2026-09-17, 20:24
Medlem
Satte ihop en hylla gjord av vassa stålvinklar..

Först lyckades jag skära upp ett halvdjupt sår på lillfingret som jag plåstrade om så det slutade blöda. Men nu precis när jag var klar så drog jag upp hela jäkla handen. Alltså knogarna. En riktig slash över tre knogar på högerhanden.

Särskilt över lillfingret är rätt djupt. Glipa på två tre millimeter. Jag har sköljt med vatten och dragit plåster över allt, men jag känner att det blöder rätt skapligt där under. Men det blöder inte igenom plåstren, åtminstone.

Jag bara frågar för frågans skull, är det bara att chilla, eller ska man åka in och få det sytt? Har druckit några öl. Livsfarligt att sätta ihop möbler..
Citera
2026-09-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B

Först lyckades jag skära upp ett halvdjupt sår på lillfingret som jag plåstrade om så det slutade blöda. Men nu precis när jag var klar så drog jag upp hela jäkla handen. Alltså knogarna. En riktig slash över tre knogar på högerhanden.

Särskilt över lillfingret är rätt djupt. Glipa på två tre millimeter. Jag har sköljt med vatten och dragit plåster över allt, men jag känner att det blöder rätt skapligt där under. Men det blöder inte igenom plåstren, åtminstone.

Jag bara frågar för frågans skull, är det bara att chilla, eller ska man åka in och få det sytt? Har druckit några öl. Livsfarligt att sätta ihop möbler..

Poängen med att få det bedömt av läkare och ev sytt, är att det läker bättre men framförallt så blir såret finare än om du bara låter det vara.
Citera
2026-09-17, 20:29
Medlem
stilichos avatar
Du kommer att överleva. Men vill du ha snabbare läkning och mindre ärrbildning rekommenderas ett besök på jourcentralen (att åka till akuten är kanske inte värt det med tanke på väntetiderna som brukar vara där).
Citera
2026-09-17, 20:30
Medlem
Citat:

Det där hade jag inte chansat med. Ett sår som gapar över lillfingret och dessutom flera skärsår över knogarna kan vara djupare än det ser ut och ha skadat sena eller nerv. Om det fortfarande blöder trots ordentligt tryck, eller om du inte kan böja/sträcka fingret normalt eller har nedsatt känsel, sök vård direkt. Ring 1177 och hör vart du ska åka.

Ring 112 om blödningen är kraftig och inte går att stoppa trots hårt, kontinuerligt tryck, särskilt om blodet sprutar/pulserar eller om du blir yr, blek, kallsvettig eller känner att du håller på att svimma.

Ta av eventuella ringar på handen och håll ett hårt tryck mot såret medan du väntar på hjälp. Hellre att vården tittar på det en gång för mycket än att du får bestående problem med handen.
Citera
2026-09-17, 20:30
Medlem
Mechilas avatar
Jag tror du kan ta det lugnt. Ta en till öl och var glad över att du klarade livhanken.

Du kommer ha en bra historia att berätta för barnbarnen i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Det där hade jag inte chansat med. Ett sår som gapar över lillfingret och dessutom flera skärsår över knogarna kan vara djupare än det ser ut och ha skadat sena eller nerv. Om det fortfarande blöder trots ordentligt tryck, eller om du inte kan böja/sträcka fingret normalt eller har nedsatt känsel, sök vård direkt. Ring 1177 och hör vart du ska åka.

Ring 112 om blödningen är kraftig och inte går att stoppa trots hårt, kontinuerligt tryck, särskilt om blodet sprutar/pulserar eller om du blir yr, blek, kallsvettig eller känner att du håller på att svimma.

Ta av eventuella ringar på handen och håll ett hårt tryck mot såret medan du väntar på hjälp. Hellre att vården tittar på det en gång för mycket än att du får bestående problem med handen.

Senast redigerad av Mechila 2026-09-17 kl. 20:33.
Citera
2026-09-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du kommer att överleva. Men vill du ha snabbare läkning och mindre ärrbildning rekommenderas ett besök på jourcentralen (att åka till akuten är kanske inte värt det med tanke på väntetiderna som brukar vara där).

Åker man dit och sätter sig, då gör de ju en snabb bedömning om du behöver gå före i kön eller inte. (Beroende på hur mkt det blöder)

Blir det inte sytt direkt så kan ts lika gärna gå hem och ringa Vårdcentralen imorrn istället.
Citera
2026-09-17, 20:33
Medlem
Jag brukar nypa ihop och använda superlim. Rekommenderar det dock inte.
Som någon annan skrev bör du hålla koll på senorna. Och håll även koll så att du inte dra på dig sepsis.
Citera
2026-09-17, 20:36
Medlem
Inget känselbortfall, fingrarna funkar som normalt, och det är inget blodsprut. Plåstren verkar hålla motstånd. Men jag känner att det blöder där under.

Bara frågar för jag har aldrig lyckats skära upp mig på detta sätt förut. Man vill ju inte riskera att fucka upp händerna.

Slashen tog rätt över knogarna. Där finns väl inga viktiga saker hoppas jag.
Citera
2026-09-17, 20:37
Medlem
Vad du än gör så se till att hålla såren rena. Som du beskriver det så verkar det gå bra att inte åka in akut, men låt det blöda fritt ett tag och tvätta ordentligt rent innan du sätter på några plåster.
Citera
2026-09-17, 20:40
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Inget känselbortfall, fingrarna funkar som normalt, och det är inget blodsprut. Plåstren verkar hålla motstånd. Men jag känner att det blöder där under.

Bara frågar för jag har aldrig lyckats skära upp mig på detta sätt förut. Man vill ju inte riskera att fucka upp händerna.

Slashen tog rätt över knogarna. Där finns väl inga viktiga saker hoppas jag.

Du kan inte lägga upp en bild?
Citera
2026-09-17, 20:48
Medlem
swedenistanis avatar
Raka vägen till akuten ty sepsis kan uppstå!
Citera
2026-09-17, 20:52
Medlem
Hos 1177.
Citat:
Ett stort eller djupt sår behöver ofta undersökas av vårdpersonal. Det kan finnas risk för att senor, muskler, blodkärl och nerver blivit skadade.

Citat:
Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du har ett stort sår. Om det inte går eller är stängt, sök vård på en akutmottagning.

Alla sårskador som behöver sys, tejpas eller limmas bör åtgärdas så fort som möjligt, men senast inom 12 timmar på grund av infektionsrisken. I vissa fall kan sår åtgärdas senare.

Ring genast 112 om du inte kan stoppa blödningen eller om det blöder kraftigt.

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning och hjälp med var du kan söka vård.

https://www.1177.se/olyckor--skador/sar-och-blamarken/behandling-av-stora-sar/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in