2026-09-16, 09:29
Medlem
rovmuns avatar
Från 2027 kommer nya krav på restauranger och caféer som säljer takeaway. Du ska kunna komma med din egen matlåda, burk eller mugg och få maten i den. Jag fattar miljötänket, men hur fan ska detta fungera med hygienen? Restauranger har massa krav från Livsmedelsverket på hygien, allergener, rena ytor osv. Samtidigt ska folk komma in från gatan med egna lådor som restaurangen inte har en aning om hur rena de är eller vad som varit i dem tidigare. Ska personalen ta emot lådan och ha in den där maten hanteras? Vad händer om den är skitig eller innehåller rester av allergener? Ska restaurangen ändå behöva acceptera den? Låter kanske bra på papperet, men hur fan ska det fungera mitt i lunchrusningen?

Naturvårdsverket, EU:s nya förpackningsregler (PPWR), som börjar tillämpas 12 februari 2027.
Citera
2026-09-16, 09:33
Medlem
J.Doessons avatar
Nu tror ju inte jag att så många kommer komma med en matlåda med gårdagens matrester. Men vad vet jag..

Edit: Är väl ingen som säkerhetsställer att gästerna har tvättat händerna efter dom passerat entrén och innan dom tar tag i sleven heller 🤷🏼‍♀️
Senast redigerad av J.Doesson 2026-09-16 kl. 09:36.
Citera
2026-09-16, 09:36
Medlem
triptykens avatar
Plus du lägger ju inte upp vid tillagningsplats? Så hygienen blir det ju inga problem med. Eller så går jag inte till samma sorts lunchställen som dig antar jag?
Citera
2026-09-16, 09:38
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Får man inte komma in med en ren? Visst att det är miljövänligare utan att diska, men kom igen. Det ska vi moderater kämpa för i EU-parlamentet!
Citera
2026-09-16, 09:40
Medlem
Är det inte ett "problem" som redan existerar på Pressbyrån eller 7eleven.
Att folk kommer in med egna muggar (som kan vara av tvivelaktig hygien) och använder i kaffemaskinerna.
Citera
2026-09-16, 09:43
Medlem
TheJesuits avatar
Medhavda kärl kommer får inte komma in i köket utan överflyttning till snuskburken kommer ske på anvisad plats. Vi har ju andra regler för hygien i restaurangkök som är väldigt rigida.
Citera
2026-09-16, 09:45
Medlem
AlfaQhards avatar
Tro mig, det är skitigare än vad du tror ur alla automater som ger dryck eller kaffe där du tar med egen mugg eller liknande
Citera
2026-09-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Från 2027 kommer nya krav på restauranger och caféer som säljer takeaway. Du ska kunna komma med din egen matlåda, burk eller mugg och få maten i den. Jag fattar miljötänket, men hur fan ska detta fungera med hygienen? Restauranger har massa krav från Livsmedelsverket på hygien, allergener, rena ytor osv. Samtidigt ska folk komma in från gatan med egna lådor som restaurangen inte har en aning om hur rena de är eller vad som varit i dem tidigare. Ska personalen ta emot lådan och ha in den där maten hanteras? Vad händer om den är skitig eller innehåller rester av allergener? Ska restaurangen ändå behöva acceptera den? Låter kanske bra på papperet, men hur fan ska det fungera mitt i lunchrusningen?

Naturvårdsverket, EU:s nya förpackningsregler (PPWR), som börjar tillämpas 12 februari 2027.

Håller med!
Det där går helt emot vad livsmedelsverket har regler kräver när det gäller hantering. Jag kan inte heller se hur detta ska fungera med att en kund drar upp en egen matlåda i luckan och langar över den till kocken som ska fylla den med mat direkt i köket och utan någon risk att det kan komma bakterier i denna hantering med att ta i lådan, ställa den på diskbänken osv. Sedan massa sådan här och mitt i lunchen, lycka till liksom!
Om restauranger inför ett eget system utifrån egna förpackning och hantering av detta, alltså på ett liknande sätt som man hanterar vanlig disk och kunden inte per definition får just den lådan han lämnade in, utan den ställs direkt i disken och han får en annan exakt samma återvinningslåda tillbaka med mat, så kan det fungera och hålla hygienkraven, inte annars.
Citera
2026-09-16, 10:13
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jättebra ide! Det borde leda till lägre priser mot oss kunder också, pga företaget inte behöver tillhandahålla matlåda.
Citera
2026-09-16, 11:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är verkligen takeaway-lådor ett gigantiskt problem? Var EU verkligen till för att detaljstyra vad medlemsländerna får göra/inte göra?

Är det sånt här de sitter och maler och inte viktiga frågor såsom misslyckandet av att hålla våra gränser eller hur EUs försvar ska fungera. Säkerligen håller de på med dessa frågor också men ska verkligen matlådor, gurkors utseende eller korkar vara en EU-fråga?

Vad är nästa förslag- att återanvända kondomer?
Citera
2026-09-16, 12:04
Medlem
Riksreptilens avatar
De som köper regelbundet från Wolt eller Foodora har redan utvecklat en "uppgraderad" tarmflora så bör klara denna nya utmaning bättre.
Citera
2026-09-16, 12:17
Medlem
Och hur rent och fräscht tror Svensson att det är på gemene lunchrestaurang? Svettiga, skitiga, håriga arbetare som knuffas och trängs vid buffébordet? Damm, smuts, grus och sand, hårstrån, baciller, svettdroppar och mygg och flugor på sommaren? Enbart grisar äter på lunchrestauranger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in