Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.B
Satte ihop en hylla gjord av vassa stålvinklar..
Först lyckades jag skära upp ett halvdjupt sår på lillfingret som jag plåstrade om så det slutade blöda. Men nu precis när jag var klar så drog jag upp hela jäkla handen. Alltså knogarna. En riktig slash över tre knogar på högerhanden.
Särskilt över lillfingret är rätt djupt. Glipa på två tre millimeter. Jag har sköljt med vatten och dragit plåster över allt, men jag känner att det blöder rätt skapligt där under. Men det blöder inte igenom plåstren, åtminstone.
Jag bara frågar för frågans skull, är det bara att chilla, eller ska man åka in och få det sytt? Har druckit några öl. Livsfarligt att sätta ihop möbler..
Det där hade jag inte chansat med. Ett sår som gapar över lillfingret och dessutom flera skärsår över knogarna kan vara djupare än det ser ut och ha skadat sena eller nerv. Om det fortfarande blöder trots ordentligt tryck, eller om du inte kan böja/sträcka fingret normalt eller har nedsatt känsel, sök vård direkt. Ring 1177 och hör vart du ska åka.
Ring 112 om blödningen är kraftig och inte går att stoppa trots hårt, kontinuerligt tryck, särskilt om blodet sprutar/pulserar eller om du blir yr, blek, kallsvettig eller känner att du håller på att svimma.
Ta av eventuella ringar på handen och håll ett hårt tryck mot såret medan du väntar på hjälp. Hellre att vården tittar på det en gång för mycket än att du får bestående problem med handen.