2026-09-18, 18:31
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
För några dagar sedan var det ett reportage på TV angående valet. Det handlade om lokala småpartier som fått mycket makt i vissa kommuner eller regioner.

Reportern sa då något i stil med "de har bokstavligt talat sopat banan med etablerade partier", minns inte exakt formulering. Men jag minns det för jag tyckte det var inte korrekt.

Har jag fattat fel vad som menas med "bokstavligt talat" respektive "bildligt talat"?
Eller vet reportrar på TV inte hur man använder dessa uttryck korrekt?
Citera
2026-09-18, 18:46
Medlem
Att säga bokstavligt istället för bildligt är väldigt vanligt. Samma sak ses i engelskan, där man använder literally istället för figuratively.

Det går att diskutera om det är rätt eller fel. Jag skulle säga att det inte är fel. För när man säger bokstavligt i ett sådant fall så är just själva ordet "bokstavligt" inte menat att tolkas bokstavligt, utan genom att säga bokstavligt istället för bildligt så blir det snarare som ett förstärkningsord. När man uttryckligen säger bildligt så hamnar fokus på att poängtera att man faktiskt inte menar det bokstavligt. Så därför är det inte fel. Betydelsen blir lite olika.
Citera
2026-09-18, 18:47
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Reportern sa då något i stil med "de har bokstavligt talat sopat banan med etablerade partier", minns inte exakt formulering. Men jag minns det för jag tyckte det var inte korrekt.

Har jag fattat fel vad som menas med "bokstavligt talat" respektive "bildligt talat"?

Du har rätt.
Tyvärr har jag också noterat detta felaktiga bruk av bokstavligt talat. Det används ibland som ett allmänt förstärkningsuttryck och det stör mig. Praktiskt taget är ofta ett mycket bättre uttryck.
Citera
2026-09-18, 18:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Det går att diskutera om det är rätt eller fel. Jag skulle säga att det inte är fel.

Jag anser definitivt att det är fel. Om man som i TS exempel bokstavligt talat sopar banan så är man ute med en kvast på en friidrottsanläggning (t.ex.) eller så spelar man curling.
Citera
2026-09-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag anser definitivt att det är fel. Om man som i TS exempel bokstavligt talat sopar banan så är man ute med en kvast på en friidrottsanläggning (t.ex.) eller så spelar man curling.
Antar att du inte läste resten av inlägget? I ett sådant fall ska ordet "bokstavligt" inte tolkas bokstavligt.

Citat:
Du har rätt.
Tyvärr har jag också noterat detta felaktiga bruk av bokstavligt talat. Det används ibland som ett allmänt förstärkningsuttryck och det stör mig. Praktiskt taget är ofta ett mycket bättre uttryck.
Kan i och för sig hålla med lite här, men "praktiskt taget" ger inte lika stark förstärkning så även där är det en nyansskillnad.
Citera
2026-09-18, 18:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Antar att du inte läste resten av inlägget? I ett sådant fall ska ordet "bokstavligt" inte tolkas bokstavligt.

Jo det gjorde jag, men jag håller inte med. Jag vet att det är så det används ibland (som ett förstärkningsord) men jag gillar det inte. Och bildligt talat är inte något bra alternativ i det här fallet. Jag skulle vilja formulera TS exempelmening så här istället:
"de har praktiskt taget sopat banan med etablerade partier" eller möjligen: "de har i princip sopat banan med etablerade partier".
Citera
2026-09-18, 19:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Kan i och för sig hålla med lite här, men "praktiskt taget" ger inte lika stark förstärkning så även där är det en nyansskillnad.

Kalla mig autist men bokstavligt talat som förstärkning känns bara fel för mig. Det får mig att stanna upp och tänka efter; menar de verkligen bokstavligt talat nu i ordens rätta bemärkelse eller var det bara ett förstärkningsuttryck? Och vips missade jag fem sekunder av vad som sas för att jag satt och funderade på en formulering...
Citera
2026-09-18, 19:04
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Amerikaner älskar att använda uttrycket och de har heller ingen koll på vad bokstavligt talat innebär.
Våra journalister har väl inspirerats?
Citera
2026-09-18, 19:04
Medlem
Rätt i det fallet eftersom det skulle vara överflödigt att poängtera att det är bildligt talat. Går ju annars att byta ” bokstavligt talat” mot ” fullständigt” för att få samma nivå av förstärkning.
Senast redigerad av marageo 2026-09-18 kl. 19:11.
Citera
2026-09-18, 19:31
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
För några dagar sedan var det ett reportage på TV angående valet. Det handlade om lokala småpartier som fått mycket makt i vissa kommuner eller regioner.

Att "bokstavligt talat sopat banan" gör man i curling.
Citera
2026-09-18, 20:18
Medlem
Citat:
Kalla mig autist men bokstavligt talat som förstärkning känns bara fel för mig. Det får mig att stanna upp och tänka efter; menar de verkligen bokstavligt talat nu i ordens rätta bemärkelse eller var det bara ett förstärkningsuttryck? Och vips missade jag fem sekunder av vad som sas för att jag satt och funderade på en formulering...
Hehe kan relatera
Citera
2026-09-18, 21:53
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag håller med att bokstavligt talat eller bokstavligen missbrukas. Det var en tjej här som skrev att hennes pojkvän bokstavligen sket i henne. Jag bad om att få mer detaljer (asking for a friend) men fick aldrig något svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in