2026-09-18, 07:32
Medlem
Försäkringskassan är en myndighet som betalar ut enorma belopp årligen i form av olika ersättningar. Det är sjuka, arbetslösa m.fl. som får ersättning. De har på något sätt hamnat i knipa och får hjälp av FK. Systemet är uppbyggt för att belöna passivitet framför aktivitet.

Politikerna (8-klövern) älskar försäkringskassan. De kan kontrollera stora delar av folket genom hot om indragen ersättning. Piskan snärtar hårt om någon tycker fel.

Ingen talar om de som inte får någon ersättning men betalar för bidragskalaset. De får ingenting förutom räkningen. Nu föreslår jag att de åtminstone ska få en symbolisk morot för sitt slit:

- Inför en automatisk utbetalning om 1000 kr för de som inte har varit sjukskrivna under kalenderåret.

- Skicka ut ett intyg till varje löntagare där det framgår hur många dagar personen har varit sjukskriven under året. Där ska även tidigare års sjukskrivningar framgå. Detta intyg kan bifogas vid jobbansökningar.

Vad tycker ni?
Citera
2026-09-18, 07:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Låglöne 45åriga kvinnor som jobbar åt kommunen på daghem kommer nog att ha invändningar.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-18 kl. 07:46.
Citera
2026-09-18, 07:43
Medlem
FNLSs avatar
Du kan begära ut ett registerutdrag en gång per år om du vill
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Försäkringskassan är en myndighet som betalar ut enorma belopp årligen i form av olika ersättningar. Det är sjuka, arbetslösa m.fl. som får ersättning. De har på något sätt hamnat i knipa och får hjälp av FK. Systemet är uppbyggt för att belöna passivitet framför aktivitet.

Politikerna (8-klövern) älskar försäkringskassan. De kan kontrollera stora delar av folket genom hot om indragen ersättning. Piskan snärtar hårt om någon tycker fel.

Ingen talar om de som inte får någon ersättning men betalar för bidragskalaset. De får ingenting förutom räkningen. Nu föreslår jag att de åtminstone ska få en symbolisk morot för sitt slit:

- Inför en automatisk utbetalning om 1000 kr för de som inte har varit sjukskrivna under kalenderåret.

- Skicka ut ett intyg till varje löntagare där det framgår hur många dagar personen har varit sjukskriven under året. Där ska även tidigare års sjukskrivningar framgå. Detta intyg kan bifogas vid jobbansökningar.

Vad tycker ni?
Citera
2026-09-18, 07:52
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Men de betalar väl även för att de själva ska kunna ha tryggheten av FK om något skulle hända dem? Dessutom så har väl de som inte nyttjar FK en lön, en lön som absolut är högre än de som går på olika bidrag? Så någon typ bonus för att du är frisk behövs inte.
Citera
2026-09-18, 07:54
Medlem
Tycker att det är sin egen belöning att slippa vara sjuk.
Citera
2026-09-18, 07:57
Medlem
triptykens avatar
Systemet är uppbyggt för att vi inte ska ha folk som faller mellan stolarna och nåt form av skyddsnät.

Orsaken varför alla, från vänster till höger, gillar det är för att annars hade nån statstjänsteman släpat dom i örat till platser som USA och förklarar vad dom vidare samhällsproblemen är när det här systemet inte finns.

Jag tjänar inte ett vitten på dagis, bilvägar i Norrland, ekonomiskt stöd till småbygder i Skåne, eller gratis sjukvård när nån 19-åring ska spela allan på fredagskvällen och lyckas bryta en arm. Men jag har inga problem att skatten går till dom sakerna. För alternativet som kanske är "mer i plånboken åt mig" hade kostat mer i det stora till slut
Om vi nu ska ha en jävla statsapparat av alla satans uppfinningar att behöva leva under, ja då ska den fungera. Den ska vara ett stöd till samhället, en maskin för att hjälpa samhället. Resten är bara nationalistisk pompa och ståt.

Tyvärr på grund av korruption mm så innebär det också att partitoppar får maxade löner som dom kan ha hela livet och att man tvingar på oss ett kapitalistiskt system och globala företagsintressen mm men det verkar inte försvinna utan en stat ändå.

Så, varför ska en frisk person få en present? Ska jag som barnlös få nån form av guldklocka? Eller för att jag inte är 19 och tror att om jag kör en VOI-skoter över ett gupp så ska det imponera, ska jag få nån form av high five?
Det är ett skyddsnät, inte en presentmaskin.
Senast redigerad av triptyken 2026-09-18 kl. 08:06.
Citera
2026-09-18, 08:27
Medlem
Citat:
Vad tycker ni?
Tycker inte man ska locka snuvig personal att arbeta och smitta kollegor och andra som kommer i kontakt med dem.

Samtidigt så finns det de som är hemma för minsta lilla.

Svår balansgång.
Citera
2026-09-18, 08:28
Medlem
Men nu har vi fått vallöfte om att karnesdagen ska plockas bort. ser man på norge har sjuktalen ökat för man inte har karens dag, tror inte sverige utgör ett undanta, man kommer införa andra skatter på dessa som jobbar för att finasiera bortplockade"karensen" dvs man går in o stödjer att fler kan vara sjuk.
Citera
2026-09-18, 08:32
Medlem
Glostrups avatar
Belöningen för att inte vara sjuk är att man får behålla karensvdraget och man slipper ligga hemma och hosta lungorna ur sig. Belöningen för att inte vara arbetslös är skillnaden mellan a-kassa och lön. Belöningen för att inte skaffa barn är att ha möjligheten att fokusera 100% på sig själv genom hela livet. Belöningen för att inte skada sig i en voi-olycka är att slippa ligga på sjukhus och att få ha sina tänder och hjärnceller kvar.

Tänker TS att de som går genom livet utan att någonsin behöva amvända sin hemförsäkrimg borde få pengarna tillbaka? Förstår TS ens hur en försäkring fungerar?
Citera
2026-09-18, 08:54
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?
Fast jag tror att de flesta människor är sjukskrivna mindre än 14 dagar åt gången.
Därmed har de inget med försäkringskassan att göra och kommer inte synas i intyget.
Citera
2026-09-18, 09:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Fast jag tror att de flesta människor är sjukskrivna mindre än 14 dagar åt gången.
Därmed har de inget med försäkringskassan att göra och kommer inte synas i intyget.

Ja tveksamt om TS förstår att det är arbetsgivaren som betalar sjuklönen de första 14 dagarna...
Citera
2026-09-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Tänker TS att de som går genom livet utan att någonsin behöva amvända sin hemförsäkrimg borde få pengarna tillbaka? Förstår TS ens hur en försäkring fungerar?

Det handlar alltså om en symbolisk summa som är en bråkdel av inbetald skatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in