Igår, 09:10
Medlem
Cliff.Booths avatar
Längre dokument på Internet, som berättar om Hisingens historia

Det finns en hel del. En av mina storfavoriter är Kulturhistoriskt värdefull bebyggelse:

https://goteborg.se/wps/portal/start/goteborg-vaxer/sa-arbetar-staden-med-stadsutveckling/sa-arbetar-staden-med-kulturhistorisk-miljo/bevarandeprogram
Lista över olika dokument
...
Kulturhistorisk värdefull bebyggelse volym 1 del 2
Innehåll: Slottsskogen, Majorna, Kungsladugård, Sandarna, Nya Varvet, Rödjan, Färjestaden, Bräcke, Biskopsgården, Tolered, Kyrkbyn, Rambergsstaden, Sannegården, Lindholmen, Lundbyvassen, Tingstadsvassen, Brämaregården, Kvillebäcken.
...
Kulturhistorisk värdefull bebyggelse volym 2 del 2
Innehåll: Näset, Önnered, Kortedala, Arendal, Syrhåla, Backa, Bergsjön, Hjällbo, Angered, Gårdsten, Bergum, Olofstorp, Björlanda, Sörred, Lilleby, Torslanda, Kärra, Säve, Skogome, Tuve, Rödbo, Askim, Styrsö, Bilagor.
...
Moderna Göteborg - ett kunskapsunderlag över utbyggnadsperioden 1955-1975 del 6, Västra Göteborg - Västra Hisingen
Moderna Göteborg - ett kunskapsunderlag över utbyggnadsperioden 1955-1975 del 7, Lundby - Norra Hisingen
Har man turen, eller oturen, att äga en grosshandlarvilla i Göteborg är chansen stor att den finns med.

Tyvärr lite svårnavigerat och dålig upplösning. Jag söker i pdf:erna med Ctrl+F.

Några stickprov. URL:er from Hell...
Före 1900
Stadsdelarna Säve, Kärra och Skogome utgjorde tidigare Säve socken som sträckte sig från Nordre älv i väster till Göta älv i öster. Genom färjeleden vid Kornhall respektive Nyebro stod området i förbindelse med fastlandet. Den gamla landsvägen gick mellan Nyebro och Vedbacka i Rödbo (nuvarande Svankällevägen) och en mindre väg ledde västerut från ”Kärra korsväg” vid nuvarande Kärra kapell till Säve kyrka och Bärby.
Karta från 1811, som visar vägarna:

https://thumb.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/Karta_%C3%B6fver_Situationerne_kring_G%C3%B6teborg _och_Bohus.jpg/3840px-Karta_%C3%B6fver_Situationerne_kring_G%C3%B6teborg _och_Bohus.jpg
1907 invigdes Bohusbanan. Samtidigt öppnades en station intill Säve Kyrkeby där ett litet stationssamhälle sedan växte fram. Villor byggdes i några delar av Säve och 1920 uppfördes en ny kyrka, Kärra kapell.
Clarebergs gård. Huvudbyggnaden sedd från trädgården. Foto 1967.
Resterna efter Orrekulla skans ligger vid Göta älvs strand intill f d Nyebro färjeläge. På 1600-talet fanns här en färja och från slutet av 1600-talet en bro. Det var en viktig del i kommunikationsleden som förband Kungälv med Göteborg. (Se sid 335.)
Bärbykullen
F d Häradshövdingebostället.
Till 1200-talet var hela Hisingen norskt område men vid århundradets mitt erövrade Sverige bl a Lundby socken som sträckte sig ner till Göta Älv. (Se karta sid 356.) Sverige fick nu land på båda sidor om älven och för att skydda den viktiga passagen ut mot havet byggdes Lindholmens slott på en bergsknalle ute vid älven.
På 1700-talet förbättrades förhållandena i Lundby, bl a genom det goda sillfisket. Längs älven vid Sandviken, Sörhallen och Lindholmen anlades sillsalterier och trankokerier. Lundby Kyrkby var vid denna tid länets största by med 22 hemman och egendomarna Lindholmen, Sannegården, Pölsebo och Färjenäs var stora gårdar med relativt påkostad bebyggelse.
Karta över Hisingen 1690. Området som på kartan har namnet ”Svenska Hisingen” erövrades av Sverige under medeltiden. Det omfattade Lundby socken och Tuve socken. Övriga delar blev svenska 1658.
Lundby kyrkby omkring 1830. I norra delen ligger kyrkan och prästgården. Vägsystemet och delar av bebyggelsen är bevarade.
Kartan som jag har letat efter i en vecka! Men...
Citera
Igår, 13:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Var det det här huset i korsningen Gustaf Dahlénsgatan - Gamla Björlandavägen?:
...

Ja, tämligen säkert - nummer 13 där det då var en stor sportfiskeaffär var redan byggt. Så det måste vara på nummer 15. Det var ganska nära där jag bodde i ett av småhusen på västra sidan. Det var inte heller långt in, utan det fanns en infart från GD-gatan, så om det inte var det huset var det vid tomt 81 på Gästgivaregatan.

Jag minns inte vad det var för någon klubb - det var ändå 40 år sedan och jag var inte intresserad av mc eller bilar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in