Citat:
Ursprungligen postat av
Tosstenpoposten
Du betvivlar alltså logiken i det abstrakta genom att betvivla det absoluta, och undrar var logiken i det ligger. Är det korrekt uppfattat?
Eller undrar du som många, hur din upplevda logik kan anpassas till det mer vedertagna absoluta?
Delvis, men jag tänker nog mer på den senare frågan, fast med ett annat fokus.
Om logiken omfattar oss, så omfattar den också våra försök att förstå och definiera det absoluta. Då blir frågan om det är vår bedömning av egenskaperna som är ofullständig, oavsett hur eniga vi är om vad som är rimligt att konstatera och hur vi bör förhålla oss till verkligheten.
Det jag ifrågasätter är därför inte nödvändigtvis logiken i det abstrakta eller det absoluta i sig, utan vilken förmåga vi har att konstatera att exempelvis allvetande, allmakt och allestädesnärvaro faktiskt är konsekventa och meningsfulla egenskaper.
Om vi aldrig kan överblicka deras fullständiga innebörd, på vilka grunder kan vi då avgöra att de är rimliga att förlita oss på till att börja med?
Jag undrar alltså om vi alltför snabbt utgår från att definitionerna beskriver möjliga egenskaper, i stället för att först undersöka vilka förutsättningar som krävs för att vi ens ska kunna göra ett sådant konstaterande.