Citat:
Ursprungligen postat av
Pitschka
Det är ju detta som är intressant.
Jag gillar att spekulera i ett framtida scenario där aversionen mot USA medför att Europa/Kanada bildar en egen försvarsallians (med ytterligare egna kärnvapen).
Och hur de juridiska möjligheterna för en exkludering av USA:s närvaro på Grönland ser ut pga detta.
Något som avtalet ej verkar reglera?
I övrigt ogillar jag avtal som "förutsätter".
Den springande punkten.
Förutsättningar kräver övrig juridisk back-up.
Något som verkar saknas här, inte minst med ett för närvarande tandlöst FN.
Jovisst, det är i grunden en politisk snarare än juridisk (rättslig) överenskommelse. Det är ju påtagligt att det inte sägs någonting om frågan: ifall endera parten anses bryta grovt mot reglerna i avtalet, vem ska i så fall gå in ochj rätta till saken, ev. utdöma straff eller sanktioner? Och vilken instans ska avgöra ifall det har skett regelbrott? Om sådana "Policing the Deal"- frågor sägs det i stort sett ingenting, och svaret är förstås att sådana förhandlingar får man ta på politisk och diplomatisk väg, och då kan tillämpningen av reglerna i praktiken också ändras en del.
Jag skulle tro att många amerikaner helt enkelt tänker "nå, om Danmark eller Grönland inte vill föga sig efter hur vi tänker spela spelet, så kan vi helt enkelt gå in och ta över Grönland, eller på annat sätt tvinga oss till att vår tolkning gäller - Because we Can!". Den sortens "backstop by force" är en vanlig genväg eller tankefigur när amerikaner diskuterar frågor om utrikespolitik och USA:s roll i världen, men den har naturligtvis i sig ingen rättslig grund.
Överenskommelsen stadgar att om Grönland i framtiden blir självständigt, så ska Danmark och Grönland gemensamt (i samråd) se till 1)att landet blir kvar inom NATO, 2) att Grönland ikläder sig alla de plikter och rättigheter som tillkom Danmark i detta tidigare avtal. Detta förutsätts alltså ske inom ramen för NATO:s samarbete.
Ingenting om eventualiteterna att 1) USA lämnar NATO; eller 2) NATO upplöses som allians - vad händer då`Men eftersom NATO är så centralt för hela denna deal, så går det inte att tolka detta som att avtalet med nödvändighet fortsätter gälla juridiskt "i evighet" även ifall 1) eller 2) skulle inträffa. Det är bara en övertolkning på fri hand.
Det är ungefär som att jag har sett personer online (även här på Flashback) som har hävdat följande:
1) Eftersom den svenska grundlagen inte säger något direkt om
vem som skulle kunna tänkas underteckna en kapitulation efter ett förlorat krig,
så¨följer det att
2) Kapitulation är
a priori olagligt och ett brott mot författningen, oavsett omständigheterna. Sverige
kan inte genomföra en fullständig militär kapitulation, även om det vore politiskt nödvändigt för att undvika en meningslös fortsatt katastrof.
Det är också ett bakvänt argument på ungefär samma sätt. Att det saknas tydliga regler för ett fall som man hoppas aldrig ska inträffa betyder inte att någon sorts Dead-Hand-mekanism kickar in om detta ändå skulle ske, och dikterar ett visst utfall.