2026-09-18, 12:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tror ni om ett nytt kvittningssystem?
Kommer det att fungera i praktiken?
Är det rätt att SD inte får vara med?

https://www.tv4.se/artikel/7tLqYZQgF7WRFiDbSK6unS/mp-planerar-nytt-kvittningssystem-sd-staengs-ute

MP hade kunnat göra exakt samma sak och hänvisa till klimatnödläge
Citera
2026-09-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men då kan man fråga sig varför de ska rösta överhuvudtaget? Då kan man lika gärna kvitta bort allihop. Kvitta bort 173 från regeringen mot 173 från oppositionen, så har regeringen kvar tre som röstar. Resultatet blir ju detsamma.

I teorin, ja. Men det är inte alltid som regeringsunderlaget är helt överens i precis allt.
Citera
2026-09-18, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Gaslighta"

Har du några fler buzzwords du vill slänga in?

Frågan har varit densamma från första inlägget, se själv:

Då kan jag sluta prata helt då. Allt verkar ju vara ett buzzword för dig. Du är då jävligt toxisk.

Hur gör det mig patetisk att förakta politiker? Fler borde förakta politiker.
Citera
2026-09-18, 12:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du menar att någon skulle muta minst två av de här tre att rösta på något visst sätt, eller att de röstar mot sitt parti för att de får personlig vinning av det?

Det är ett av flera scenarier.

Citat:
Tja, det kanske finns en risk. Men den risken är lika stor oavsett om det bara är dessa tre som röstar eller om de andra 346 röstar samtidigt, eftersom de andra 346 rösterna tar ut varandra.

Ser du det inte så ser du det inte.

Citat:
I själva verket blir risken för korruption mindre. Om alla röstar kan någon välja ut två av 173 ledamoten och muta dem. De två kommer att försvinna i mängden och kan komma undan med ”oj, jag råkade trycka på fel knapp”. Men är det bara tre som röstar kommer alla att ha järnkoll på just dessa tre. Det kommer att vara helt uppenbart om de agerat på någon annans uppdrag.

Jag gillar hur det inte ens förstått det i grundläggande i det som skrivits

Jag tror vi lägger ner där.
Citera
2026-09-18, 13:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Demokrati betyder folkstyre. Att två vildar bestämde sig att gå emot folkets vilja, det är ett hot mot demokratin. Skönt att det inte fungerade.

Du menar att de valde att gå emot SDs toppstyre. Tror att många som röstat på SD har mer förtroende för vildarna som stått upp mot Åkessons eftergiftspolitik mot Israel och mot hans misslyckande med invandringspolitiken.
Citera
2026-09-18, 13:02
Medlem
Jag har lite svårt att se hur ett sådant kvittningssystem ens skulle fungera.
Citera
2026-09-18, 13:03
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag har inte hört någon från vänstern kritisera tex Kakabaveh som ett _demokratiskt_ problem, vilket var frågan.

Självklart inte.... Precis som att högern inte kritiserar sina egna vildar.
Var det svårt att förstå min poäng?
Citera
2026-09-18, 13:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Allt verkar ju vara ett buzzword för dig.

Jag har ifs bara sagt det en gång. Men låt inte matematiken stå i vägen för dig.

Citat:
Du är då jävligt toxisk.

Okej, 2 ggr. "Toxisk" är också ett buzzword. Nu väntar jag bara på att du t ex ska "tala din sanning" så att vi får ett hattrick.

Citat:
Hur gör det mig patetisk att förakta politiker?

För att det är så oerhört enkelt att bara förkasta allt som görs av de styrande. Det kräver ingen kunskap, ingenting. Sanningen är att Sverige i grund och botten är styrt på ett väldigt bra sätt, både i jämförelse med människans historia och i jämförelse med andra länder. Och de allra flesta politiker och frivilliga gör det för att de vill väl och tror på ett bättre samhälle och blir inte särskilt rika på kuppen. Men du viftar bort allt detta genom att säga "jävla politiker" som den lilla fåniga papegoja du är. Och du gör ingenting själv för att styra det på ett bättre sätt. Det, min sorgliga lilla vän, är patetiskt.

Fick du svar på din fråga?
Citera
2026-09-18, 13:07
Medlem
MP är skräp. Dom borde hållas långt ifrån riksdagen i Sverige.
Citera
2026-09-18, 13:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Självklart inte.... Precis som att högern inte kritiserar sina egna vildar.
Var det svårt att förstå min poäng?

Du sa ju precis tvärtom? Oavsett, vänstern kritiserar inte SDs vildar, det är bara SD/delar av Tidö som gör det, så ditt påstående håller inte oavsett vilket håll du vill ha det.
Citera
2026-09-18, 13:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Varför är det att föredra? Låter nästan som att du vill avkräva alla ledamöter timme-för-timme-rapportering om hur de spenderar sin tid?

Om resultatet blir det samma ser jag ingen större poäng med att detaljstyra hur ledamöter planerar sin tid, flexibilitet är nice. Vill man inte ha in dårar/latmaskar i riksdagen så har man som väljare valdagen som verktyg för att få in vettigt folk.

Därför att det ska finnas en bra representation för väljarna (alltså du och jag).
Om vi väljer våra representanter och de inte är på plats o viktiga omröstningar så faller vår röst.

D.v.s, om representant A har en frånvaro den själv inte kan påverka så ska den kvittas ut för att bibehålla valresultatets utslag (0.7% övertag för rödgröna sidan).
Om representant A däremot väljer att avstå omröstningen för att denne hellre tar en dag extra i Sälen eller för att den åkte försent hemifrån så har den förlorat sin rätt att på ett seriöst vis representera sina väljare, och därför ska inte oppositionens väljare straffas genom att vara på plats men inte få sin röst räknad.

Vidare är det i dagsläget så att den rödgröna sidan inte nödvändigtvis tycker lika i alla sammanhang. Att C skulle kvitta ut M i ekonomiska frågor vore att skjuta sig själva i foten eftersom de ändå inte röstar med V i dessa frågor trots att de "tillhör samma "block"".

Alltså, ett kvittningsystem KAN vara bra, men ska INTE vara lättvindigt implementerat.
Det bör också föregås av förhandlingar vid varje enskilt tillfälle istället för att bara existera som ett generellt sätt att arbeta.
Citera
2026-09-18, 13:12
Medlem
Citat:
Jag har ifs bara sagt det en gång. Men låt inte matematiken stå i vägen för dig.

Okej, 2 ggr. "Toxisk" är också ett buzzword. Nu väntar jag bara på att du t ex ska "tala din sanning" så att vi får ett hattrick.

För att det är så oerhört enkelt att bara förkasta allt som görs av de styrande. Det kräver ingen kunskap, ingenting. Sanningen är att Sverige i grund och botten är styrt på ett väldigt bra sätt, både i jämförelse med människans historia och i jämförelse med andra länder. Och de allra flesta politiker och frivilliga gör det för att de vill väl och tror på ett bättre samhälle och blir inte särskilt rika på kuppen. Men du viftar bort allt detta genom att säga "jävla politiker" som den lilla fåniga papegoja du är. Och du gör ingenting själv för att styra det på ett bättre sätt. Det, min sorgliga lilla vän, är patetiskt.

Fick du svar på din fråga?

Bra skrivet! Förstår han inte så är han inte vatten värd. Men att sitta och skriva värdelösa åsikter på flashback kan han. Dags att vi säger till människor här på skarpen när de missbrukar sin rätt att yttra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in