2026-09-18, 13:15
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag har ifs bara sagt det en gång. Men låt inte matematiken stå i vägen för dig.

Okej, 2 ggr. "Toxisk" är också ett buzzword. Nu väntar jag bara på att du t ex ska "tala din sanning" så att vi får ett hattrick.

För att det är så oerhört enkelt att bara förkasta allt som görs av de styrande. Det kräver ingen kunskap, ingenting. Sanningen är att Sverige i grund och botten är styrt på ett väldigt bra sätt, både i jämförelse med människans historia och i jämförelse med andra länder. Och de allra flesta politiker och frivilliga gör det för att de vill väl och tror på ett bättre samhälle och blir inte särskilt rika på kuppen. Men du viftar bort allt detta genom att säga "jävla politiker" som den lilla fåniga papegoja du är. Och du gör ingenting själv för att styra det på ett bättre sätt. Det, min sorgliga lilla vän, är patetiskt.

Fick du svar på din fråga?

Jag analyserar noga vad politiker-packet gör och landar alltid i att det är antingen utifrån pragmatism eller ren korrupt jävelskap. Jag förenklar det eftersom det är abstrakt och det vet du själv att det är.

Sanningen är att Sverige är en äcklig musutopi full av självbelåtet pack som dig som har misshandlat mitt psyke och mina känslor hela mitt jävla liv. Äckliga självbelåtna och självgoda boomer sosse-Sverige.

Ni förtjänar inte ett välfungerande samhälle. Musutopin Sverige SKA kollapsa förr eller senare. Sanna mitt varenda ord.

Jag är ingen jävla nationalist.
Citera
2026-09-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Är detta tillåtet?

Eller kommer en kommande rödgrön regering uppträda som Trump i USA, det vill säga strunta i lagar och regler och driva igenom sin egen agenda oavsett vad lagstiftningen säger?

Kvittning är ingen lag utan civilrättslig överenskommelse mellan partier. Frågan är om Tidö-SD vill gå med på det. Dvs det kan endast fungera om minst ett parti på Tidös sida också godkänner det. Helst M

Det har inget med demokrati att göra. I vissa andra länder kan till ex en individuell parlamentariker komma överens med en annan parlamentariker och kvitta ut sig.

Den gamla kvittningöverenskommelsen har gällt sedan 1920 till förra året.
Citera
2026-09-18, 13:20
Medlem
Taufatts avatar
Är väl bara bra att stänga ute SD. Då får SD se till att alltid vara på plats och kan fälla regeringens förslag.
Citera
2026-09-18, 13:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det är liiiite mer komplicerat än så.

Det du säger är absurt. Som att säga att det är odemokratiskt att vissa sitter i fängelse bara för att de begått brott. Vill man vara en del av kvittningssystem så måste man respektera det. Vill man vara en del av det fria samhället får man inte begå allvarliga brott. Det är ganska basic.

Nej.
Noterar ingenting som motiverar att det vore "demokratiskt" att utesluta ett enda av partierna i ett kvittningssystem i en folkvald riksdag.

Med din argumentation så vore det OK om SDs röster inte räknades i riksdagen. Vilket är diktatur inte demokrati.

Kallas även för mobbing, att välja ut en part och hålla den utanför. Men du känns som en äkta mobbare.

Att några sitter i fängelse beror på att de brutit mot lagar som vi demokratiskt kommit överens om. Det är inte odemokratiskt, men egentligen moral och etik och inte politik.
Senast redigerad av Barents 2026-09-18 kl. 13:35.
Citera
2026-09-18, 13:45
Medlem
Man borde lyfta problematiken med vildar istället. I praktiken kan en ledamot hoppa av sitt parti dag ett och sedan lyfta arvode i fyra år. DET är ett problem. Oavsett partifärg.
Citera
2026-09-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Du menar att de valde att gå emot SDs toppstyre. Tror att många som röstat på SD har mer förtroende för vildarna som stått upp mot Åkessons eftergiftspolitik mot Israel och mot hans misslyckande med invandringspolitiken.

Tro får du göra någon annanstans. Vildarna röstade mot SD i protest och mot den politik som väljarna ville ha, dvs precis allt som står i motsats till folkstyre. Att MP bölade om detta var ett friskhetstecken för demokratin.
Citera
2026-09-18, 14:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Därför att det ska finnas en bra representation för väljarna (alltså du och jag).
Om vi väljer våra representanter och de inte är på plats o viktiga omröstningar så faller vår röst.

För det första så är i praktiken fler ledamöter redan på plats vid viktiga omröstningar.

För det andra så tänker du bakvänt. Det är ju om en ledamot får förhinder och andra sidan därmed vinner en röst som "vår röst faller".

Dubbelfel, alltså.

Citat:
Alltså, ett kvittningsystem KAN vara bra, men ska INTE vara lättvindigt implementerat.
Det bör också föregås av förhandlingar vid varje enskilt tillfälle istället för att bara existera som ett generellt sätt att arbeta.

Jag föredrar att våra folkvalda inte sitter och förhandlar i evigheter om en jävla omröstningprocedur. Men vi är väl olika på den punkten.

Jag tror du helt enkelt är drabbad av samma sjuka som många andra: Kroniskt Slentrianmässigt Politikerföraktsyndrom
Citera
2026-09-18, 14:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Sverige är en äcklig musutopi full av självbelåtet pack som dig som har misshandlat mitt psyke och mina känslor hela mitt jävla liv. Äckliga självbelåtna och självgoda boomer sosse-Sverige.

Nä, inget slentrianmässigt politikerförakt här, inte

Något annat du vill prata om, eller är vi klara?
Citera
2026-09-18, 14:09
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Nä, inget slentrianmässigt politikerförakt här, inte

Något annat du vill prata om, eller är vi klara?

Jag skiter i vad du kallar det. Rättfärdigat är det och förblir så till mitt sista jävla andetag.

Vi är klara. Försvinn ur min synrand och hörselgång nu. För evigt.
Citera
2026-09-18, 14:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Noterar ingenting som motiverar att det vore "demokratiskt" att utesluta ett enda av partierna i ett kvittningssystem i en folkvald riksdag.

Vill du ha en jävla folkomröstning om det eller vad lipar du över?

Vill man vara del av en överenskommelse som bygger på tillit så får man respektera den och vara den trofast även när man får temper tantrum över voteringens utgång. SD har 100 % sig själva att skylla för situationen som uppstått. Och jag förstår att man inte litar på dem. Om de åtminstone hade haft stake att erkänna att de gjort fel, göra om omröstningen och be om ursäkt så skulle läget vara annorlunda. Men SD skyller som ifrån sig på andra. Det är patetiskt.

Citat:
Med din argumentation så vore det OK om SDs röster inte räknades i riksdagen.

Så du förstår på fullaste allvar inte skillnaden mellan ett kvittningssystem och att inte ens räkna röster?

Wow

Citat:
Kallas även för mobbing, att välja ut en part och hålla den utanför.

Har du hört talas om begreppet "crybully"? Det är SD i ett jävla nötskal.

Citat:
Men du känns som en äkta mobbare.

Bubben då. Ska mamma blåsa på dina sårade känslor?

Citat:
Att några sitter i fängelse beror på att de brutit mot lagar

Och att andra inte vill ha med SD i ett kvittningssystem beror på att de brutit systemets regler. Så jag tackar för erkännandet att min analogi var korrekt.
Citera
2026-09-18, 14:11
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
För det första så är i praktiken fler ledamöter redan på plats vid viktiga omröstningar.

För det andra så tänker du bakvänt. Det är ju om en ledamot får förhinder och andra sidan därmed vinner en röst som "vår röst faller".

Dubbelfel, alltså.

Jag föredrar att våra folkvalda inte sitter och förhandlar i evigheter om en jävla omröstningprocedur. Men vi är väl olika på den punkten.

Jag tror du helt enkelt är drabbad av samma sjuka som många andra: Kroniskt Slentrianmässigt Politikerföraktsyndrom

Jag föredrar att folkvalda inte skolkar. Hur mycket du än rationaliserar det.

Gråtmobbning, projicering och leka offer är sossarna världsmästare på.

Försvinn ur min synrand och hörselgång nu. För evigt.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-18 kl. 14:13.
Citera
2026-09-18, 14:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag skiter i vad du kallar det. Rättfärdigat är det och förblir så till mitt sista jävla andetag.

Jag gillar hur du hade synpunkter på att jag beskrev det som "slentrianmässigt" och sen skriver på detta viset. Tycks, om något, som att jag tog i alldeles för lite i mitt ordval

Citat:
Vi är klara.

Kalas. Glöm inte bort att våldtäktsduscha bort förnedringen din jävla sopa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in