Citat:
Ursprungligen postat av
rovmun
Från 2027 kommer nya krav på restauranger och caféer som säljer takeaway. Du ska kunna komma med din egen matlåda, burk eller mugg och få maten i den. Jag fattar miljötänket, men hur fan ska detta fungera med hygienen? Restauranger har massa krav från Livsmedelsverket på hygien, allergener, rena ytor osv. Samtidigt ska folk komma in från gatan med egna lådor som restaurangen inte har en aning om hur rena de är eller vad som varit i dem tidigare. Ska personalen ta emot lådan och ha in den där maten hanteras? Vad händer om den är skitig eller innehåller rester av allergener? Ska restaurangen ändå behöva acceptera den? Låter kanske bra på papperet, men hur fan ska det fungera mitt i lunchrusningen?
Naturvårdsverket, EU:s nya förpackningsregler (PPWR), som börjar tillämpas 12 februari 2027.
Håller med!
Det där går helt emot vad livsmedelsverket har regler kräver när det gäller hantering. Jag kan inte heller se hur detta ska fungera med att en kund drar upp en egen matlåda i luckan och langar över den till kocken som ska fylla den med mat direkt i köket och utan någon risk att det kan komma bakterier i denna hantering med att ta i lådan, ställa den på diskbänken osv. Sedan massa sådan här och mitt i lunchen, lycka till liksom!
Om restauranger inför ett eget system utifrån egna förpackning och hantering av detta, alltså på ett liknande sätt som man hanterar vanlig disk och kunden inte per definition får just den lådan han lämnade in, utan den ställs direkt i disken och han får en annan exakt samma återvinningslåda tillbaka med mat, så kan det fungera och hålla hygienkraven, inte annars.