Igår, 11:19
Medlem
Av olika anledningar har jag medlemsskap i Konsum ("Coop"?) pga medlemsrabbaterna på mat. Sen har jag lite grejer försäkrade i Länsförsäkringar.

Någon gång varje år kommer det mail om att jag ska "rösta på min representant".

Jag begriper ju överhuvudtaget inte vad det är jag röstar på, men man kan alltid gå in och titta på de presentationer som dessa individer tillhandahållit om sig själva och varför just DE vill bli invalda i... vad det nu är de vill bli invalda i.

F.n. är det val i Länsförsäkringar. De personer som ställer upp varierar stort vad gäller bakgrund. Psykologer, präster, pensionärer (alliterationen oavsiktlig), trafikanalytiker, civilingenjör, sjukpensioner, VD, företagsledare osv...

Varför kandiderar folk till sånt här? Får de betalt om de "vinner"? Vad gör de i de församlingar de sedemera väljs till? Vad pratar om de om på sina möten? Har de någon beslutsrätt?

Jag tänker mig att folk inte gärna frivilligt springer på möten och utför arbete om de inte får något för det. Är det pengar? Eller är det så inihelvete roligt att sitta på jobbiga möten? Jag kan tänka mig att vissa som inte har något socialt liv kan ta det här som ersättning, men av kandidatpresentationerna får jag inte känslan att det är sådant det rör sig om.

Finns det någon här som gör sånt här? Kan ni berätta mer i så fall?
Citera
Igår, 11:42
Medlem
Ja, förekommer väl i alla kooperativ och ömsesidiga bolag så även tex OK Ekonomisk Förening och Skandia.

Men har för mig att det även finns en nomineringsperiod där man kan nominera folk och en valberedning som tar fram kandidaterna.

Men din fråga var kanske inte hur kandidaterna tas fram utan varför de ställer upp?
Citera
Igår, 11:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag har sett både coop och länsföräkringar be folk skall anmäla sig som kandidater.

Coop var nog i entren till butiken, men länsföräkringar har jag fått hem eller stort i bankappen (bytte till länsförsäkringar bank efter haft skitswedbank i en herrans massa år när det inte längre gick att få kontakt med banken).
Citera
Igår, 13:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, förekommer väl i alla kooperativ och ömsesidiga bolag så även tex OK Ekonomisk Förening och Skandia.

Men har för mig att det även finns en nomineringsperiod där man kan nominera folk och en valberedning som tar fram kandidaterna.

Men din fråga var kanske inte hur kandidaterna tas fram utan varför de ställer upp?

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag har sett både coop och länsföräkringar be folk skall anmäla sig som kandidater.

Coop var nog i entren till butiken, men länsföräkringar har jag fått hem eller stort i bankappen (bytte till länsförsäkringar bank efter haft skitswedbank i en herrans massa år när det inte längre gick att få kontakt med banken).

Det var väl fler frågor än en i ts, men just "vad är det de blir invalda till" kan jag också undra. Är det styrelseposter i bolaget, eller vad är det frågan om? Kan man rösta på en viss kassör, t.ex.?
Citera
Igår, 13:55
Medlem
Jag vet att den ersättning man får , tex Skandia (Proskandia ) får varje ledamot
120.000 kr om året. Ev även något per möte med oklart just nu.
Citera
Igår, 17:47
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det var väl fler frågor än en i ts, men just "vad är det de blir invalda till" kan jag också undra. Är det styrelseposter i bolaget, eller vad är det frågan om? Kan man rösta på en viss kassör, t.ex.?
Nej, man får delta i kongressen som utser styrelse och andra poster som skall finnas för att man skall få kalla sig demokratisk förening (copp kallar sig föreningsstyrt).

Är nog ganska meningslöst om man inte följer dessa organisationer innefrån.
Valberedningens namnförslag säger nog absolut inget för de flesta kongress-deltagare.

Denna styrelse anställer sedan ledningen. Tar beslut i vissa större ekonomiska frågor som ekonomiska satsningar.

Anställer kassörskor och varuhus-chefer gör antagligen en hr-avdelning.
Citera
Igår, 21:16
Medlem
Citat:

Japp. Varför? Är det så vansinnigt roligt att ingå i dessa valda församlingar? Eller får man betalt? Eller vad rör det sig om?
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p

Ja, det är ju det jag undrar. Vilken sorts grupp ingår den som blir vald i? Och vad gör den?
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag vet att den ersättning man får , tex Skandia (Proskandia ) får varje ledamot
120.000 kr om året. Ev även något per möte med oklart just nu.

Ledamot i vad? Jag är kund i Skandia också, men där kan jag inte minnas att jag fått rösta om något sånt här.
Citera
Igår, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Japp. Varför? Är det så vansinnigt roligt att ingå i dessa valda församlingar? Eller får man betalt? Eller vad rör det sig om?

Har du läst hur det går till (exemplet avser Länsförsäkringar Skåne):
https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/om-oss/fullmaktige/fullmaktige/

Det enda de gör är att gå på bolagsstämman och utse styrelse. Oklart hur styrelsevalet går till, om de väljer emellan sig eller externa personer som en valberedning rekomenderar.

Är väl liknande i Coop, går inte att alla som vill kommer på årsstämma utan man väljer representer.

Tror inte man får betalt utan det är väl samma typ av personer som blir elevråds representant, klass mamma/pappa, samfällighetsordförandräe och liknande.

Har du sett de där vid olika evenemang som gör tunt i varselväst som det står "Polisens volontärer" på? Är väl liknande typ av människor.
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Är nog ganska meningslöst om man inte följer dessa organisationer innefrån.

Ja, så är det kanske men vem fan "följer" t.ex. Länsförsäkringar "inifrån"? Vad är det för människor som gör det? Vad har de kommit på som jag inte fattar? Varför håller de på?
Citera
Igår, 21:49
Medlem
Citat:
Har du läst hur det går till (exemplet avser Länsförsäkringar Skåne):
https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/om-oss/fullmaktige/fullmaktige/

Det enda de gör är att gå på bolagsstämman och utse styrelse. Oklart hur styrelsevalet går till, om de väljer emellan sig eller externa personer som en valberedning rekomenderar.

Är väl liknande i Coop, går inte att alla som vill kommer på årsstämma utan man väljer representer.

Tror inte man får betalt utan det är väl samma typ av personer som blir elevråds representant, klass mamma/pappa, samfällighetsordförandräe och liknande.

Har du sett de där vid olika evenemang som gör tunt i varselväst som det står "Polisens volontärer" på? Är väl liknande typ av människor.

Jo, men jag kan förstå att det finns en viss personlighetstyp som gillar att söka till olika sorters förtroendeposter, men min erfarenhet är att de mycket snabbt blir färre och färre ju högre upp i åldern man kommer.

Någonstans i universitetsvärlden kanske det där peakar, där det ska utses styrelser, utskott, sektionsposter och fan och hans moster. Redan där börjar det bli svårt att hitta folk som vill göra det där.

Alla som har haft barn i skolåldern kan nog minnas hur extremt plågsamt och pinsamt det är på föräldramötet när läraren frågar efter frivilliga att vara klassförälder. Och sen när man ska hitta folk till styrelsen i bostadsrättsföreningar och samfälligheter så är det ju samma sak, alla tittar ner i marken och den som inte står ut med den pinsamma tystnaden tar på sig skiten och alla blir glada.

Men i det fallet MÅSTE ju någon som sitter i rummet ta det. I de här fallen kan man utan att blinka bara strunta i alltsammans och fortsätta sitt liv som om inget har hänt.

Det, tillsammans med att de personer jag ser på listorna över nominerade ganska ofta är personer som ser ut att ha ett synnerligen fullspäckat schema redan innan, ändå vill ha en sån här post.

Jag ser förvisso en hel del pensionärer, men även yrkesverksamma personer mellan 50 och 60 som enligt Linkedin inte borda ha en enda minut över till att hålla på med sånt här trams.

Det är någonting med det här som jag inte fattar, och det stör mig. Den som blir vald får ju vad jag vet inte en arvoderad post (eller?) men makt att påverka vilka som ska ingå i styrelsen för Länsförsäkringar. Varför vill man göra det? Vad har man för vinning? Kan man se fram emot att bli mutad av folk som mycket gärna vill sitta i bolagsstyrelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in