Jag gjorde det. Syrran jag pratade med trodde det var lugnt att inte åka in.
Har tagit av alla förband nu. Det blöder inte alls längre. Är dock en hyfsat öppen glipa över ringfingret. Jag sa fel förut, det var inte lillfingret jag skar upp som värst utan det var ringfingret.
Allt känns bra. Inget känselbortfall, full rörlighet, osv.
Först lyckades jag skära upp ett halvdjupt sår på lillfingret som jag plåstrade om så det slutade blöda. Men nu precis när jag var klar så drog jag upp hela jäkla handen. Alltså knogarna. En riktig slash över tre knogar på högerhanden.
Särskilt över lillfingret är rätt djupt. Glipa på två tre millimeter. Jag har sköljt med vatten och dragit plåster över allt, men jag känner att det blöder rätt skapligt där under. Men det blöder inte igenom plåstren, åtminstone.
Jag bara frågar för frågans skull, är det bara att chilla, eller ska man åka in och få det sytt? Har druckit några öl. Livsfarligt att sätta ihop möbler..
Äääh
Jag skar ner fingret till benet en gång.
Satte bara massa tejp kors och tvärs det växte ihop
Äääh
Jag skar ner fingret till benet en gång.
Satte bara massa tejp kors och tvärs det växte ihop
Samma här, jag skar mig i ena fingret en gång och
jag såg in till det vita benet
Men tänkte att det är bara att skölja rent under vattenkranen och låta det blöda av sig under tiden och sedan torka torrt med absolut kliniskt rent papper och efter det plåstra om(vid behov även plasta in)ordentligt.
Jag upprepade den proceduren varje dag då jag kollade hur fingret såg ut att må.
Det gjorde ganska ont i fingret under kanske två veckors tid, medan det läkte, men allt gick bra och nu har det fingret ett fint ärr.
På akuten hade de inte gjort annat heller än att ha rengjort och plåstrat om.
Hoppas det läker fint. Men det är inte att leka med att få skador på händerna. De är ändå det viktigaste redskapen du har här i livet.
"Som grundregel brukar man säga att sår som är äldre än 6 till 8 timmar inte ska sys igen (primärvårdas) på grund av den höga infektionsrisken.När huden går sönder tar det inte lång tid för bakterier att ta sig in och börja föröka sig. Om en läkare syr igen ett sår som har varit öppet för länge stängs bakterierna in i en varm, syrefattig och fuktig miljö. Det skapar perfekta förhållanden för en allvarlig infektion eller en abscess (böld) under huden."
Brukar gå efter devisen att om jag själv inte klarar att kolla på såret måste jag åka in.
Sågade mig in till benet med en brödkniv en gång när jag skulle skära något som var alldeles för hårt att skära i. Slant minimalt och la all min kraft och sågade mig själv i fingret och följdsår i det mjuka som är mellan fingrarna.
Kunde inte ens kolla på det själv. Allt svullnade upp rejält som ett jävla köttsår och blödde och blödde.
Blev en lång natt på akuten och många stygn. Känseln är fortfarande fuckad i det fingret och ärret syns rejält.
Men träffade som tur är ingen nerv så fingret fungerar nästan som vanligt idag.