Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Biltillverkarnas rekommenderade däcktryck är som alltid en kompromiss där bilens vägegenskaper bör ligga högst i prioritering, sen torde bränsleförbrukning komma tvåa
Jag har divergerande uppfattning när det gäller batteribilar.
Där eftersträvas lägsta möjliga energiförbrukning.
Tillverkas speciella däck för batteribilar där mönsterdjupet är betydligt mindre än vad som är gängse för normala/vanliga bilar, där komforten och säkerheten är mer prioriterade än lågt rullmotstånd.
I normalfallet är det optimalt att följa bilfabrikanternas rekommendationer beträffande däcktryck.
Enda bil jag inte följt fabrikantens rekommendation är Citroen 2CV.
Instruktionsboken föreskriver 1,1 bar i 125-400 mm eller 125-380 mm däcken.
Jag trycker i 1,3 bar om jag åker ensam och höjer till 1,5 bak om jag vet med mig att jag ska köra med mycket last.
Annars blir bilen lätt överstyrd.
När det gäller "leken i spenaten" brukar jag lufta ur till 0,8 bar - undantagsfall med 35"

r och bedlockfälgar ner till 0,5 bar.
Men bara i spenaten - transportsträckorna på allmän väg brukar jag blås i 2,5 till 3,5 bar för att det ska rulla lätt även med grova MUD-däck.
Erfarenhetsmässigt lärde man sig att blåsa i upp till 3 bar i 5,60-15" bak på bubblan.
Tror gamla tiders diagonaldäck var mer känsliga för däcktrycket än moderna "Citroendäck" - d v s radialdäck som är allena rådande (även på tyska bilar numera hahaha). Stöveltramparna besegrades av grodätarna på däckfronten hahaha.
Minns hur min bubbla med Porsche 1600 cc motor förändrades vid bytet från original diagonaldäcken till radialdäcken.
Som natt och dag i uppträdande vid kurvtagning.
Visserligen passade jag på att montera amerikansk Camberkompensator bak samtidigt med radialdäcken.
Ursäkta o t.