2026-09-19, 08:49
Medlem
israelisinnocents avatar
I nödfall kan ju hända att man har spolarväyska liggande, eller så bygger man en omkopplare från spolartanken
Det är väl nån brandfarlig etikett på spolarvätskan, kanske den koncentrerade
Jag har testat i stormkök, har för mig det gick lättare när den blev varm

Bensin vs dieselbil?
Som att tanka t - röd?

Jag har läst om detta men hittar nu ingenting
Frågar Ai men den varnar bara att det är farligt

Några länkar där de tankat lite annat
(FB) 5 eller 10l reservdunk bensin i bilen?
Citera
2026-09-19, 09:01
Medlem
bithaxs avatar
Spolarvätska är utspädd med typ 2 delar vatten på 1 del vätska om det inte är koncentrerat. Så det lär aldrig kunna funka.
Senast redigerad av bithax 2026-09-19 kl. 09:04.
Citera
2026-09-19, 09:08
Medlem
Kanalen Odiffat på Youtube körde en bil på spolarvätska för massa år sen.
Citera
2026-09-19, 09:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Garage54 provade lite olika "bränlsen" i en gammal Lada, det gick oväntat bra. https://www.youtube.com/watch?v=GKYN8v0QOsc

En gammal saab kunde man köra på nästan vad som helst som brann. Har för mig jag minns någon test där dom provade allt möjligt, gick t o m på parfym men inte speciellt bra.
Citera
2026-09-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
I nödfall kan ju hända att man har spolarväyska liggande, eller så bygger man en omkopplare från spolartanken
Det är väl nån brandfarlig etikett på spolarvätskan, kanske den koncentrerade
Jag har testat i stormkök, har för mig det gick lättare när den blev varm

Bensin vs dieselbil?
Som att tanka t - röd?

Jag har läst om detta men hittar nu ingenting
Frågar Ai men den varnar bara att det är farligt

Några länkar där de tankat lite annat
(FB) 5 eller 10l reservdunk bensin i bilen?

Spolartanken brukar man ju ladda med utspädd lösning, i bland så tunnt som en del T-blå och tio delar vatten - inget jag förväntar mig att man skall kunna köra en förbränningsmotor på.

Sen är det ju en viss skillnad på en gammal bil med förgasarmotor och en modern bil. Den med förgasarmotor kan du kanske mixtra med så att du kan köra på vad-du-vill hur du vill. Med moderna bilar däremot så får du ju inte ens göra det som du tänker dig.

Sen kanske du borde fundera på att lösa det på ett bättre sätt om det är så att du brukar få soppa torsk i parti och minut. Ett förslag skulle kunna vara att tanka bilen så du har soppa så att det räcker, tanka när varningslampan lyser istf att fortsätta tills du kör på ångorna.

Gör du det så är det otroligt ovanligt att man får soppatorsk skulle jag vilja säga. Jag har bara råkat ut för det en gång och då är det nog en bättre taktik att hantera det där och då.
Citera
2026-09-19, 12:10
Medlem
mikaelss avatar
En etanolbil kanske klarar det, särskilt om du kör koncentrerad spolarvätska.
Jag skulle dock inte chansa.
Citera
2026-09-19, 13:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Fast är lite som airbags, jättebra när det väl behövs
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Spolartanken brukar man ju ladda med utspädd lösning, i bland så tunnt som en del T-blå och tio delar vatten - inget jag förväntar mig att man skall kunna köra en förbränningsmotor på.

Sen är det ju en viss skillnad på en gammal bil med förgasarmotor och en modern bil. Den med förgasarmotor kan du kanske mixtra med så att du kan köra på vad-du-vill hur du vill. Med moderna bilar däremot så får du ju inte ens göra det som du tänker dig.

Sen kanske du borde fundera på att lösa det på ett bättre sätt om det är så att du brukar få soppa torsk i parti och minut. Ett förslag skulle kunna vara att tanka bilen så du har soppa så att det räcker, tanka när varningslampan lyser istf att fortsätta tills du kör på ångorna.

Gör du det så är det otroligt ovanligt att man får soppatorsk skulle jag vilja säga. Jag har bara råkat ut för det en gång och då är det nog en bättre taktik att hantera det där och då.
Citera
2026-09-19, 13:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Garage54 provade lite olika "bränlsen" i en gammal Lada, det gick oväntat bra. https://www.youtube.com/watch?v=GKYN8v0QOsc

En gammal saab kunde man köra på nästan vad som helst som brann. Har för mig jag minns någon test där dom provade allt möjligt, gick t o m på parfym men inte speciellt bra.
Ja det var den jag länkade synd att de inte testade spolarvätska och koskenkorva
Citera
2026-09-19, 13:01
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Kanalen Odiffat på Youtube körde en bil på spolarvätska för massa år sen.
Tack ska leta upp den
Citera
2026-09-19, 14:04
Medlem
Körde själv soppatorsk med en mc en gång när jag funderade på att slå i en Jägermeister jag hade med mig. Vågade inte då jag var rädd att den är för klistrig och skulle sätta sig i munstycke osv i förgasaren. Det vore nog bättre med en vodka eller liknande? Började gå men fick snabbt åka med någon snäll bilist.
Citera
2026-09-19, 14:54
Medlem
Citat:
Fast är lite som airbags, jättebra när det väl behövs

Med den lilla skillnaden att konsekvenserna av att krocka i högre hastigheter och att få soppatorsk är liiiite olika.

Att få soppatorsk är inte hela världen och händer rätt sällan. De få gånger man får soppatorsk så löser man det då istället för att skapa en lösning på förhand för något man inte vet om det skall hända.
Citera
2026-09-19, 15:14
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Tack ska leta upp den
Jag googlade och dom postade videon 22/7 -19.

I samma googling lärde jag mig något nytt;

Citat:
Det här händer om spolarvätskan saknas
Böter: Kostar ofta 500 kr.
Anmärkning: Polisen behandlar felet som en besiktningsanmärkning.
Körförbud: Bilen kan beläggas med körförbud om sikten är så dålig att det äventyrar trafiksäkerheten, och du måste då ombesiktiga bilen.
Iofs ganska logiskt men jag har aldrig reflekterat över att man kan få böter om man har slut/inte fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in