2026-09-17, 16:55
Medlem
Mr.Alfredos avatar
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa och jag blir hänvisad till höger och vänster men ingen verkar vilja hjälpa mig. Nu senast fick jag rådet att kontakta HR men jag har inte hört jättebra saker om HR så jag vill höra era tankar om ni har erfarenhet av dom. Kan dom hjälpa mig?
Citera
2026-09-17, 16:59
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa och jag blir hänvisad till höger och vänster men ingen verkar vilja hjälpa mig. Nu senast fick jag rådet att kontakta HR men jag har inte hört jättebra saker om HR så jag vill höra era tankar om ni har erfarenhet av dom. Kan dom hjälpa mig?

HR är på företagets sida så du har det i åtanke vid kontakt med dom.
Citera
2026-09-17, 17:08
Medlem
Citat:

Lyssna på ovanstående inlägg.

Här är det att rätta in sig i ledet som gäller.

Försök inte spela Allan för får du dom emot dig så kommer ditt liv bli väldigt mkt jobbigare.

Stryk grisen medhårs, det kommer funka.
Citera
2026-09-17, 17:12
Medlem
Citat:

Hjälpa dig med vad? Att komma tillbaka? Att får sjukersättning? Något annat?
Citera
2026-09-17, 17:13
Medlem
Mr.Alfredos avatar
okej men vad är deras roll här? Av allt jag läst så är det företagshälsovården som är vägen framåt för mig så vad ska jag säga till HR?
Citera
2026-09-17, 17:20
Medlem
franges avatar
Varför skall du kontakta dem? Vilket är syftet? Vad är du ute efter?
Citera
2026-09-17, 17:22
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Varför skall du kontakta dem? Vilket är syftet? Vad är du ute efter?

jag vet inte, det jag är ute efter är rehabilitering och anpassning så att jag kan återgå till arbetet så snart som möjligt. Det var för övrigt företagshälsovården som hänvisade mig till HR. Borde ju vara tvärtom
Citera
2026-09-17, 17:32
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
jag vet inte, det jag är ute efter är rehabilitering och anpassning så att jag kan återgå till arbetet så snart som möjligt.
Hur gammal är du? Har du någon utbildning? Bor du i en kommun med hög arbetslöshet?
Citera
2026-09-17, 17:50
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Var har du sökt hjälp där du inte fått.

Vården eller företaget?

Vad vill du hr skall göra? Det är bra att ha en plan/mål.

Anpassad arbetsplan låter som som ett jobb för arbetsledningen tillsammans med vården. Den som sjukskriver och gör en bedömning.
Men det beror ju på hur din arbetsplats är organiserad.

Det går inte att ge ett generellt svar.

Men som jag skriver, och någon annan före mig. Det är bra att veta vad du vill.
Senast redigerad av TheGretaReset 2026-09-17 kl. 17:53.
Citera
2026-09-17, 18:01
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Jag fick hjälp av en rehabbare på vårdcentralen samt av facket.
En arbetsgivare har rehabiliteringsansvar men det är det inte alla arbetsgivare som vill kännas vid.
Citera
2026-09-17, 18:03
Medlem
Citat:
okej men vad är deras roll här? Av allt jag läst så är det företagshälsovården som är vägen framåt för mig så vad ska jag säga till HR?

Deras roll är dels att hjälpa dig, dels att hitta anledningar till att kicka dig.
Regel #1 i kontakt med HR: Gör ALLTID som de säger/förslår. Om du är blind på båda ögonen och de vill att du ska jobba med att läsa text, säg alltid att "javisst, kan jag prova det". (Och sen går det som det går, för en blind har ju svårt att läsa.)
Så fort du säger nej, så har de en anledning att kicka dig... Så, prova alltid allting de förslår.
Citera
2026-09-17, 18:28
Medlem
Möte med HR? De kommer vilja säga upp dig.
Skriv inte på några avtal. Allt du skriver på kommer ligga som grund till din uppsägning.

Ta med dig en representant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in