2026-09-17, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
V och MP ökade i antal röster eftersom de fick missnöjda sosseväljare.
MP är inte stora bland invandrargrupper. S, V, M och SD (i den ordningen) verkar de största partierna bland utrikrikesfödda i det här valet enligt bl.a aftonbladets analys. Sossarna låg mellan 40 - 50% från 30-talet till sent 80-tal och kunde regera i årtionden närmast oemotsagda. Nu tvingas de förhandla med tre andra partier, varav två de historiskt har sett som motståndare (C och V).

Även om man räknar in V i årets resultat så är det uppenbart att de har tappat jämfört med glansdagarna- när samtidigt invandringen från utomeuropeiska länder var närmast obefintlig. Förklara hur du får ihop de siffrorna med påståendet att sosse/vänstersidan stärker sin makt genom invandrare. Jämfört med vad i så fall?
Citera
2026-09-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Varför gjorde sossarna sitt sämsta val i modern tid i så fall?
Valboskapet röstar mp, c, V, eller S.

Tidigare sossar röstar i regel SD.

Sen är S "kappan efter vinden demokraterna", så det är väl gissningsvis svenskar så ogillar denna mediokra hypokondriska linjen fjantlinje.
Citera
2026-09-18, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Valboskapet röstar mp, c, V, eller S.

Tidigare sossar röstar i regel SD.

Sen är S "kappan efter vinden demokraterna", så det är väl gissningsvis svenskar så ogillar denna mediokra hypokondriska linjen fjantlinje.
Se mitt svar ovan ditt inlägg.
Citera
2026-09-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Se mitt svar ovan ditt inlägg.
Ingen invandrare röstar på Tidö. Det förstår till och med en kyckling som ska blir kebab
Citera
2026-09-18, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Ingen invandrare röstar på Tidö. Det förstår till och med en kyckling som ska blir kebab
Jag hade fel om M och SD, läste slarvigt på scb. My bad. Att MP inte är särskilt stora bland invandrare verkar dock stämma.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in