Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Har du läst hur det går till (exemplet avser Länsförsäkringar Skåne):
https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/om-oss/fullmaktige/fullmaktige/
Det enda de gör är att gå på bolagsstämman och utse styrelse. Oklart hur styrelsevalet går till, om de väljer emellan sig eller externa personer som en valberedning rekomenderar.
Är väl liknande i Coop, går inte att alla som vill kommer på årsstämma utan man väljer representer.
Tror inte man får betalt utan det är väl samma typ av personer som blir elevråds representant, klass mamma/pappa, samfällighetsordförandräe och liknande.
Har du sett de där vid olika evenemang som gör tunt i varselväst som det står "Polisens volontärer" på? Är väl liknande typ av människor.
Jo, men jag kan förstå att det finns en viss personlighetstyp som gillar att söka till olika sorters förtroendeposter, men min erfarenhet är att de mycket snabbt blir färre och färre ju högre upp i åldern man kommer.
Någonstans i universitetsvärlden kanske det där peakar, där det ska utses styrelser, utskott, sektionsposter och fan och hans moster. Redan där börjar det bli svårt att hitta folk som vill göra det där.
Alla som har haft barn i skolåldern kan nog minnas hur extremt plågsamt och pinsamt det är på föräldramötet när läraren frågar efter frivilliga att vara klassförälder. Och sen när man ska hitta folk till styrelsen i bostadsrättsföreningar och samfälligheter så är det ju samma sak, alla tittar ner i marken och den som inte står ut med den pinsamma tystnaden tar på sig skiten och alla blir glada.
Men i det fallet MÅSTE ju någon som sitter i rummet ta det. I de här fallen kan man utan att blinka bara strunta i alltsammans och fortsätta sitt liv som om inget har hänt.
Det, tillsammans med att de personer jag ser på listorna över nominerade ganska ofta är personer som ser ut att ha ett synnerligen fullspäckat schema redan innan, ändå vill ha en sån här post.
Jag ser förvisso en hel del pensionärer, men även yrkesverksamma personer mellan 50 och 60 som enligt Linkedin inte borda ha en enda minut över till att hålla på med sånt här trams.
Det är någonting med det här som jag inte fattar, och det stör mig. Den som blir vald får ju vad jag vet inte en arvoderad post (eller?) men makt att påverka vilka som ska ingå i styrelsen för Länsförsäkringar. Varför vill man göra det? Vad har man för vinning? Kan man se fram emot att bli mutad av folk som mycket gärna vill sitta i bolagsstyrelsen?