2026-09-18, 21:13
Medlem
bithaxs avatar
Spelar det någon roll om man kör med samma däcktryck runt om på hela bilen?

Enligt stickern i dörren ska det vara 2,4 fram och 2,2 bak för två gubbar i bilen. Jag brukar bara köra 2,3 runt om. Hur mycket påverkar det?
Senast redigerad av bithax 2026-09-18 kl. 21:16.
Citera
2026-09-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Enligt stickern i dörren ska det vara 2,4 fram och 2,2 bak för två gubbar i bilen. Jag brukar bara köra 2,3 runt om. Hur mycket påverkar det?

Ingenting alls.
Citera
2026-09-18, 22:35
Medlem
Jag har haft bilar där det rekommenderas 3,0 bak och 2,6 fram. Har kört på 3.0 på båda sifor och har funkat bra.
Citera
2026-09-18, 22:36
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Det är generellt sämre att köra med för lågt tryck, både för däckens livslängd och för väggreppet. Det som står i dörren gäller också för den originaldimension som bilen levererades med, med lågprofilsdäck ska normalt trycket ökas.

Sedan kommer du ju att behöva öka trycket bak om du lastar i mer folk och/eller last.
Citera
2026-09-18, 22:40
Medlem
Citat:

Det påverkar inget,
Citera
2026-09-19, 00:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ingenting alls.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har haft bilar där det rekommenderas 3,0 bak och 2,6 fram. Har kört på 3.0 på båda sifor och har funkat bra.

Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Det påverkar inget,

Självklart påverkar det, men hur mycket och vad kan ju bero på vad som är målet med aktuellt tryck, vilken körning det handlar om, och inte minst vilken bil det handlar om.

Biltillverkarnas rekommenderade däcktryck är som alltid en kompromiss där bilens vägegenskaper bör ligga högst i prioritering, sen torde bränsleförbrukning komma tvåa

Men sen beror det ju på hur bilen körs. Biltillverkarna sätter ju ett däcktryck som ska palla även hög fart under lång tid, typ motorväg eller Autobahn. Och dessutom klara paniksituationer som max inbromsning, undanmanöver etc utan att bli ohanterbart.

Kör man mer stillsamma svenska hastigheter så kan avvikelser från rekommenderat däcktryck göra mindre märkbar påverkan på vissa områden.

Jag kör t ex ibland med lägsta rekommenderade däcktrycket på min gamla BMW 7-serie, 0,3 bar under normalt för prioritering av komfort.
Citera
2026-09-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Biltillverkarnas rekommenderade däcktryck är som alltid en kompromiss där bilens vägegenskaper bör ligga högst i prioritering, sen torde bränsleförbrukning komma tvåa

Jag har divergerande uppfattning när det gäller batteribilar.
Där eftersträvas lägsta möjliga energiförbrukning.
Tillverkas speciella däck för batteribilar där mönsterdjupet är betydligt mindre än vad som är gängse för normala/vanliga bilar, där komforten och säkerheten är mer prioriterade än lågt rullmotstånd.

I normalfallet är det optimalt att följa bilfabrikanternas rekommendationer beträffande däcktryck.

Enda bil jag inte följt fabrikantens rekommendation är Citroen 2CV.
Instruktionsboken föreskriver 1,1 bar i 125-400 mm eller 125-380 mm däcken.
Jag trycker i 1,3 bar om jag åker ensam och höjer till 1,5 bak om jag vet med mig att jag ska köra med mycket last.
Annars blir bilen lätt överstyrd.

När det gäller "leken i spenaten" brukar jag lufta ur till 0,8 bar - undantagsfall med 35"r och bedlockfälgar ner till 0,5 bar.
Men bara i spenaten - transportsträckorna på allmän väg brukar jag blås i 2,5 till 3,5 bar för att det ska rulla lätt även med grova MUD-däck.

Erfarenhetsmässigt lärde man sig att blåsa i upp till 3 bar i 5,60-15" bak på bubblan.
Tror gamla tiders diagonaldäck var mer känsliga för däcktrycket än moderna "Citroendäck" - d v s radialdäck som är allena rådande (även på tyska bilar numera hahaha). Stöveltramparna besegrades av grodätarna på däckfronten hahaha.

Minns hur min bubbla med Porsche 1600 cc motor förändrades vid bytet från original diagonaldäcken till radialdäcken.
Som natt och dag i uppträdande vid kurvtagning.
Visserligen passade jag på att montera amerikansk Camberkompensator bak samtidigt med radialdäcken.

Ursäkta o t.
Citera
2026-09-19, 17:07
Medlem
Nej. Inte på vanliga personbilar. Jag har alltid kört med 2.5 bar runt om på alla bilar som jag haft. Förutom på min nuvarande som är tyngre bak pga batterier. Nu kör jag 2.5 fram och 2.7 bak.

Men på det stora hela så spelar det ingen som helst roll. Vill du ha mer grepp - sänk trycket något. Vill du rulla mer ekonomiskt - höj trycket.

Är du osäker så kör 2.5 på alla hjul. 👍🏻
Citera
2026-09-19, 20:51
Medlem
Och gärna ett par tiondels bara extra i dubbade vinterdäck.
Läs dock det finstilta på däcksidorna och gå ALDRIG över max tillåtet tryck för däcket i fråga, annars får man räkna med cordsläpp (bulor) på däcket ganska snart. Till en av mina bilar, som har relativt stora och dyra däck, köpte jag däck av ett lågprismärke sist de skulle bytas men upptäckte sedan att de bara är godkända för 230 kPa (2,3 bar), för den bilen föreskrivs 2,5 bar.

Väggreppet kan bli aningen bättre om man kör med lägre tryck än rekommenderat, men med tanke på de andra nackdelar ett lågt tryck medför bör man bara utnyttja det i undantagsfall (t ex om man har dåliga sommardäck på bilen och måste ta sig hem till vinterdäcken i svår ishalka) och då köra mycket sakta och försiktigt.
Citera
Igår, 09:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har märkt att det varierar från bil till bil vilket däcktryck man ska ha.
På min Nissan Micra skulle man ha i 0,5 Bar över rekommendationen, så blev den mer stabil i höga hastigheter.
På min Citroen Xantia ska man ha exakt som rekommenderat, för däcken arbetar ihop med suspensionen och har man för högt tryck känner man av ojämnheter i vägen tydligare.
På min Volvo V70XC spelar det inte så stor roll. Jag brukar ha i kanske 2,6 Bar för att få lite marginal, där 2,4 är rekommenderat.
Citera
Igår, 09:47
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har en Mazda 3 och kör man med lite last skall den ha 2.5 bar, tung/full last 3.0 bar runt om.

Är däcket slitet på kanterna = För lågt däcktryck.
Är däcket slitet mitt på = För högt däcktryck.
Citera
Igår, 10:39
Medlem
israelisinnocents avatar
Nödbromsa på motorvägen på torr asfalt

Har du för högt tryck eller gamla däck så kickar abs in
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto