2026-09-19, 15:25
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag googlade och dom postade videon 22/7 -19.

I samma googling lärde jag mig något nytt;

Iofs ganska logiskt men jag har aldrig reflekterat över att man kan få böter om man har slut/inte fungerar.

det där är saker som polisen inte haft tid med på två decennier, så knappast någon risk.
Citera
2026-09-19, 20:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Med den lilla skillnaden att konsekvenserna av att krocka i högre hastigheter och att få soppatorsk är liiiite olika.

Att få soppatorsk är inte hela världen och händer rätt sällan. De få gånger man får soppatorsk så löser man det då istället för att skapa en lösning på förhand för något man inte vet om det skall hända.
Sker många olyckor när folk får soppatorsk i väggrenen
Citera
2026-09-19, 20:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Garage54 lade precis upp en ny video på samma ämne: https://www.youtube.com/watch?v=Yi84-cYf5ok
Citera
2026-09-19, 20:59
Medlem
När det nytt med E85 och folk höll på mycket med konvertering av gamla bensinbilar, var det en som provade hur mycket vatten han kunde spä ut E85 med. Bilen var en 70-talsbil med mekanisk insprutning (K-jetronic) och jag tror han kunde köra - men nätt och jämnt - med 55 % E85 och 45 % vatten.

Har man slut på spolarvätska i slaskväder får man försöka utnyttja rejäla blöta slaskstänk från mötande trafik för att få vindrutan ren.
Det är något folk som körde med gamla VW bubblor med tryckluftdriven vindrutespolare (de tog tryckluften från reservhjulet) fick så lov att lära sig, det var ganska sällan vindrutespolaren fungerade på de bilarna.
Citera
2026-09-19, 23:12
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag googlade och dom postade videon 22/7 -19.

I samma googling lärde jag mig något nytt;

Iofs ganska logiskt men jag har aldrig reflekterat över att man kan få böter om man har slut/inte fungerar.
Jag brukar roa mig med att läsa google maps recensioner

En del besiktningsstationer får nwgativa omdömen efter att ha underkänt pga slut på spolarvätska

Oklart om de är nitiska eller det är så överallt

Jag tycker det är bra, att köra utan spolarvätska blir som att köra utan torkare
Och dessutom ingen spolarvätska att använda som reservtank xD
Citera
2026-09-19, 23:35
Medlem
israelisinnocents avatar
Odiffat kör på konc spolarvätska och tycker bilen blir piggare

https://www.youtube.com/watch?v=dF6u7aKsMAM

Här är geminis förklaring

Att du hällde koncentrerad spolarvätska i tanken beror på en fysikalisk och kemisk slump – du har av misstag skapat en primitiv form av vatten-metanolinsprutning.
Detta är dock en högklassig illusion som snabbt kan sluta i motorras. Här är förklaringen till varför bilen känns pigg just nu, och varför du omedelbart måste åtgärda situationen.
Varför känns bilen piggare?Högoktanig alkohol (Metanol/Etanol): Koncentrerad spolarvätska består till stor del av alkohol (oftast etanol eller metanol). Alkohol har ett betydligt högre oktantal än bensin. Det fungerar som ett högpresterande racingbränsle som gör att motorns knackningssensorer tillåter en mer aggressiv tändning, vilket ger en tillfällig känsla av mer kraft."
Ångtvätt" av motorn: Spolarvätskan innehåller också vatten. När vattnet kommer in i de glödheta cylindrarna förångas det omedelbart och expanderar kraftigt (så kallade mikroexplosioner), vilket ökar trycket på kolvarna. Dessutom "ångtvättar" vattnet bort gamla sotavlagringar från ventiler och kolvtoppar, vilket kan få en gammal motor att tillfälligt gå jämnare.
Kylningseffekt: När vatten och alkohol förångas sänks temperaturen i förbränningsrummet dramatiskt. Svalare luft är tätare och innehåller mer syre, vilket ger en mer effektiv förbränning.

Varför detta är livsfarligt för din bil
Även om bilen känns som en sportbil just nu, är spolarvätska absolut inte gjort för att driva en bensinmotor. Om du fortsätter köra riskerar du följande inom mycket kort tid:
Rost och korrosion: Vatten och alkohol drar till sig fukt och är extremt aggressivt mot bilens bränslesystem. Din bränslepump, spridare och bränsleledningar (som inte är byggda för detta) kommer att börja rosta inifrån.
Skadad smörjning: Alkohol och vatten tvättar bort den skyddande oljefilmen på cylinderväggarna. Detta leder till extremt högt slitage och kan göra att motorn nyper (skär ihop).
Smälta kolvar (Mager blandning): Alkohol kräver mycket mer bränslevolym än bensin för att förbränningen ska bli rätt.
Din bils styrsystem förstår inte detta och kommer att köra motorn på en alldeles för "mager" bränsleblandning. Det gör att temperaturen i cylindrarna plötsligt kan skjuta i höjden och smälta kolvarna.
Tvättmedel och tillsatser: Spolarvätska innehåller tensider (tvål/diskmedel) för att rengöra rutan. När dessa bränns i motorn bildas klibbiga rester som sätter igen spridare och kan förstöra katalysatorn.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-09-19 kl. 23:39.
Citera
2026-09-19, 23:39
Medlem
israelisinnocents avatar
Mer om water injection

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engine)

Saab used water injection in the 1978 Saab 99 Turbo S for an extra 15–20 hp (11–15 kW) on its 2-litre engine and in the 1980 Saab 900 Enduro.

In 2015, BMW introduced a version of their high performance coupe, the BMW M4 GTS with the straight-6 2,979 cc turbocharged BMW S55 engine, that combined water injection with intercooling. With the aid of the system, BMW stated that the GTS got a 37 kW (50 hp) boost, increasing power to 368 kW (493 hp) and torque to 600 N⋅m (443 lb⋅ft).
Citera
2026-09-20, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Odiffat kör på konc spolarvätska och tycker bilen blir piggare

https://www.youtube.com/watch?v=dF6u7aKsMAM

Här är geminis förklaring

Att du hällde koncentrerad spolarvätska i tanken beror på en fysikalisk och kemisk slump – du har av misstag skapat en primitiv form av vatten-metanolinsprutning.
Detta är dock en högklassig illusion som snabbt kan sluta i motorras. Här är förklaringen till varför bilen känns pigg just nu, och varför du omedelbart måste åtgärda situationen.
Varför känns bilen piggare?Högoktanig alkohol (Metanol/Etanol): Koncentrerad spolarvätska består till stor del av alkohol (oftast etanol eller metanol). Alkohol har ett betydligt högre oktantal än bensin. Det fungerar som ett högpresterande racingbränsle som gör att motorns knackningssensorer tillåter en mer aggressiv tändning, vilket ger en tillfällig känsla av mer kraft."
Ångtvätt" av motorn: Spolarvätskan innehåller också vatten. När vattnet kommer in i de glödheta cylindrarna förångas det omedelbart och expanderar kraftigt (så kallade mikroexplosioner), vilket ökar trycket på kolvarna. Dessutom "ångtvättar" vattnet bort gamla sotavlagringar från ventiler och kolvtoppar, vilket kan få en gammal motor att tillfälligt gå jämnare.
Kylningseffekt: När vatten och alkohol förångas sänks temperaturen i förbränningsrummet dramatiskt. Svalare luft är tätare och innehåller mer syre, vilket ger en mer effektiv förbränning.

Varför detta är livsfarligt för din bil
Även om bilen känns som en sportbil just nu, är spolarvätska absolut inte gjort för att driva en bensinmotor. Om du fortsätter köra riskerar du följande inom mycket kort tid:
Rost och korrosion: Vatten och alkohol drar till sig fukt och är extremt aggressivt mot bilens bränslesystem. Din bränslepump, spridare och bränsleledningar (som inte är byggda för detta) kommer att börja rosta inifrån.
Skadad smörjning: Alkohol och vatten tvättar bort den skyddande oljefilmen på cylinderväggarna. Detta leder till extremt högt slitage och kan göra att motorn nyper (skär ihop).
Smälta kolvar (Mager blandning): Alkohol kräver mycket mer bränslevolym än bensin för att förbränningen ska bli rätt.
Din bils styrsystem förstår inte detta och kommer att köra motorn på en alldeles för "mager" bränsleblandning. Det gör att temperaturen i cylindrarna plötsligt kan skjuta i höjden och smälta kolvarna.
Tvättmedel och tillsatser: Spolarvätska innehåller tensider (tvål/diskmedel) för att rengöra rutan. När dessa bränns i motorn bildas klibbiga rester som sätter igen spridare och kan förstöra katalysatorn.
Har för mig att SAAB hade "metanolinsptutning" direkt från spolarbehållaren för att kunna laddapå med mer Turbotryck på de första Turbo SAABarna.

Metanolblandningen förhindrar så kallad "spikning" vilket snabbt förstör motorn.
Citera
2026-09-20, 04:05
Medlem
Hade en kompis i min ungdom som jobbade på en billackverkstad.

När han hade ont om pengar så tankade han moppen med Thinner.

Thinner användes för att tunna ut färgen och för att rengöra färgsprutan efteråt.
Moppen gick helt normalt men rök svart...
Citera
2026-09-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Sker många olyckor när folk får soppatorsk i väggrenen

Och du menar att dessa beror på att personen ifrågan inte har någon reservdunk med sig?

Frågan är om inte många av dessa olyckor, beror på att personen står där på vänstersidan av bilen och fumlar med sin reservdunk? Jag är inte så övertygad om att den där reservdunken är det som räddar dig från en allvarligare olycka vid eventuellt soppatorsk med andra ord.
Citera
2026-09-20, 08:33
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Och du menar att dessa beror på att personen ifrågan inte har någon reservdunk med sig?

Frågan är om inte många av dessa olyckor, beror på att personen står där på vänstersidan av bilen och fumlar med sin reservdunk? Jag är inte så övertygad om att den där reservdunken är det som räddar dig från en allvarligare olycka vid eventuellt soppatorsk med andra ord.
Just därför behövs en omkopplare inifrån bilen
Bra om man ska göra säkra omkörningar också
Citera
2026-09-20, 08:41
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Har för mig att SAAB hade "metanolinsptutning" direkt från spolarbehållaren för att kunna laddapå med mer Turbotryck på de första Turbo SAABarna.

Metanolblandningen förhindrar så kallad "spikning" vilket snabbt förstör motorn.
Ja kolla citatet från wiki ovan

Inte dåligt med 13% mer kraft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in