2026-09-17, 23:22
Medlem
Knotknets avatar
Det är väldigt få HR-personer som är bra. Majoriteten är falska och inkompetenta. Men det finns guldkorn. Dock står de på företagets sida. Det är inte facket.
Citera
2026-09-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Man bör även undvika företagshälsan som står på arbetsgivarens sida. Är du med i facket ta alltid med en representant därifrån isf.

Ja, båda företagshälsan och HR kan ställa till med ett helvete för en som arbetstagare om man inte är försiktig och noga väljer sina ord i deras närvaro. Så, helst ska man undvika dessa helt och hållet.
Citera
2026-09-17, 23:58
Medlem
Graavargs avatar
1. Hos de flesta större arbetsgivare är HR proffs. De kan vanligtvis mera, har längre erfarenhet och är smartare än facket. Och du själv platsar inte ens på skalan.

2. HR är 100% på företagets sida, men till för att lösa problem, de vill dig inget illa. Men om du själv gör dig till ett problem, så får du problem. Gissa vem som vanligtvis vinner?

3. Fråga vad det gäller. Men om du har många frågor, ta facket eller en ombudsman med dig (beroende på vad det gäller). Om de har "förslag", be att få dem på papper eller skickade per epost så att du kan tänka över dem.

4. Läs själv på vad som gäller. Och räkna med att det tar både tid och ansträngning att sätta sig in i vad som gäller i ditt fall, det är en snårig bit av lagstiftningen, rättspraxismässigt och i praktiken.

5. HR-personal har generellt varit med om en massa frågor med stor inverkan på människors liv. Uppsägningar, anställningar, mobbning, sexuella trakasserier, dödsfall, skador, droganvändning, fusk, stölder, allt som bara kan tänkas hända på en arbetsplats. En följd av det är att de hårdhudade, pragmatiska och cyniska. Gråt, tårar och klagan hjälper dig inte alls, tvärtom, det enda som hjälper är en saklig förhandling och att visa sig samarbetsvillig (men det betyder inte att man behöver huka sig).

Många inbillar sig att man i rättigheternas förlovade land har mer rättigheter än man faktiskt har. Ett av de vanligare misstagen gäller just "nedsättning av arbetsförmåga" och/eller "arbete av betydelse". Om den nedsättningen är permanent/varaktig och/eller man inte mera kan utföra något arbete av betydelse för arbetsgivaren så kan man lagligt sägas upp. Innan dess måste dock arbetsgivaren ha fullföljt tre skyldigheter/ansvar: rehabiliteringsansvar, arbetsanpassning och omplaceringsmöjlighet.

Avgörande för permanent nedsättning av arbetsförmågan är bedömningar och diagnoser från läkare och psykologer. Får man en sådan bedömning mot sig är i man i princip rökt, om arbetsgivaren/HR så vill.

Bedömningen om den anställda kan utföra arbete av betydelse görs av arbetsgivaren, med liknande bedömningar/diagnoser som grund. En sån bedömning kan man ifrågasätta, men då löns det att ha facket med sig och det är inte sagt att det hjälper.

Den tredje grejen, omplaceringsskyldigheten, gäller bara för lediga tjänster och under förutsättning att man är kvalificerad, vilket gör att det är rätt enkelt för arbetsgivaren både att se till att det finns eller inte finns en lämplig omplaceringsmöjlighet. Större arbetsgivare använder ibland "omplaceringskortet" genom att inrätta en ny tjänst som "lämpar sig" och flytta arbetsgivaren till den nya tjänsten. Det är inte helt ovanligt bland arbetsgivare som jobbar med team eller på myndigheter och kommuner som har lagstadgade tjänster (som de vill kunna lediganslå för att få nån som INTE har nedsatt arbetsförmåga eller är sjukskriven hela tiden). Det är i praktiken HR som gör det, eftersom det nya arbetet ska anpassas så att själva förfarandet är vattentätt.

Nån som har bättre koll på arbetsjuridiken och arbetsdomstolen kan säkert rätta och/eller lägga till om det behövs.
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-18 kl. 00:07.
Citera
2026-09-18, 00:07
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa och jag blir hänvisad till höger och vänster men ingen verkar vilja hjälpa mig. Nu senast fick jag rådet att kontakta HR men jag har inte hört jättebra saker om HR så jag vill höra era tankar om ni har erfarenhet av dom. Kan dom hjälpa mig?

Vad är det, enligt dig själv, du vill ha hjälp med?
Citera
2026-09-18, 00:12
Medlem
Svenska HR är inte samma sak som Amerikanska. Hr brukar vara ett gäng genuint snälla damer som hjälper till.
Har aldrig varit med om att de är orättvisa eller taskiga, de brukar vara väldigt hjälpsamma.
Citera
2026-09-18, 00:18
Medlem
Masingas avatar
Ta med dig någon!
Citera
2026-09-18, 01:24
Medlem
ImStillCutes avatar
Gör som andra sagt, ta med fackrepresentant och säg att du genuint vill
lösa detta på ett rätt sätt. Även om du måste byta uppgift.
Gå igenom med facket först vilka alternativ du har.
Citera
2026-09-18, 04:28
Medlem
Citat:
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa och jag blir hänvisad till höger och vänster men ingen verkar vilja hjälpa mig. Nu senast fick jag rådet att kontakta HR men jag har inte hört jättebra saker om HR så jag vill höra era tankar om ni har erfarenhet av dom. Kan dom hjälpa mig?

Det är viktigt att du går ut hårt mot dem. Gör som Jimmie Åkesson och säg att du tänkte ta (betald) paus ett par månader
Citera
2026-09-18, 05:24
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
jag vet inte, det jag är ute efter är rehabilitering och anpassning så att jag kan återgå till arbetet så snart som möjligt. Det var för övrigt företagshälsovården som hänvisade mig till HR. Borde ju vara tvärtom

HR, alltså kvinnor med stora tuttar som fjäskar för chefen och sparkar på arbetarn.
Riktiga coki-sockis.

De kommer försöka köpa ut dig, alternativt hitta på något så försäkringskassan skall betala dig och ej dem.
Citera
2026-09-18, 05:53
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
HR, alltså kvinnor med stora tuttar som fjäskar för chefen och sparkar på arbetarn.
Riktiga coki-sockis.

De kommer försöka köpa ut dig, alternativt hitta på något så försäkringskassan skall betala dig och ej dem.

"Human Resources" eller "HR"
är kvinnor med stora tuttar?
Och dessutom riktiga "coki-sockis"?

Coki-sockis är enligt AI följande;

"Coki-sockis syftar vanligtvis på strumpor med motiv av den kända coquí-grodan från Puerto Rico, eller produkter från märken som Cokí Clik och skomärket Coqui Shoes."

Stora tuttar som fjäskar och sparkar, ok så långt är jag med.
Men kopplingen till ett varumärke
i Puerto Rico verkar lite långsökt.

Min poäng är istället att till varje pris undvika utländska språk inblandat i svenska sammanhang
om de inte är vedertagna låneord
eller etablerad praxis.

"Human Resources" som namn betraktat tyder på en tvivelaktig religiös sekt, eller bedräglig produkt/tjänst med maliciösa syften. Undvik.

På tyska skulle det kunna vara namnet på ett koncentrationsläger.

Fritt översatt från engelska Human Resources;
Arbeit Macht Freiheit.
Citera
2026-09-18, 05:54
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
HR, tillsammans med kommunikatörer och projektledare det första dödköttet som bör skäras bort vid nedskärningar.
Citera
2026-09-18, 06:32
Medlem
omxss avatar
Citat:
okej men vad är deras roll här? Av allt jag läst så är det företagshälsovården som är vägen framåt för mig så vad ska jag säga till HR?

Är din sjukskrivning arbetsrelaterad så är svaret att det är vägen framåt. Annars ska du hålla dig till allmänna vården.

Är det inte arbetsrelaterat så kommer nog HR vilja hitta en lösning framåt. Dvs att du säger upp dig själv.
Och har din arbetsgivare bestämt sig för att du ska sägas upp, så kommer du bli det förr eller senare. Då är mitt tips att lämna i good standning där båda är nöjda och du har bra referenser.
Senast redigerad av omxs 2026-09-18 kl. 06:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in