de som rör sig ibland oss.

AI ska ju tydligen förinta oss om några år men tills dess skulle jag vilja veta om någon där ute kommit i kontakt med en sån person på riktigt?
Vad är det för människor?
Citera
2026-09-19, 19:53
Avslutad
Finns många som denna tråd.

https://www.reddit.com/r/TrueOffMyChest/comments/1kctzw1/chat_gpt_is_my_best_friend_pretty_much/?tl=sv

https://www.bt.se/boras/valdtog-sin-partner-fragade-chatgpt-om-rad/

https://www.prevent.se/arbetsliv/halsa/2025/allt-fler-valjer-ai-framfor-manskliga-samtalspartners/
Citera
2026-09-19, 20:00
Avslutad
Haha, ja, för om någon inte omedelbart upptäcker AI i ett videoklipp så måste det ju vara en bot. Fantastiskt avancerad slutledning.

Folk tittar på ett klipp i några sekunder och scrollar vidare. Alla sitter inte och pixelpeep:ar efter konstiga fingrar och skuggor för att fastställa videons autenticitet.

Det verkligt intressanta här är väl snarare att AI-genererat material börjar bli så pass övertygande att man inte längre kan ta en video som självklart bevis för att något faktiskt har hänt. Men visst, "alla som inte ser det direkt är bottar" är ju också en analys.
Citera
2026-09-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Jag är nästan aldrig inne på facebook längre men så en dag av ren tristess kollade jag in utbudet.

Det kryllar alltså av riktigt dåligt gjorda AI filmer. Det är alltså videor som ska föreställa människor men som man (om man inte är under fem år) förstår uppenbarligen är AI.

Det som förbryllar mig är de som rör sig i kommentarsfälten som inte verkar förstå att det är AI.

Kan alla dessa människor vara efterblivna? Är det bottar hela slanten? Jag vill inte leva i en värld där de här männisorna får rösta eller skaffa barn. När jag tänker efter så förstår jag varför världen ser ut som den gör om det här är de som rör sig ibland oss.

AI ska ju tydligen förinta oss om några år men tills dess skulle jag vilja veta om någon där ute kommit i kontakt med en sån person på riktigt?
Vad är det för människor?
Dumheten verkar växa iom ai utbredning. Fb, en till synes snygg madam på bild med texten "Amanda har sökt dig 4 gånger" och man ser kommentarsfältet "Hej snygging" osv. Wtf?
Citera
2026-09-19, 20:16
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Haha, ja, för om någon inte omedelbart upptäcker AI i ett videoklipp så måste det ju vara en bot. Fantastiskt avancerad slutledning.

Folk tittar på ett klipp i några sekunder och scrollar vidare. Alla sitter inte och pixelpeep:ar efter konstiga fingrar och skuggor för att fastställa videons autenticitet.

Det verkligt intressanta här är väl snarare att AI-genererat material börjar bli så pass övertygande att man inte längre kan ta en video som självklart bevis för att något faktiskt har hänt. Men visst, "alla som inte ser det direkt är bottar" är ju också en analys.
Jo men det här är videos med "artister" eller "modeller" som uppenbarligen är AI. Och människorna i kommentarerna verkar vara "fans".. Det är därför det är oroväckande. Alltså inte ett fall av att man scrollar förbi något som kan vara AI, det gör nog alla.
Citera
2026-09-19, 20:17
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Dumheten verkar växa iom ai utbredning. Fb, en till synes snygg madam på bild med texten "Amanda har sökt dig 4 gånger" och man ser kommentarsfältet "Hej snygging" osv. Wtf?
Precis det här jag menar. Det är det folket jag genuint vill veta hur de är funtade.
Citera
2026-09-19, 20:37
Medlem
Citat:
Jo men det här är videos med "artister" eller "modeller" som uppenbarligen är AI. Och människorna i kommentarerna verkar vara "fans".. Det är därför det är oroväckande. Alltså inte ett fall av att man scrollar förbi något som kan vara AI, det gör nog alla.
Du tycker att det är oroväckande att det finns idioter? Oroväckande...
Citera
2026-09-19, 21:12
Medlem
Glostrups avatar
Har du aldrig sett en normalfördelningskurva för intelligens?

Sen är även vissa människor med normalhögt eller t.o.m relativt högt iq ganska naiva, godtrogna och faller för desinformation eller bedrägerier som är direkt klumpiga och uppenbara.
Citera
2026-09-19, 21:56
Avslutad
Citat:
Fast det är väl egentligen inte så konstigt. Folk har ju i alla tider blivit fans av fiktiva karaktärer, animerade figurer och påhittade personas. Skillnaden nu är att AI kan skapa en person som ser och beter sig tillräckligt verklig ut för att gränsen mellan ”påhittad figur” och ”riktig människa” blir betydligt suddigare.

Det intressanta är därför inte att folk missar att en video är AI-genererad, utan att vi håller på att få en situation där en person kan ha ett helt ”liv” på nätet utan att personen någonsin har existerat.

Det lär bli betydligt märkligare när AI-profiler får följare som tror att de följer en verklig människa, trots att allt – bilder, videos, rösten och personligheten – är syntetiskt.
Citera
2026-09-19, 22:15
Medlem
Klassiska idioter, jag brukar föra så enkla samtal med dem som möjligt så man slipper lyfta hela ämnet.

En vet jag på rak arm är en riktigt korkad, hon fattade inte när uppenbara 4 sekunder långa klipp var ai och sitter väl fortfarande och förkovrar sig i dem som godis.

"När dom får vargöron från ingenstans dåååå vet jag nått inte riktigt stämmer"
Citera
2026-09-19, 23:25
Medlem
Tjoflos avatar
Min mamma skickar alltid massa länkar som har råd på hur man säkrar sitt hem, eller fixar smarta saker i trädgården. Tror inte hon förstår att det är AI och totalt ointressant för mig att se eftersom tipsen är så dumma.
Citera
2026-09-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026

Det är inte alls intressant. Det är totalt ointressant. Intressant är det när människor lagt ned tid, energi, mod att fronta något, och varför de gör det.

Något annat nytt och helt ointressant AI-fenomen är true crime som presenteras av människor av kött och blod, men som man fattar har redigerats av AI så att det blir en urvattnad gröt och hur trist som helst. Då hoppar man vidare, rätt förbannad på att bli bestulen på tid. Och det är också totalt ointressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in